>> شورای عالی سیاسی حق مردم یمن است و ما از آن استقبال کردیم | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : 242527
قاسمی:

شورای عالی سیاسی حق مردم یمن است و ما از آن استقبال کردیم

سخنگوی وزارت خارجه، تشکیل شورای عالی سیاسی یمن را حق مردم این کشور بر شمرد و ابراز امیدواری کرد با تشکیل این شورا هر چه سریعتر راهی برای حل بحران این کشور پیدا شود.
شورای عالی سیاسی حق مردم یمن است و ما از آن استقبال کردیم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، " بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه امروز دراولین نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار تقریب در مورد تشکیل شورای عالی سیاسی یمن و نقش ایران در تشکیل این شورا گفت: ما نقشی در داخل یمن نداریم؛ ممکن است به دلیل اینکه شیعیان در آنجا هستند، نفوذ معنوی داشته باشیم، ولی ما در مسائل داخلی سایر کشورها دخالت نمی کنیم همانطور که به دیگران اجازه نمی دهیم در مسائل داخلی کشور مان دخالت کنند.

وی ادامه داد: ما از تشکیل شورای عالی سیاسی یمن استقبال کردیم، چرا که شورای عالی حق قانونی مردم این کشور است، تا نمایندگان آنها بتوانند در سرنوشت آتی خود تصمیم گیری کنند و راهی را برای رهایی از این وضعیت اسفبار بمباران هر لحظه ای عربستان پیدا کنند.

قاسمی افزود: یمن کشوری است که مردمش  با فقر و گرسنگی و آوارگی زیادی مواجه هستند و متأسفانه هر لحظه زیر بمباران هواپیمای سعودی و ائتلاف به رهبری سعودی قرار دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد وضعیت شیعیان بحرین هم گفت: بحث شیعیان بحرین بحث تلخی است که عناصر یا کشورهای بیگانه که به دنبال جنجال و ایجاد مشکل هستند، در ایجاد این مشکلات دست دارند؛ مشکلاتی که دولت بحرین در درون خودش دارد، باعث شده است از اهرم شیعیان استفاده کند و آنها را سپر بلای خود بکند؛ بنابر این شاهد هستیم وضعیت فجیعی در آنجا وجود دارد و محدودیتها و آزار و اذیتهای زیادی نسبت به شیعیان در بحرین صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان گفت: ایران هیچ توافق نامه ای با روسیه در این خصوص ندارد، روابط ما با این کشور در بعضی حوزه ها راهبردی است و در چند سال گذشته این روابط توسعه زیادی داشته است.

وی ادامه داد: ما می توانیم با بعضی از کشورها در بعضی حوزه ها اشتراک نظر و یا اختلاف نظر داشته باشیم از جمله اینکه در زمینه مبارزه با تروریسم و داعش، روابط ایران و روسیه بسیار نزدیک است.

وی یادآور شد: آنچه که منطقه را ناامن می کند برای ما مهم است و امنیت ایران برای ما اهمیت دارد و برای تأمین امنیت کشور از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: در این زمینه مشترک نوعی تفاهم با طرف روسی داشتیم برای اینکه به طور مشترک اقداماتی انجام دهیم؛یکی از آن ها این بود که با مجوز و اطلاع قبلی و درخواست روس ها به آن ها اجازه دهیم از فضا و تسهیلات ایران استفاده کنند تا بتوانند در منطقه ناامن سوریه که هدف و خواسته خود ما است، مبارزه کنند.

قاسمی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص انتشار اخباری مبنی بر سفر اردوغان به تهران اظهارداشت: ما روابط خوبی با کشور همسایه داشتیم در گذشته نظرات یکسان و متفاوتی در قبال مسائل مختلف داشتیم بعد از وقوع کودتا در ترکیه، ایران نخستین کشوری بود که به آن واکنش نشان داد و آقای ظریف در توئیتی که داشتند توسل به زور و کودتا را محکوم کردند.

وی ادامه داد: ما اولین کشوری بودیم که در این خصوص موضع گیری کردیم و دوستان ترک اهمیت زیادی به این موضع گیری ها قائل شدند؛با توجه به مسائلی که گریبان گیر ما و ترکیه است دو طرف از گذشته ارتباطات زیادی داشتند، قرار بود وزیر امور خارجه ایران سفری به آنکارا داشته باشد و ما آماده این سفر بودیم اما مقامات ترک اعلام کردند که چند روز( به دلیل کودتا) صبر کنند.

وی یادآور شد: مذاکرات مفصلی در سفر آقای ظریف به ترکیه انجام و قول و قرارهای زیادی گذاشته شد، ظریف بیش از سه ساعت با رجب طیب اردوغان درباره مسائل دوجانبه و بین المللی گفت و گو کرد و قرار شد رایزنی های فشرده پیگیری و اجرا شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین با اشاره به سفر هفته گذشته "مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه به تهران گفت: در این سفر مذاکرات پنج ساعته وزرای خارجه دو کشور انجام شد که مذاکرات سازنده و مفیدی بود و قرار شد تماس ها در سطوح مختلف ادامه یابد تا بتوانیم تا جایی که امکان پذیر است همکاری ها را ادامه دهیم.

قاسمی افزود: برای سفر اردوغان به تهران تاریخی مشخص نشده است، آنچه در رسانه ها در خصوص سفر وی مطرح شد کذب بود و تاریخی تعیین نشده است، هر وقت تاریخی تعیین شد اطلاع رسانی می کنیم.
 
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤالی در مورد خبر بازداشت سفیر ژاپن در تهران اظهار داشت: خبر بازداشت این سفیر را تایید نمی کنم، اطلاع دارم که سوء تفاهمی برای سفیر ژاپن در تهران به دلیل نداشتن کارت شناسایی همراه پیش آمده بود و وی مورد سؤال و جواب قرار گرفت.

قاسمی تصریح کرد: همراه وی با وزارت امورخارجه تماس می گیرد و این وزارتخانه نیز به نیروی انتظامی اعلام می کند که ایشان سفیر است و مصونیت سیاسی دارد و در نهایت سفیر مسیر خود را ادامه می دهد.

وی در مورد روابط ایران و انگلستان گفت:یکی از اهداف سیاست خارجی این است که روابط خود را ارتقا دهیم؛ در مورد رابطه با انگلیس باید بگویم هر دو سفارت فعال داریم و امکان ارتقا روابط به سطح سفیر وجود دارد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد سوریه و تحولات میدانی آن نیز گفت: بحث سوریه بحث بسیار پیچیده‌ای است و یک ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و فرامنطقه به وجود آمده است.

وی افزود: در گذشته با ترکیه در این خصوص نگاه یکسانی نداشتیم؛ از این رو تماس‌ها را بیشتر کردیم؛ امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های دو کشور استفاده کنیم.

قاسمی تصریح کرد: در مورد اینکه آیا در آینده ترکیه تغییر موضع خواهد داشت، نمی‌توان پیش‌بینی کرد و تنها می‌توان با گفتگوها شرایط را برای حل بحران سوریه بهتر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ترکیه همسایه مهم ما است و در دوره‌های مختلف مراودات زیادی داشتیم؛ بخش‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد. در بخش دوجانبه توانایی‌های زیادی داریم و دو طرف هم علاقه‌مند هستند.

در مورد مسائل منطقه‌ای در برخی زمینه‌ها اختلاف نظر وجود دارد البته این مانع همکاری نمي‌شود؛ در مورد سوریه ما مواضعمان را به کسی دیکته نمی‌کنیم و دیگران هم نمي‌توانند مواضعشان را به ما دیکته کنند؛ ترکیه خودش باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد در این مسیر چه کند؟ در حال حاضر بحث همکاری نظامی با ترکیه وجود ندارد.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد رابطه عربستان با گروهک تروریستی منافقین نیز گفت: عربستان دچار یک توهم جدی است و با توجه به مشکلات داخلی و خارجی دست به یک حرکات نابخردانه می‌زند و راه به جایی هم نخواهد برد و هرجا یک زخم چرکین می‌بیند بر آن دست می‌گذارد.

وی افزود: این کشور با گروهک تروریستی منافقین چنین ارتباطاتی برقرار می‌کند اما بداند که ثبات و امنیت منطقه به نفع خود آن‌ها نیز هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با آخرین پیگیری‌های حقوقی و سیاسی وزارت امور خارجه در رابطه با فاجعه منا گفت: این فاجعه، حادثه‌ای تلخ و فراموش‌ناشدنی برای ملت ایران است و باید پرونده‌اش مفتوح بماند و دائم مورد پیگرد قرار بگیرد تا حقوق ملت ایران به ویژه بازماندگان این حادثه دریافت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کمیته مشخصی در وزارت امور خارجه متشکل از بخش‌های مختلف تشکیل شده، اظهار کرد: این کمیته بسیار فعال است و کار را دنبال می‌کند و در حال بررسی است که چگونه می‌تواند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حقوقی و بین‌المللی استفاده کند و موضوع را پیگیری کرده و بتواند حق و حقوق از دست رفته آنها را احیا کند.

قاسمی در پاسخ به سؤالی در مورد روابط دیپلماتیک ایران با دیگر کشورها نیز گفت: ما نسبت به روابط با کشورهای منطقه حساس هستیم و برای تعامل بیشتر تلاش می‌کنیم؛ یکی از کارهایی که می‌شود انجام داد اجلاس‌های چندجانبه است و اجلاس ایران و جمهوری آذربایجان و روسیه نیز در همین راستا بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد سفر آتی محمدجواد ظریف و هیأت ایرانی به آمریکا برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: ظریف به مجمع عمومی سفر می‌کند و ملاقات‌هایی با همتایان خود خواهد داشت، البته جزئیات این دیدارها هنوز مشخص نیست.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد گفت‌وگوهای متقابل حقوق بشری با اروپایی‌ها نیز گفت: این مسأله موضوع جدیدی نیست؛ بیش از دو دهه است که نشست‌های مشترک داشته‌ایم که این نشست‎ها در تهران یا پایتخت‌های اروپایی انجام شده است.

وی افزود: در دوره‌ای این گفت‌وگوها به گفتگوهای سازنده تغییر نام داد؛ در یک دوره دیگر و در زمان تحریم‌ها این گفتگوها تعطیل شد؛ در حال حاضر علاقه‌مند به این گفت‌وگوها هستیم، این نشست‌ها ما را به هم نزدیک می‌کند.

قاسمی تصریح کرد: در هر حوزه‌ای که کشورهای خارجی علاقه‌مند به گفتگو باشند آماده هستیم و از این بابت نگرانی به خود راه نمی‌دهیم.

تهیه و تنظیم خبر: زهرا غلامی

 
https://taghribnews.com/vdcj88e8auqexiz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی