تاریخ انتشار۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : 229856

پایان شمارش آرای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از پایان شمارش آرای مرحله دوم انتخابات مجلس در 55 حوزه انتخابیه در 21 استان خبر داد.
پایان شمارش آرای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
سیامک ره پیک ظهر امروز گفت: به لطف خدا مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی روز گذشته برگزار شد و با هماهنگی و همکاری همه دستگاه ها به پایان رسید.

وی تصریح کرد: در بخش نظارت ، هم در سطح شعب اخذ رأی از تعداد 75 هزار ناظر استفاده شد و هم هیئت های نظارت در سطح استان ، شهرستان و بخش فعال بودند و به صورت مستمر گزارش های لازم را از چگونگی برگزاری انتخابات  ارائه می کردند.

ره پیک ادامه داد: بعد از مرحله اخذ رأی، شمارش آراء شروع شد و ناظران تا پایان شمارش آراء حضور داشتند و نظارت می کردند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات به تشریفات و روال قانونی اشاره کرد و گفت: بعد از آنکه شمارش آراء به اتمام  رسید صورت جلسات باید در شعب تنظیم شود و بعد از آن آراء شعب در یک حوزه انتخابیه تجمیع شود و به امضای هیئت های اجرایی و نظارت برسد.

وی افزود: می توانیم بگوییم تقریباً شمارش آراء به پایان رسیده است و در تعداد معدودی از حوزه ها و شمارش آراء بحث تطبیق آمار هیئت های اجرایی و نظارت را داریم و امیدواریم این موضوع نیز در ساعات آینده به پایان برسد و وضعیت 55 حوزه انتخابیه مشخص شود.

ره پیک در ادامه به موضوع روند تأیید و صدور اعتبارنامه نمایندگان اشاره کرد و گفت: بعد از مرحله اخذ رأی و شمارش آراء و تعیین تکلیف کسانی که آراء آنها در انتخابات مشخص شده است ، مراحل دیگری تا صدور اعتبارنامه وجود دارد.

وی افزود: یک مرحله مهم این است که در هر حوزه انتخابیه باید شورای نگهبان وضعیت برگزاری انتخابات را از جهت تأیید و عدم تأیید بررسی کند.

معاون اجرایی و انتخابات شورای نگهبان اظهار داشت: به همین منظور مجموعه گزارش ها و مستندات و شکایاتی که از طریق هیئت های اجرایی و شورای نگهبان در پرونده انتخاباتی هر حوزه مشخص می شود برای بررسی و اظهارنظر شورای نگهبان ملاک است.

ره پیک افزود: اگر پرونده انتخاباتی در حوزه انتخاباتی مشخص مورد بررسی قرار گفت و اشکالی در برگزاری انتخابات که موجب عدم تأیید می شود به نظر نرسید آن حوزه انتخابیه تأیید می شود.

وی ادامه داد: بعد از آن مرحله هیئت های اجرایی و هیئت های نظارت در حوزه های انتخابیه نسبت به تأیید و امضای اعتبارنامه ها اقدام می کنند و تشریفات اداری دارد که دستگاه های اجرایی باید انجام دهند تا به مجلس ارائه کنند و در مجلس هم بررسی ها صورت می گیرد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد: البته بررسی های مجلس در حدودی است که در شورای نگهبان اظهارنظر نشده باشد یا مدارک جدیدی که به مجلس واصل شده باشد.
 
https://taghribnews.com/vdcjihe8muqe8oz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی