تاریخ انتشار۲۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۹:۵۹
کد مطلب : 56739

اولین نشست مالی اسلامی مغرب عربی در تونس برگزار شد

اولین نشست مالی اسلامی مغرب عربی طی روز های ۲۴ و ۲۵ تیرماه در تونس برگزار شد.
اولین نشست مالی اسلامی مغرب عربی در تونس برگزار شد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از خبرگزاری عربستان(واس)،این نشست توسط شورای عالی بانک هاو مؤسسات مالی اسلامی و با همکاری آکادمی تحقیقات و آموزش اسلامی وابسته به بانک توسعه اسلامی و با مشارکت تعدادی از مدیران و مسئولان بانک های اسلامی ، رؤسای بانک های مرکزی و نمایندگان مؤسسات مالی اسلامی برگزار شد.

در این نشست فرصت های صنعت مالی اسلامی در منطقه مغرب عربی ، ارزیابی اقدامات صورت گرفته در کشور های مغرب عربی پیرامون صنعت مالی اسلامی و همچنین شناسایی فرصت ها و افق های توسعه این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"سامی سویلم" نماینده بانک توسعه اسلامی در این نشست، از کشور های مغرب عربی خواست تا از تجارب صنعت مالی و بانکداری اسلامی در سراسر جهان استفاده کنند و پیشنهاد کرد یک طرح استراتژیک جهت ایجاد یک مرکز مالی اسلامی بر اساس معیار های کیفی بین المللی در این منطقه آماده شود.

از طرف دیگر "جلول عیاد" وزیر دارایی تونس نیز در این نشست اعلام کرد: کشورش در حال آماده سازی یک ساختار شرعی برای توسعه صنعت مالی اسلامی در تونس است و تا پایان سال جاری این طرح آماده می شود و این کشور در تهیه این طرح آماده دریافت دیدگاهها و تجارب هیئت ها و مؤسسات مالی اسلامی فعال در این بخش است. 

لازم به ذکر است، این نشست به ریاست وزیر دارایی تونس برگزارشد.

تاریخچه صنعت مالی اسلامی در مغرب عربی

تونس: در سال ۱۹۸۳ خانه سرمایه گذاری تونسی – سعودی وابسته به گروه بانکی بین المللی البرکة در تونس آغاز به فعالیت کرد که امروزه به بانک البرکة تونس معروف است همچنین اولین بانک اسلامی تونس در سال ۲۰۱۰ تحت عنوان "الزیتونه" در این کشور آغاز به کار کرد.

الجزائر: در سال ۱۹۹۱ مجوز راه اندازی بانک "البرکة الجزائر" که اولین بانک مطابق با شریعت اسلامی در این کشور می باشد، صادر شد و در سال ۲۰۰۸ نیز دومین بانک اسلامی الجزائر تحت عنوان "بانک السلام" فعالیت خود را در بازار مالی الجزائر آغاز کرد. 

موریتانی: اولین تجربه موریتانی در زمینه راه اندازی بانکداری اسلامی به سال ۱۹۸۵ باز می گردد که در این سال بانک البرکة موریتانی راه اندازی شد.علیرغم سابق طولانی موریتانی در زمینه بانکداری اسلامی اما بازار مالی موریتانی تشنه خدمات مالی اسلامی بیشتری است اکنون تلاش های زیادی برای تأسیس بانک اسلامی در موریتانی وجود دارد و اخیرا بانک توسعه اسلامی نیز خواستار اخذ مجوز برای راه اندازی یک بانک اسلامی جدید در این کشور شده است.


مراکش: در سال ۲۰۰۷ دولت مراکش دستورالعمل فعالیت بانکداری اسلامی در این کشور را صادر کرد تا بانک های این کشور بتوانند خدمات مالی اسلامی به مردم ارائه کنند.

لیبی: اهتمام ویژه ای از سوی مقامات رسمی و مردمی این کشور به بانکداری اسلامی وجود دارد بطوریکه تعدادی کنفرانس و کارگاههای عملی پیرامون صنعت مالی و بانکداری اسلامی در لیبی برگزار شده است و بانک مرکزی لیبی نیز طی سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ با انتشار دو بخش نامه به بانک های تجاری فعال در این کشور اجازه داد که اقدام به راه اندازی شعبات بانکداری اسلامی در این کشور کنند.
https://taghribnews.com/vdcjhaei.uqemtzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی