تاریخ انتشار۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 248774
قاسمی:

کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم صهیونیستی متحد شوند/مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا دسامبر برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه، با ابراز تأسف از تبدیل شدن مسأله فلسطین به مسئله ثانوی جهان اسلام، از کشورهای اسلامی خواست در مقابله با رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن مشترک، متحد شوند.
کشورهای اسلامی در مقابله با رژیم صهیونیستی متحد شوند/مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا دسامبر برگزار می‌شود
"به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، نشست خبری "بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، پیش از ظهر امروز(3 آبان ماه 95) با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

 وی در پاسخ به سوالی پیرامون حضور ایران در مذاکرات جامع با اتحادیه اروپا که قرار است در بروکسل برگزار شود، اظهار داشت: نشست جامع مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا در ماه دسامبر سال جاری و در سطح معاونان وزاری خارجه کشورهای حاضر، برگزار خواهد شد.

قاسمی با اشاره به اینکه روابط ما با اروپا مهم و دیرینه بوده و گفتگو با این اتحادیه از گذشته وجود داشته است و در آینده نیز ادامه خواهد یافت، گفت: با توجه به ظرفیت‌های ایران در منطقه، مسائلی مانند توسعه سرمایه‌گذاری و ایرانیان مقیم نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نشست مذکور الزاماً پیرامون حقوق بشر نیست و مسائل زیادی مطرح خواهد شد، تصریح کرد: در این مذاکرات، علاوه بر موضوعات گوناگون، حقوق بشر نیز به دلیل نوع نگرش ما به آن می‌تواند مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه حقوق بشر در نگاه اسلامی ما ویژگی‌های خاصی دارد که شاید برای اروپایی‌ها قابل درک نباشد، دیدگاه ما بر اساس دین اسلام و قانون اساسی است لذا مسئله حقوق بشر می‌تواند از موضوعات اساسی نشست مشترک بین ما و اتحادیه اروپا باشد که ما هم صحبت‌های طرف‌های اروپایی را در خصوص این مسأله خواهیم شنید. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره برنامه و زمان سفر رئیس جمهور به ارمنستان گفت: روابط ما و کشورهای همسایه شمالی به ویژه جمهوری آذربایجان و ارمنستان روابط خوبی است و تلاش می‌کنیم با توجه به علاقه طرف‌های مقابل بتوانیم این روابط را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم.

وی افزود: ارمنستان، جایگاه ویژه‌ای در میان همسایگان ما دارد و در کنار روسیه به عنوان دو کشور مسیحی، دوست و برادر ایران هستند و با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از گذشته روابط خوبی داشته و داریم.

قاسمی گفت: دعوت رسمی مقامات ارمنستان از رئیس جمهور کشورمان، مدت‌هاست که انجام شده و این سفر، در دستور کار ماست و امیدواریم این سفر هر چه زودتر در زمان لازم انجام شود تا بتوانیم گام‌های بلندی در گسترش روابط با این کشور برداریم.
 
وی افزود:می توانیم با ارمنستان در مسائل منطقه ایفای نقش مؤثری داشته باشیم به ویژه آنکه مشترکات خوب بسیاری داریم البته چنین تماس‌هایی را با جمهوری آذربایجان نیز از گذشته داشته‌ایم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه و اینکه سفیر ترکیه گفته است وی احضار نشده است، گفت: نمی‌توانیم روی لغات جدل کنیم. تأیید می‌کنیم که سفیر ترکیه هفته گذشته به طور مفصل در وزارت خارجه حاضر بوده و درباره مسائل دوجانبه، سوریه، عراق، حوزه خلیج فارس صحبت و سؤالاتی مطرح شد و وی پاسخگو بود و بخشی از مطالبی که اشراف نداشت، به آنکارا منتقل کرد که بعداً پاسخ را به ایران منعکس کند.

قاسمی افزود: در این دیدار، نکات عمده‌ای به وی گوشزد شد و مطالبی از وی سؤال و مطالبی نیز به وی توضیح داده شد و او نیز توضیحاتی درباره برخی مواضع ترکیه که برای ما تردید و ابهام دربرداشت، برای ما مطرح کرد.

 وی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین تحولات در روابط ایران و کانادا گفت: مذاکرات کارشناسی ادامه دارد و همچنان پیش می‌رود و امیدواریم با حل و فصل برخی مسائل کوچک و باقی‌مانده بین دو کشور، در مرحله نخست بتوانیم برای داشتن دفاتر حفاظت منافع در دو پایتخت تفاهم کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: هنوز برخی موضوعات سیاسی و حقوقی باقی‌مانده که در حال گفت‌وگو درباره آن‌ها هستیم.

قاسمی از تحولات اخیر در لبنان و اقدامات انجام شده برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور استقبال و آن را اتفاقی میمون توصیف کرد.

قاسمی درباره اقدام جیسون رضاییان در شکایت علیه کشورمان در دادگاه‌های آمریکا و اقدامات وزارت امور خارجه برای جلوگیری از تضییع منافع ملت ایران گفت: جیسون رضاییان و دیگر جاسوسان ایرانی آزاد شده که مدعی شکایت علیه کشورمان هستند تبعه ایرانند و نمی توانند در دادگاه های دیگر کشورها علیه ما اعلام جرم کنند؛ وی افزود: کتاب اینگونه روابط میان ایران و آمریکا باز است و شاهنامه به انتها نرسیده است. 
 
قاسمی تصریح کرد: مسائل متعددی هست که آنان به عنوان ابزارهای مختلف علیه ما استفاده می‌کنند و من نمی‌توانم بگویم داستان تمام شده است و به انتهای قصه رسیده‌ایم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، با ابراز تأسف از تبدیل شدن مسأله فلسطین به مسئله ثانوی جهان اسلام، از کشورهای اسلامی خواست در مقابله با رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن مشترک، متحد شوند.
 
قاسمی درباره عکس‌العمل ضعیف کشورهای جهان اسلام به قطعنامه اخیر یونسکو در حمایت از باقیمانده مسجدالاقصی به عنوان میراث اسلامی گفت: در روزهای گذشته، از تصویب این قطعنامه استقبال کردیم.

وی افزود: تصویب این قطعنامه، بار دیگر اثبات کرد که مردم فلسطین با مظلومیت کامل و تضییع حقوقشان در بسیاری مسائل و موضوعات مواجهند.

قاسمی گفت: متأسفانه جهان اسلام از گذشته تاکنون به علل مختلف، نگاه و توجه لازم را به فلسطین به عنوان مسئله مهم جهان اسلام نداشته و این مسئله تا حدی کمرنگ شده است.

وی افزود: این می‌تواند ناشی از منویات رژیم صهیونیستی باشد که با تلاش‌های مذبوحانه سعی کرده است، با نفاق و ایجاد تنش در جهان اسلام و جهان عرب، مسأله اشغال قدس شریف و فلسطین را به مسأله ثانوی تبدیل و جهان اسلام تبدیل کند.

قاسمی ابراز امیدواری کرد،جهان اسلام با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی دشمن مشترک همه مسلمانان است، به خود بیاید و با اتحاد در مقابل توطئه‌های شوم و ددمنشانه این رژیم بایستد.

قاسمی همچنین درباره انتشار خبرهایی در خصوص هدیه آقای ظریف به جان کری در حین مذاکرات هسته‌ای گفت: تبادل هدایا در عرف دیپلماتیک مرسوم است؛ در حین مذاکرات هسته‌ای در مقاطع حساس و ویژه‌ای قرار داشتیم و مباحث فنی و پیچیده‌ای میان ما و طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها به وجود می‌آمد و در موضوع خاصی این ادعا مطرح شد که ایران در طراحی‌ها و محاسبات دقیق نبوده است.

وی افزود: این موضوع مبنای گفتگو و رایزنی میان ما و طرف آمریکایی بود؛ به این علت وزیر امور خارجه کشورمان، یکی از کتاب‌های چندگانه استاد فرشچیان را به آقای کری هدیه کرد و به او توضیح داد که هنرمندان ایرانی در تهیه آثار هنری مانند نقاشی و مینیاتور، محاسبات دقیق و ذره‌بینی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای ظریف با این اقدام، چنین پیامی را به آقای کری منتقل کرد که ایرانیان از دیرباز در تهیه آثار هنری چه محاسبه‌گران دقیقی بوده‌اند و این حرکت به حل و فصل مجادله میان دو طرف کمک کرد؛ وی افزود: در پی این اقدام آقای ظریف، طرف مقابل متقاعد شد که محاسبات ما در حوزه هسته‌ای دقیق بوده است.
https://taghribnews.com/vdcjaoe8xuqexaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی