تاریخ انتشار۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : 205914
رییس جمهوری در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا؛

مردم ایران اعتمادی به دولت آمریکا ندارند/ مادامیکه طرفین به توافق متعهد باشند ایران هم متعهد است

رییس جمهوری با بیان اینکه "آمریکا اشتباهات فراوانی در قبال ایران داشته که باید آنها را جبران کند، تصریح کرد: مردم ایران به سیاستهای دولت آمریکا اعتماد نداشته و ندارند لذا برای رسیدن به اعتماد نیازمند زمان طولانی هستیم، اما اجرای دقیق تعهدات بر مبنای توافق هسته ای می تواند حرکت در مسیر اعتماد را تقویت کند.
مردم ایران اعتمادی به دولت آمریکا ندارند/ مادامیکه طرفین به توافق متعهد باشند ایران هم متعهد است

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفتگو با شبکه تلویزیونی"سی بی اس" آمریکا درباره دیدار احتمالی با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت: ما برنامه‌ای برای این دیدار نداریم و فکر می‌کنم خیلی قدم‌های دیگری باید برداشته شود تا به این مرحله برسد.
 
روحانی درباره توافقنامه تاریخی بدست آمده میان ایران و 5+1، ضمن تاکید بر اینکه دستیابی به توافق، مستلزم عبور از مسیر پرفراز و نشیب و بسیار سختی بود افزود: درحال برداشته شدن گام های نهایی روند توافقنامه هستیم و از مسیر درستی که برای حل این مساله انتخاب کرده ایم، خوشنودم.
 
وی درمورد واکنش های تند صورت گرفته در آمریکا درباره توافقنامه بدست آمده گفت: حل چنین مساله خطیری بی شک نمی تواند بدون مخالف باشد، منتقدانی در برخی احزاب و گروهها ممکن است از این توافق خوشحال نباشند، ولی مهم این است که همه دولتهای جهان یکصدا از این توافقنامه استقبال و حمایت خود را اعلام کرده اند.
 
روحانی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در آمریکا که این توافقنامه را «توافق بد» قلمداد می کنند، تصریح کرد: این توافقنامه اگر با کشوری که درصدد دستیابی به تسلیحات هسته ای بود بسته می شد قطعا توافق بدی بحساب می آمد، ولی برای کشوری که همواره از آغاز تنها بدنبال استفاده صلح آمیز فن آوری هسته ای بوده، در واقع هیچ ضرری متحمل نشده، زیرا این توافقنامه تنها مسیر دستیابی به بمب هسته ای را محدود ساخته است.
 
وی اضافه کرد، ما با قبول برخی محدودیت ها در این توافقنامه برای یک دوره زمانی، خواستار اعتمادسازی بیشتر با دنیا و رفع برخی اتهامات نادرست مطرح شده مبنی بر پیگیری تسلیحات هسته ای از طرف ایران بودیم و اینکه ثابت کنیم هدف ایران فقط استفاده صلح آمیز فعالیتهای هسته ای است.
 
رییس جمهوری ایران در پاسخ به سوال خبرنگار سی.بی.اس در مورد اینکه تندروها در هر دو کشور ایران و آمریکا این توافق را توافقنامه بدی تلقی می کنند، شما بین مخالفان توافقنامه در دو کشورچه وجه تشابهی قائلید؟ گفت: وجه تشابهاتی وجود دارد، طبیعتا مخالفان همواره خواستار برآورده شدن تمام خواسته های ممکن در توافقنامه هستند و وقتی خواسته هایشان برآورده نشود معترضند، ولی در هیچ توافقنامه ای این امر امکانپذیر نیست بلکه در توافقنامه طرفین با کوتاه آمدن از برخی مطالبات،به توافق دست پیدا خواهند کرد و این راه به نفع طرفین خواهد بود زیرا ما توانستیم بر سر میز مذاکرات در حل مساله ی بسیار پیچیده ای به یک فهم مشترک دست پیدا کنیم.
 
وی اضافه کرد، ما از طریق مذاکرات توانستیم با ممانعت از بروز سوء تفاهمات، اولین قدم را اعتمادسازی مشترک بین ایران و آمریکا بوجود آوریم، البته اعتمادسازی بین ایران و آمریکا مستلزم مدت زمان زیادی خواهد بود.
 
خبرنگارسی.بی.اس سوال کرد : برخی مخالفان توافقنامه در ایران بسیار قدرتمندند، برای مثال فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران این توافقنمامه را محکوم کرده است و آنها قدرت سیاسی مهمی در ایران بحساب می آیند، شما چطور این مسآله را ترفیع خواهید کرد؟
 
روحانی در پاسخ اظهار داشت: روشن است پس از دستیابی به توافقنامه، برخی مخالفت و موافقتشان را اعلام خواهند داشت، ایشان نظراتشان را نسبت به این توافقنامه اعلام داشته اند ولی زمانی که این توافقنامه به تصویب نهادهای مسئول برسد، سپاه پاسداران نیز به توافقنامه احترام خواهد گذاشت.
 
وی در موضوع شعار مرگ بر آمریکا در ایران گفت: تخاصم، بی اعتمادی و فاصله موجود بین ایران و آمریکا که درپی چندین دهه وجود داشته به یکباره از بین نخواهد رفت، ولی نکته مهم آن است که در چه جهتی درحرکت باشیم، در جهت افزایش و یا کاهش این تخاصمات حرکت کرده ایم.
 
رییس جمهور اضافه کرد، شعار مرگ بر آمریکا علیه مردم عادی آن کشور نیست، مردم ایران برای مردم آمریکا احترام قایلند، آنها بدنبال جنگ با هیچ کشوری نبوده اند، ولی درعین حال سیاست های دولت آمریکا علیه منافع ملی مردم ایران بوده و این طبیعی است که مردم ایران در این مسایل حساسیت نشان خواهند داد.
 
وی با بیان اینکه دولت آمریکا در زمان قیام مردم ایران علیه رژیم شاه، تا آخرین لحظه حامی وی بوده و یا در هشت سال جنگ تحمیلی همواره جانب دار صدام بوده است، خاطرنشان کرد مردم ایران گذشته را فراموش نخواهد کرد، ولی در عین حال نگاهمان رو به آینده است.
 روحانی تاکید کرد: در صورتی که آمریکا دشمنی را کنار گذاشته واز خود حسن نیت نشان دهد و خسارتهای گذشته را جبران کند، آینده دو کشور تغییر خواهد کرد.

حجت الاسلام روحانی در پاسخ به علت بکارگیری لفظ شیطان بزرگ درباره آمریکا هم تصریح کرد: در اصطلاح دینی ما شیطان نیرویی است که بکارگیری حیله و نیرنگ دیگران را خام می کند و حرف های غیر روشنش با واقعیات سازگار نیست. آمریکا در گذشته اشتباهات بسیاری در قبال ایران مرتکب شد و باید این اشتباهات را جبران کند.
 
وی در ادامه درباره تحولات سوریه اظهارداشت: حل بحران سوریه، به عنوان کشوری که بخش گسترده ای از مساحت آن به اشغال گروههای تروریستی درآمده بدون همکاری دولت آن کشور امکان پذیر نخواهد بود.
 
رییس جمهوری درباره موضوع آزادی در ایران هم گفت: نسبت به دو سال قبل پیشرفتهای زیادی بوجود آمده و این موفقیت برای ماست، مناظرات و مباحثات آزاد و زنده در دانشگاه ها درجریان است، آزادی مطبوعات بسیار بیشتر و روابط ما با دیگر کشورهای جهان بهبود یافته است اما باید یگویم حل برخی از مسایل ازحوزه کنترل دولت خارج است.
 
حسن روحانی در مورد زندانیان محکوم در ایران اظهار داشت، ما نیز ایرانیانی در آمریکا داریم که فقط بخاطر تحریم ها به زندان محکوم شده اند، ما با بنیاد تحریم ها مخالفیم و همه را به شکست تحریم ها تشویق کرده بودیم و بدلایل انسان دوستانه اگر امکان برداشت قدمی برای حل این موضوع وجود داشته باشد، نباید از آن دریغ کرد.

 
https://taghribnews.com/vdcizwar5t1au32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی