تاریخ انتشار۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 258197

اردوغان پیگیر افزایش اختیارات ریاست جمهوری

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قصد دارد به سرعت در خصوص لایحه قانون اساسی جدیدی که قدرت و اختیاراتش را افزایش می‌دهد، اقدام کند.
اردوغان پیگیر افزایش اختیارات ریاست جمهوری
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که سریعاً بر اساس لایحه پارلمانی افزایش قدرت ریاست جمهوری اقدام خواهد کرد.
لایحه اصلاح قانون اساسی ترکیه که قدرت رئیس‌جمهور را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و به اردوغان اجازه می‌دهد تا سال 2029 قدرت را در اختیار داشته باشد، پس از بحث‌های جنجالی در پارلمان ترکیه، سرانجام به تصویب رسید.
اردوغان گفت وی این اصلاحات قانون اساسی را سریعاً به اجرا می‌گذارد.
قرار است همه‌پرسی عمومی برای تأیید نهایی اصلاحات قانون اساسی در ماه آوریل برگزار شود.
 
بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، گفت لایحه پارلمان برای اصلاح قانون اساسی به دفتر ریاست جمهوری تحویل‌ شده است.امضای اردوغان آخرین مرحله اجرایی در تصویب این اصلاحات پیش از برگزاری همه‌پرسی عمومی است.
بسته اصلاحات قانون اساسی ترکیه که شامل 18 بند است، در سه مرحله در پارلمان تصویب شد؛ 4 بند نهایی این بسته بامداد شنبه (2 بهمن) تصویب شد. این 4 بند شامل حذف «شورای وزیران» و قوانین و مقررات مربوط به انتخابات پارلمانی به‌ جای ریاست جمهوری بود.
افزایش تعداد نمایندگان پارلمان از 550 نماینده کنونی به 600 نماینده، کاهش حداقل سن نامزدهای نمایندگی در پارلمان از 25 سال به 18 سال و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی هر 5 سال یک‌بار، ازجمله بندهایی بود که بامداد جمعه به تصویب رسیده بود.
بسته اصلاحات قانون اساسی همچنین به رئیس‌جمهور ترکیه امکان می‌دهد، مقامات دولتی را عزل و نصب کند.
https://taghribnews.com/vdcjhoe8auqeivz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی