تاریخ انتشار۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : 299958
آیت الله تسخیری:

تقریب مذاهب امروز به یک حقیقت مسلم تبدیل شده است/ ریشه تقریب در گفت و گوی منطقی است

تنا - اختصاصی
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه نبودن تقریب باعث به وجود آمدن گروههای تکفیری از جمله داعش می شود، اظهار داشت: امروز تعدی بر حقوق و‌ جنایات صورت گرفته، به علت عدم گفت‌وگوهای منطقی است.
تقریب مذاهب امروز به یک حقیقت مسلم تبدیل شده است/ ریشه تقریب در گفت و گوی منطقی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله "محمدعلی تسخیری" مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس شورای عالی مجمع تقریب، امروز در نشست ویژه نکوداشت هفته ویژه پژوهش که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: تقریب مذاهب امروز به یک حقیقت مسلم تبدیل شده است و همه به حقیقت این موضوع پی برده اند.

وی ادامه داد: زمانی برخی انتقاد می کردند که لفظ تقریب در هیچ یک از آیات قرآن، روایات اهل بیت(علیهم السلام) نیامده است و حال آنکه ریشه های تقریب در عقلانیت اسلام است و عقلانیت در همه جای قرآن مطرح شده است.

وی افزود: ریشه تقریب در گفت و گوی منطقی است و در قرآن یک تئوری منطقی جامع مشاهده می شود، قرآن می فرماید گذشته ها را کنار بگذاریم و یکی از شرایط گفت و گوی منطقی را در فضای سالم و مبتلای سوابق نبودن، بیان می کند.

آیت الله تسخیری به چند نمونه از آیات قرآن در این زمینه اشاره کرد و گفت: شبهات و اشکالات آن زمان درباره تقریب به مرور از بین می رود و اگر زمانی گفته می شد که تقریب بین حق و باطل معنایی ندارد، مقصود حق مطلق و باطل مطلق است، اما زمینه های مشترک بین تفکرهای انسانی وجود دارد و ما آن تفکرهای مشترک را محور گفت و گو قرار می دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: شما باید این دانشگاه را به جایی برسانید که محور پیشرفت و  گفت‌وگو در جهان باشد و این بعید نیست.

مشاور رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: آیه قرآن می‌گوید، شما باید الگوی تمدنی همه دنیا باشید؛ بنابراین باید درباره تقریب امیدوار باشیم و در این زمینه تلاش کنیم.

وی گفت: امروز تعدی بر حقوق و‌ جنایات صورت گرفته به علت عدم گفت‌وگوهای منطقی است که در این زمینه هدف دانشگاه مذاهب بسیار بلند بوده و در راستای تقریب مقدس و راه اهل بیت(ع) است.

آیت الله تسخیری در پایان خاطرنشان کرد: تقریب نباشد، گروه‌های تکفیری و انحرافی نظیر داعش به وجود می آیند و حال آنکه  مسیر تقریب به سوی وحدت امت اسلامی منتهی می شود.

گفتنی است، در نشست ویژه نکوداشت هفته ویژه پژوهش، مولوی "نذیر احمد سلامی" مقاله ای پیرامون ادب اختلاف و تفاوت خلاف و اختلاف در آیات و روایات ارائه داد.

تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی
https://taghribnews.com/vdcjihe8ouqehhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی