تاریخ انتشار۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : 258025
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

گفتمان رضوی، گفتمان صلح و آشتی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از امروز در سراسر جهان اسلام گفتمان رضوی که همان گفتمان صلح و آشتی و برادری و انسانیت و فضلیت است، دمیده می شود.
گفتمان رضوی، گفتمان صلح و آشتی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، "سید رضا صالحی امیری" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در مراسم رسمی افتتاحیه "مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام" با بیان این مطلب افزود: امروز روز مهمی برای مشهد، ایران و جهان اسلام است. از امروز در بلندای بارگاه و مناره های مقدس مشهد ندای وحدت و اخلاق اسلامی سر داده می شود.
 
وی اظهار داشت: دنیا بداند که مکتب امام رضا(ع) مکتب گفتگو، معرفت، معنویت و اخلاق نبوی و علوی است.
 
رییس شورای سیاستگذاری "مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام" بیان داشت: مشهد می تواند محل جذب و اجتماع عالمان و اندیشمندان و فرهیختگان و هنرمندان باشد، همچنان که امام رضا(ع) در خراسان چنین بود و متفکران جهان را جذب معرفت و سیره خود فرمود. کتاب آسمانی همه ما قرآن و پیامبر ما نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) پیامبری است که هدف از رسالت خویش را اتمام مکارم اخلاق می داند و اخلاق چیزی جز نوع دوستی و صلح طلبی و فضیلت گرایی نیست.
 
وی با بیان این که معیارهای آیسسکو هم در قبال انتخاب پایتخت فرهنگی بر همین مبانی استوار است ادامه داد: از سوی دیگر ما با مخالفان و دشمنان مشترک مواجهیم، دشمنانی در داخل جهان اسلام که با قرائت متعصبانه و متحجرانه از دین رحمانی اسلام، چهره پاک و منور اسلام را خشن و خونین به تصویر می کشند و به افراط گری دامن می زنند و در جانب دیگر دشمنان خارجی که در راس آن شجره خبیثه صهیونیسم قرار دارد.
 
صالحی تأکید کرد: صهیونیسم در اختلاف افکنی و تقابل مسلمانان با یکدیگر تلاش می کند و بر طبل تفرقه میان مسلمین می کوبد. ما همزمان از سوی دو جبهه در تنگنا و فشار قرار داریم و برای برون رفت از این وضعیت نیازمند وحدت و همدلی، انسجام و همگرایی هستیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنیانگذار فقید نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) با طرح ایده هفته وحدت، پرچم دار همدلی و برادری مسلمانان شد و رهبری فرزانه و حکیم جمهوری اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای بر ضرورت وحدت تاکید دارند. ریاست جمهوری فرهیخته ایران نیز از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید، وحدت و همدلی را در جهان اسلام آغاز کرد.
 
وی افزود: بنابر این فائق آمدن بر مسائل و مشکلاتی همچون فقر، خشونت، نابرابری، توزیع ناعادلانه ثروت و شکاف طبقاتی که جملگی از دردهای مشترک ماست، از رهگذر وحدت امکان پذیر است.
 
 صالحی امیری اظهار داشت: ما امروز باید از ظرفیت ها و امکانات یکدیگر استفاده کنیم و با هم افزایی و همدلی و هم گرایی به احیای تمدن اسلامی و گسترش آن در جهان آشوب زده امروز بیندیشیم.
 
وی ادامه داد: بستر سازی برای گسترش گردشگری در جهان اسلام در شکل گیری روابط فرهنگی، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری، هم نشینی و هم فکری دانشگاهیان و نخبگان و حوزویان کشورهای مسلمان، جشن ها و آیین های مشترک منطقه ای، مسابقات ورزشی، استفاده از ظرفیت بزرگ اصحاب رسانه و روزنامه نگاران و تولید محتوای مناسب در رسانه ها، با رویکردهای ملی، منطقه ای و جهانی از جمله ظرفیت هایی است که می تواند مسیر گفتگوی درونی تمدنی را هموار کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که جهان بیش از هر زمان دیگر از تفرقه و خشونت رنج می برد گفت: ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت و انسجام هستیم. سیره رضوی به ما می آموزد که همه مردم از هر رنگ و نژاد و قوم و مذهب می توانند در سایه فرهنگ رضوی زیست مسالمت آمیز و عزت‌مندانه داشته باشند.
 
وی افزود: فرهنگ رضوی، فرهنگ گفتگو و وحدت و همدلی است و خراسان و مشهد یعنی محل تلاقی راه های ارتباطات فرهنگی و تمدنی و کانون پیدایش گفتمان های نو و محل تعامل میان افراد و اجتماعات از دیرباز تا کنون بوده است.
 
صالحی امیری در پایان گفت: این پیشینه به ما می آموزد که امروز هم این جمع ارزشمند می توانند با ارتباطات و گفت و گوی فرهنگی در جهان اسلام طرحی نو در اندازند و خورشید تابان اسلام حقیقی را بر تاریکی جهل و خشونت بتابانند.
https://taghribnews.com/vdcj8oe8iuqeiyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی