تاریخ انتشار۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : 216417

بحران های کنونی جهان اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری(بخش چهارم )

امروز، هم در بین اهل سنّت، هم در بین شیعه، دست هایی در کار است برای این که این ها را از هم جدا کند؛ همه‌ی این دست ها هم اگر جستجو کردید، می رسد به مراکز جاسوسی و اطّلاعاتی دشمنان اسلام؛ نه دشمنان ایران، نه دشمنان شیعه فقط؛ دشمنان اسلام.
بحران های کنونی جهان اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری(بخش چهارم )
بحران های کنونی جهان اسلام از دیدگاه مقام معظم رهبری(بخش چهارم )
 
      (برگرفته از مجموعه بیانات یک سال اخیر (از دی ماه 93 تاکنون) رهبر معظم انقلاب اسلامی)
 
      برگزاری بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع: « بحران های کنونی جهان اسلام » این فرصت را فراهم کرد تا علما، اندیشمندان و شخصیت های اسلامیِ شرکت کننده در این نشست، در خصوص مسئله «تفرقه وتشتت درجهان اسلام » و « ضرورت و وجوب وحدت مسلمانان» نیز  به عنوان «یکی از اصلی ترین مسائل مسلمانان» به بحث و بررسی بپردازند و وظایفی که از این لحاظ، بر عهده ملت ها و دولت های اسلامی است، مورد تأکید قرار دهند. و این یکی از همان موضوعاتی است که، مقام معظم رهبری در یک سال گذشته و به مناسبت های مختلف به آن اشاره کرده و ضمن تشریح عوامل پیدایش و وظایف و راهبرد های کلی در این باره است، ارائه فرموده اند.
    با توجه به اهمیت محوری دیدگاه های رهبرمعظم انقلاب اسلامی در این باره و همچنین تمایل شرکت کنندگان در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، به آشنایی دقیق تر با این دیدگاه ها، پایگاه اینترنتی خبرگزاری تقریب،  مجموعه گردآوری شده از تازه ترین بیانات و پیام های ایشان را در خصوص تفرقه وتشتت در جهان اسلام ، در اختیار مخاطبان فرهیخته خود قرار می دهد.
 
********
 

محور اول : ارزیابی شرایط کنونی در جهان اسلام از لحاظ تفرقه وتشتت

 
مقام معظم رهبری: « این اختلافاتی که امروز شما می‌بینید در عراق و در سوریه و در بقیّه‌ی جاها سعی میشود عنوان دعوای مذهبی به آن داده بشود، به هیچ‌وجه دعوای مذهبی نیست، دعوای سیاسی است. جنگ در یمن، جنگ سیاسی است نه جنگ مذهبی؛ به دروغ می گویند که بحث شیعه و سنّی است، درحالی‌که شیعه و سنّی نیست. بعضی از آنهایی که زیر بمباران سعودی‌ها در یمن دارند بچّه و زن و کودک شیرخوار و بیمارستان و مدرسه را از دست می دهند، شافعی‌اند، بعضی‌شان زیدی‌اند؛ بحث شیعه و سنّی نیست، دعوا دعوای سیاسی است، دعوای سیاست ها است. امروز یک چنین وضعی را این ها در منطقه به‌وجود آورده‌اند؛ ایجاد اختلاف کرده‌اند؛»
                                          بیانات در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام (26مرداد 94)
 
مقام معظم رهبری: « آنچه امروز در درجه‌ی اوّلِ اولویّت برای دنیای اسلام قرار دارد، وحدت است. ما مسلمان ها خیلی از هم دور شدیم؛ سیاست ها در این زمینه، تلاش متأسّفانه موفّقی انجام دادند که مسلمان ها را، دل های گروه‌های مُسلم را از یکدیگر جدا کنند. امروز به وحدت احتیاج داریم.»
                 در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللى وحدت اسلامى(19 دی 93 )
 
 
مقام معظم رهبری: « امروز که شما نگاه می کنید، می‌بینید هردو نمونه‌ی اسلام، در دنیای اسلام وجود دارد، هردو هم مورد حمایتِ قدرت های قلدر دنیا و مورد حمایت آمریکا است. امروز، هم جریان منحرف داعش و القاعده و امثال این ها مورد حمایت آمریکا و اسرائیلند، هم بعضی از جریان های به نام اسلام و بیگانه‌ی از عمل اسلامی و فقه اسلامی و شریعت اسلامی، مورد حمایت آمریکا است. ....... اسلام داعشی؛ از آن طرف، اسلامِ بی‌تفاوت در مقابل جنایات صهیونیستی، در مقابل جنایات آمریکا، اسلامِ چشم‌دوخته‌ی به آمریکا و قدرتهای بزرگ و به اشاره‌ی آمریکا، اینها همه سر در یک آخور دارند؛ در یک جا این ها همه به هم میرسند
                                            در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت امام (ره) ( 14خرداد 94)
 
 
مقام معظم رهبری: « وقتی‌که در تونس، در مصر با شعارهای اسلامی، حکومتهای طاغوتی سرنگون شدند، بلافاصله آمریکایی‌ها و عوامل اسرائیلی درصدد برآمدند که از این فرمول برای نابود کردن دولتهای مقاومت و کشورهای مقاومت استفاده کنند، [لذا] رفتند سراغ سوریه؛ یک عدّه مسلمان ساده و بی‌بصیرت در این نقشه قرار گرفتند، کار سوریه را به آنجایی رساندند که مشاهده میکنید چهار پنج سال است یک کشور را دچار یک چنین تلاطمی کردند که معلوم هم نیست کِی تمام بشود؛ این کاری بود که دشمن کرد و مسلمان ساده‌لوح هم در نقشه‌ی دشمن قرار گرفت و جدول دشمن را پر کرد. این اتّفاق در موارد زیادی می‌افتد. گروه‌های تکفیری را اینها درست کردند، جماعتهای هتّاک و جرّار و جبّار را اینها درست کردند و به جان امّت اسلامی انداختند و این را به‌عنوان جنگ مذهبی وانمود میکنند»
                                                در دیدار اعضای اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی(26مرداد 94)
 
 
 

 محور دوم: عوامل بحران زا  در ایجاد و گسترش دامنه تفرقه و تشتّت

 
مقام معظم رهبری: « نقشه‌ی این دشمن در این منطقه عمدتاً بر دو پایه استوار است - البتّه شعب زیادی دارد لکن عمده این دوتا است - یکی عبارت است از ایجاد اختلاف، دوّمی عبارت است از نفوذ. این، اساس نقشه‌ی دشمن در این منطقه است: ایجاد اختلاف؛ اختلاف بین دولتها و بعد اختلاف بین ملّتها، که خطرناک‌تر از اختلاف دولتها، اختلاف ملّتها است؛ یعنی دلهای ملّتها را نسبت به یکدیگر چرکین کنند و عصبیّت بیافرینند؛ با نامهای مختلف؛ حالا یک‌وقت مسئله‌ی پان‌ایرانیسم و پان‌عربیسم و پان‌ترکیسم و این حرفها بود، یک روز هم مسئله‌ی سنّی و شیعه و تکفیر و مانند اینها است؛ به هر عنوانی که بتوانند، ایجاد اختلاف کنند. این یک قلم از کارهای اینها است که بشدّت دارند روی این کار میکنند.»
                                             بیانات در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام (26مرداد 94)
 
مقام معظم رهبری: « امروز، هم در بین اهل سنّت، هم در بین شیعه، دست هایی در کار است برای این که این ها را از هم جدا کند؛ همه‌ی این دست ها هم اگر جستجو کردید، می رسد به مراکز جاسوسی و اطّلاعاتی دشمنان اسلام؛ نه دشمنان ایران، نه دشمنان شیعه فقط؛ دشمنان اسلام. آن تشیّعی که ارتباط به ام‌آی‌شش انگلیس داشته باشد، آن تسنّنی که مزدور سی‌آی‌ای آمریکا باشد، نه آن شیعه است، نه آن سنّی است؛ هر دو ضدّ اسلامند»
   در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللى وحدت اسلامى(19 دی 93 )
 
 
مقام معظم رهبری: « این تفرقه طبیعی نیست، این تفرقه تحمیلی است، این تفرقه تلقینی است. مسلمانان به‌طور طبیعی در کنار هم می توانند زندگی کنند و تجربه‌ها نشان داده است که آن‌وقتی که وسوسه‌ی دشمن، دمدمه‌ی دشمن، خباثت دشمن وارد میدان نشده است، با هم زندگی کرده‌اند. این را ما در کشور خودمان دیده‌ایم، در عراق دیده‌ایم، در کشورهای دیگر اسلامی [هم‌] مشاهده کرده‌ایم.»
          بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى( 27 اردیبهشت 94)
 
مقام معظم رهبری: « امروز شما می‌بینید در دنیا مسئله‌ی تفرقه‌ی دنیای اسلام یکی از سیاستهای اصلی استکبار است. آمریکایی‌ها کارشان به آنجا رسیده است که حالا دیگر اسم شیعه و سنّی می‌آورند؛ اسلام شیعه، اسلام سنّی؛ از یکی حمایت می کنند، به یکی حمله می کنند.اینکه نوکرهای دست دوّم آمریکا می‌آیند مسئله‌ی هلال شیعی را مطرح میکنند، این نشان‌دهنده‌ی سیاستهای تفرقه‌افکن است. اینکه آمریکایی‌ها علی‌رغم تبلیغات فراوان، نسبت به همین گروه‌های تفرقه‌افکن تکفیری در عراق و سوریه مماشات میکنند - احیاناً در مواردی هم به آنها به‌صورت بی‌خبر و مخفیانه کمک میکنند، عواملشان که به‌صورت صریح از آنها حمایت میکنند - این نشان‌دهنده‌ی این است که نقش تفرقه‌افکنی از نظر دشمنان اسلام و مسلمین و دشمنان جمهوری اسلامی نقش بسیار برجسته‌ای است»
                                                در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت امام (ره) ( 14خرداد 94)
 
مقام معظم رهبری: «البتّه متخصّص این کار( ایجاد اختلاف و تفرقه) انگلیس‌ها بودند؛ آنها در ایجاد اختلاف مذهبی تخصّص دارند و آمریکایی‌ها هم از آنها یاد گرفتند و با همه‌ی وجود، امروز دارند کار میکنند. این گروه‌های تکفیری که مشاهده میکنید، همه ساخته‌ی دست اینها هستند. ما این را البتّه از چند سال پیش گفتیم، بعضی‌ها تردید داشتند [امّا] امروز خود آمریکایی‌ها دارند اعتراف میکنند؛ اعتراف میکنند که داعش را آنها به‌وجود آوردند، اعتراف میکنند که آن جبهةالنّصره را آنها به‌وجود آوردند، تکفیری‌ها را آنها به‌وجود آوردند؛ خودشان درست کردند و یک عدّه مسلمان ساده‌لوح اگرچه صادق، گول اینها را خوردند؛»
                                           بیانات در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام (26مرداد 94)
 
    مقام معظم رهبری: « بنده از قبل گفتم که آمریکایی‌ها دنبال تجزیه‌ی عراقند، بعضی‌ها تعجّب کردند؛ اخیراً خود آمریکایی‌ها تصریح کردند که دنبال تجزیه‌ی عراقند! میخواهند عراق را تجزیه کنند؛ اگر بتوانند میخواهند سوریه را تجزیه کنند؛ میخواهند کشورهای کوچک کوچک و تحت‌فرمان به‌وجود بیاورند؛»
                                             در دیدار اعضای اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی(26مرداد 94)
 
 


محور سوم: عوامل برون رفت  از بحران تفرقه و تشتّت

 
مقام معظم رهبری: « دنیای اسلام یک نسخه امروز دارد و آن اتّحاد است. در درون کشورها هم همین نسخه وجود دارد؛ ملّتها باید متّحد باشند.»
                                          بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى( 27 اردیبهشت 94)
 
 
مقام معظم رهبری: « امروز باید همه‌ی مسلمانان در اقصی‌نقاط عالم، به امّت اسلامی بیندیشند، به وحدت اسلامی بیندیشند؛ اگر ما به امّت اسلامی فکر کردیم، منافع کشورهایمان هم تأمین خواهد شد. مصلحت دشمن این است که ما را از هم جدا کند، به یک کشور حمله کند، از کشور دیگری یارگیری کند؛ مصلحت دشمن در این است، ما نباید بگذاریم.»
             در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللى وحدت اسلامى(19 دی 93 )
 

مقام معظم رهبری: « علمای دینی و نخبگان سیاسی و فرهنگی وظیفه‌ای بس سنگین‌تر دارند که متأسّفانه غالباً مورد غفلت آنان است. علما به جای برافروختن آتش اختلافات مذهبی، و سیاسیّون به جای انفعال در برابر دشمن، و نخبگان فرهنگی به جای سرگرمی به حاشیه‌ها، درد بزرگ دنیای اسلام را بشناسند و رسالت خود را که در پیشگاه عدل الهی، مسئول ادای آنند پذیرا گردند و از عهده‌ی آن برآیند...... باید به علاج آن (گرفتاری های بزرگ امّت اسلامی)  اندیشید؛ ملّت ها باید آن را از دولت های خود بخواهند و دولت ها باید به مسئولیّت سنگین خود وفادار باشند.»
                                             پیام به مناسبت کنگره عظیم حج  بيست و هفتم شهریورماه ۱۳۹۴
 
 
مقام معظم رهبری: «ما دست دوستی به سمت همه‌ی دولتهای مسلمان منطقه دراز می کنیم؛ ما با دولتهای مسلمان هیچ مشکلی نداریم. البتّه روابطمان با بسیاری از همسایه‌ها یعنی اغلب همسایه‌هایمان هم روابط دوستانه و برادرانه است. در شمال، در جنوب، در غرب و در شرق، کشورهایی که دوروبر جمهوری اسلامی ایران هستند، با ما روابط خوب دارند. البتّه بعضی‌ها هم نزدیک و دور اختلاف دارند، لجاجت می کنند، خباثت می کنند - البتّه این هست لکن از طرف ما بنایمان بر ارتباطات خوب با همسایگان است؛ دولت ها و بالخصوص ملّت ها. ارتباطات کشور ما با ملّت ها ارتباطات خوبی است.»
                                       در دیدار اعضای اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی(26مرداد 94)
 
مقام معظم رهبری: «از تمامیّت ارضی کشورها حمایت می کنیم؛ از همه‌ی کسانی که در مقابله‌ی با سیاستهای تفرقه‌افکنانه‌ی آمریکا ایستادگی می کنند حمایت می کنیم؛ با همه‌ی کسانی که این تفرقه‌افکنی را به‌وجود می‌آورند طرفیم و مقابلیم. ما تشیّعی را که مرکز و پایگاه تبلیغاتش لندن است قبول نداریم؛ ..... ما از کسانی که کمک به وحدت می کنند حمایت می کنیم، با کسانی که ضدّ وحدت عمل می کنند مخالفت می کنیم »
                                       در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام (26مرداد 94)
 
مقام معظم رهبری: «این را همه توجّه کنند؛ هم شیعه توجّه کند، هم سنّی توجّه کند؛ بازی دشمن را نخورند. آن تسنّنی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیّعی که از مرکز لندن به دنیا صادر بشود، اینها مثل هم هستند؛ هر دوی آنها برادران شیطانند، هر دوی آنها عوامل آمریکا و غرب و استکبارند.»
                                      در مراسم بیست و ششمین سالروز رحلت امام (ره) ( 14خرداد 94)


مقام معظم رهبری: «یکی از چیزهایی که دشمنان اسلام در درون امّت اسلامی همیشه آن را دنبال کردند، امروز هم با شدّت دنبال میکنند، عبارت است از ایجاد اختلاف؛ جلوی این را باید گرفت. هر حنجره‌ای که در جهت اختلاف حرف بزند، بلندگوی دشمن است؛ چه خودش بداند، چه نداند. مراقب باشیم حنجره‌ی ما بلندگوی دشمنان اسلام و قرآن نشود؛ فریاد اختلاف سر ندهد. اختلاف مذهبی، اختلاف شیعه و سنّی، اختلاف عرب و عجم، اختلاف کشورهای گوناگون، اختلاف قومیّتها و ملیّتها و تعصّبهای ناسیونالیستی، چیزهایی است که دارند در بین جوامع مسلمان مشتعل میکنند. باید مقابل اینها ایستاد.
 البتّه گفتن این حرفها آسان است، عمل کردنش دشوار است؛ لکن راه عمل وجود دارد، راه باز است. عامل اصلی عبارت است از عزم و اراده‌ی ما؛ تصمیم بگیریم؛ بصیرت و عزم دو عامل اصلی است. اوّلاً بصیرت داشته باشیم، دشمن را بشناسیم، دوست را بشناسیم.»
                                            در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللى قرآن کریم‌ (2اردیبهشت 94)
 
https://taghribnews.com/vdcizqaryt1az52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی