تاریخ انتشار۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : 167170

نهمین دوره گفت‌وگوی دینی با كلیسای ارتدوكس روسیه برگزار شد/آیت الله تسخیری: افراط گرایی آثار منفی در مسیر روابط بین علمای ادیان دارد

نهمین دور گفت‌وگوی اسلامی ـ‌ مسیحی بین مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای ارتدکس روسیه با حضور اسقف فئوفلاکت جانشین اسقف اعظم کلیسای ارتدکس روسیه و آیت الله تسخیری و حجج الاسلام هادوی ‌تهرانی، مصباحی مقدم، سید محمدجواد میری و محمدی عراقی روز دوشنبه در حسینیه الزهرا(س) آغاز شد.
نهمین دوره گفت‌وگوی دینی با كلیسای ارتدوكس روسیه برگزار شد/آیت الله تسخیری: افراط گرایی آثار منفی در مسیر روابط بین علمای ادیان دارد
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، افراط‌‌گرایی و راه‌های مبارزه با آن، اقلیت‌های دینی و ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان از جمله موضوعات نشست‌های این دور گفتگوها تعیین شده‌اند.

آیت الله "محمد علی تسخیری" مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: خداوند را شاکرم که نهال سال های هفتاد امروز به درخت تناوری تبدیل شده و آثار خوبی ارائه داده است دوره پیش هم در مسکو بحث حقوق بشر بسیار خوب پیش رفت.

وی با اشاره به اینکه افراط گرایی آثار منفی در مسیر روابط بین علمای ادیان دارد، گفت: در برخی ادیان اختلاف و افراط دامن گیر شده است حتی افراط در روابط مسلمانان هم از دوره صدر اسلام مشاهده می شود و عده ای به این مسئله تکفیر گرفتار شدند که اکنون هم یک بخش هایی از آن را مشاهده می کنیم. در قرن دوم هجری روابط فی ما بین ائمه مذاهب در حد اعلی بود امام ابوحنیفه و مالک هردو شاگرد امام صادق (ع) بودند.

آیت الله تسخیری در ادامه افزود: متأسفانه چند عامل اثرات منفی در بین ادیان گذاشت که یکی از آنها عوامل سیاسی و دوم افراط است که ضربه های شدیدی بین علمای اسلام زده است امروز هم در جهان اسلام و مسیحی حالت افراط را شاهد هستیم و این تکفیری ها سبب ایجاد فرقه های تکفیری شده است باید علما وظیفه خود برگرداندن جامعه به حالت طبیعی و توازن و عقلانیت را انجام دهند.

همزیستی گروه های مختلف قومی و دینی از مهم ترین موضوع های مورد بحث جوامع بشری
"ابوذر ابراهیمی ترکمان" رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: در جهان حاضر گفت‌وگوی میان ادیان از چنان مقبولیتی برخوردار شده است که بیشتر متألهان و اندیشمندان ادیان بزرگ، به منظور بسط و گسترش این گفت‌وگوها کوشش های فراوان می کنند. اهمیت این گفتمان از آن رو است که پیروان ادیان، به ویژه ادیان الهی در صدد یافتن اشتراکات تاریخی ـ اعتقادی برای ابهام زدایی از پیام ها و رسالت اصلی ادیان و تقویت زمینه های صلح و همزیستی هستند.

وی با اشاره به اینکه همزیستی گروه های مختلف قومی، نژادی و دینی از مهم ترین موضوع های مورد بحث جوامع بشری بوده، عنوان کرد: بی عدالتی بزرگترین این موانع و تبعیض دینی جزئی از آن بوده است. برخی ریشه های مهم تبعیض دینی عبارتند از : باور متعصابه به حقانیت مطلق اعتقادات دینی و مذهبی خود و به طور متقابل باور به ابطال سایر عقاید و ادیان، خاطرات تلخ، مزمن و رسوب کرده بر ذهن جمعی ملت ها از دوران های سیاه تنازع های دینی و فرهنگی و سوء استفاده سیاستمداران و استعمارگران از اختلاف میان ادیان و مذاهب.

ترکمان در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه ابعاد انسانی و اجتماعی بخش مهمی از مشترکات ادیان است که امروزه کمرنگ شده، توضیح داد: تبادل فرهنگی بین مسلمانان و مسیحیان مبادله فرهنگی هجمه فرهنگی نیست. پیروان اسلام و مسیحیت به منظور حفظ اصول و مبانی فرهنگی باید در جهت کمال و اصلاح فرهنگ خود قدم بردارند.

وی با تشریح برخی از آموزه های مسیحیت ارتدکس اظهار داشت: اعتقاد اولین و مهمترین اصل تقوا در دین مسیحیت است. هدف از اصول مسیح بیان حقایقی است که انسان آن را در زندگی بکار گیرد. از دیگر عقاید مسیحیان ارتدکس که با اسلام شیعی شباهت دارد، عقیده به معاد، زندگی روح پس از مرگ و توسل به مقدسین و دعا و نیایش است.

ترکمان در نتیجه گیری بحث خود توضیح داد: پایه اصلی گفت وگوی ادیان، شناخت و فهم متقابل ادیان است. توسعه و پیشرفت جامعه بشری به ویژه توسعه و گسترش حیرت آور وسایل ارتباط جمعی انسان ها را در سطح جهانی به هم نزدیک کرده است بنابراین زندگی مسالمت آمیز امروز نیاز به فهم متقابل و همکاری پیروان ادیان دارد.

گفت وگوی ادیان برای تقویت اصول صلح و همزیستی مسالمت آمیز مهم است
در ادامه نشست "چرکسکی فئوفلاکت" رئیس هیئت اندیشمندان روسی با تأکید بر اهمیت به دست آوردن درک متقابل اسلام و مسیحیت گفت: بیشتر توجه دنیای امروز به جنگ و افراط گری ها بی داد و می کند مردم غیر نظامی کشته می شوند و بسیاری از مردم دچار فاجعه بشری گرسنگی و بی مکانی شده اند اینها قربانیان بین مسیحیان و مسلمانان هستند. بنابراین متأسفانه فضا برای زندگی ادیان تنگ شده و رهبران دینی دنیا باید همدردی خود را اعلام کنند.

وی با تأکید بر اینکه گفت وگوی ادیان امروز در شرایط جدیدی است، توضیح داد: دین حوزه تأثیرگذار و گفت وگوی ادیان برای تقویت اصول صلح و همزیستی مسالمت آمیز مهم است. پیدا کردن راه درست گفت وگوی ادیان ساده نیست ایران و روسیه به عنوان نمایندگان دو دین اسلام و مسیح باید رویکردهای ثابتی دارند.

جانشین اسقف اعظم کلیسای ارتدکس روسیه با اشاره به برخی رسوم مسیحیان عنوان کرد: تدوین یک اصول قابل قبول مشترک موضوع گفت‌وگوهای ما باید باشد در نهایت باید تجربه دینی مشترکی داشته باشیم تا به درک از روابط هم برسیم این تجربه دینی به ما کمک می کند تا ساختار و محتوای دینمان را معرفی و به اشتراک بگذاریم.

لازم به ذکر است، نهمین دور گفت وگوی دینی مرکز گفت وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارتدوکس که تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت با برپایی کارگاه های علمی، اهمیت و راه های تقویت همکاری و تفاهم بین اسلام و مسیحیت ارتدوکس را در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بررسی خواهند کرد.
https://taghribnews.com/vdcjaaevyuqemvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی