تاریخ انتشار۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : 290172

گزارش شرکت هیأت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کنفرانس آسیایی حمایت از مسجد الاقصی و فلسطین در مالزی

کنفرانس آسیایی حمایت از مسجد الاقصی و فلسطین، به میزبانی کشور مالزی، روزهای 17 و 18 مهر 96 با حضور هیأتی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در مرکز ایالت سالانگور مالزی برگزار شد.
گزارش شرکت هیأت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کنفرانس آسیایی حمایت از مسجد الاقصی و فلسطین در مالزی
کنفرانس آسیایی حمایت از مسجد الاقصی و فلسطین با میزبانی و دعوت  علمای مسلمان آسیایی(Asian Muslim Scholars) به رياست آقاي عبدالغني شمس الدین و با حضور حدود 50 نفر از علما و فعالان مسلمان از 10 کشور آسیایی در روزهای 9 و 10 اکتبر 2017 ( 17 و 18 مهر 1396) در هتل کارلتون شهر شاه عالم مرکز ایالت سالانگور مالزی برگزار شد.
 
 در این کنفرانس منطقه ای که به مدیریت شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالزی (Mapim) به ریاست آقای داتو محمد عزمی عبدالحمید برگزار شد، علاوه بر گروهی از علمای مالزیایی، هیات هایی از کشورهای اندونزی، استرالیا، تایلند، لائوس، لبنان، سوریه، فلسطین، مصر و نمایندگانی از جنبش حماس و نهادهای مدنی غزه و هیات ایرانی، متشکل از حجت الاسلام دکتر نبویان، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و جناب آقای دکتر خامه یار، معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و متشکل از آقایان صمدعلی لکی زاده، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه مجمع  جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حجت الاسلام عباسی، از روحانیون مرتبط با مجمع تقریب حضور داشتند. همچنین در برگزاری این کنفرانس سازمان جهانی رفاه مردم در مالزی (سجاگات)، دبیر خانه اتحادیه علمای اسلامی (شورا) و تشکل مدنی شهروندان بین المللی نیز مشارکت داشتند.
 
در این کنفرانس دو روزه شرکت کنندگان به بیان دیدگاه های خود در حمایت از مسجد الاقصی و آزادی فلسطین پرداخته و ضمن انتقاد از کشورها و برخی دولت های اسلامی که با رژیم اشغالگر قدس روابطی برقرار کرده و همکاری و داد و ستد می کنند، پیشنهادات خود را نیز ارائه دادند.
 
برگزار کنندگان این کنفرانس معتقد بودند که اقدامات رژیم صهیونیستی در ماه ژوئیه سال جاری در اِعمال برخی محدودیت ها در مسجد الاقصی نشان دهنده تلاش برای تغییر وضعیت این مکان مقدس مسلمانان است. هدف از برگزاری این همایش دو روزه ایجاد یک طرح راهبردی و هماهنگ شده برای دفاع و آزادی نهایی مسجد الاقصی و فلسطین عنوان شده بود.
 
شرکت کنندگان در این کنفرانس بر حمایت از مردم فلسطین، مقابله و رد هر گونه تلاش برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، حمایت از مقاومت با هر ابزاری و تاکید بر اهمیت ایستادگی برای آزادی کامل فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست، گسترش فرهنگ قرآنی در نوع مواجهه با غده سرطانی رژیم صهیونیستی، گسترش فرهنگ گفت و گو، همکاری و اتحاد بین مسلمانان و ایجاد تقریب بین مذاهب مختلف اسلامی تاکید کردند.
 
دراین کنفرانس همچنین شرکت کنندگان، در موضوعات مختلف از جمله نقش رسانه در افزایش آگاهی از اهمیت مسجد الاقصی، رویکرد راهبردی برای حل مسئله فلسطین، رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم آپارتاید، نقش کمک های اسلامی در مقاومت غزه و چگونگی کمک جنبش های مدنی آسیایی در دفاع از مسجد الاقصی اظهار نظر کردند.
 

مراسم افتتاحیه و سخنرانی ها: 
کنفرانس با سخنان "داتو محمد عزمی عبدالحمید" رئیس شورای مشورتی سازمان های اسلامی مالزی آغاز شد. وی با اشاره به مسئله روز مسلمانان میانمار، موضوع قدس و فلسطین را نیز مهمترین موضوع جهان اسلام دانست زیرا از 70 سال پیش که فلسطین و قدس اشغال شده است تا کنون هزاران سمینار و کنفرانس برگزار شده است اما وضعیت فلسطینیان بدتر شده است؛ زیرا همه فقط حرف زده و عمل نکرده اند و متاسفانه امروز بحث به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط کشورهای اسلامی مطرح است لذا در این کنفرانس باید راه های عملی برای مقابله با این وضعیت را جستجو کنیم.
 
در ادامه، آقای "عبدالغنی شمس الدین" رئیس علمای آسیای جنوب شرقی به ایراد سخن پرداخت. وی در سخنان خود اهمیت گردهمایی علمای اسلامی به منظور بررسی آخرین تحولات فلسطین و مسجد الاقصی را مورد تاکید قرار داد و در بخش نخست سخنرانی با عنوان "مسئله  فلسطین و ارتباط آن با سلطه قدرت ها و طرح آینده آنها" گفت: مسئله آزادی فلسطین به عوامل زیادی بستگی دارد که بخشی از آنها داخلی و برخی دیگر عوامل خارجی هستند.

شیخ عبدالغنی شمس الدین در معرفی عوامل داخلی به "مشروعیت حاکمان سیاسی"، "تفاوت دیدگاه برخی دولتمردان و مردم"، "جهل و عدم درک مناسب مسائل مذهبی و شرایط راهبردی" و "نقش نخبگان در نظام سیاسی و واقعیات موجود" اشاره کرد و خواستار رسیدگی به این مسائل شد. وی در تشریح عوامل خارجی که در مسیر آزادی فلسطین و مسجد الاقصی وجود دارد نیز به "استعمار در کشورهای عربی"، شرایط ناامن محیطی و مشکلات درونی کشورهای عربی"، "رقابت بین قدرت های خارجی برای تاثیر بر کشورهای عربی" و "سلطه و نفوذ صهیونیست ها" اشاره کرد.
 
در طول دو روز برگزاری این کنفرانس، سخنرانانی از کشورهای شرکت کننده در خصوص موضوعات مختلفی چون: حق بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود، حمایت از مسجد الاقصی، ارتباط موضوع فلسطین با سلطه قدرت های بزرگ، حملات اخیر به مسجد الاقصی و برنامه های یهودی سازی آن، مدل های حمایت نهادهای مدنی آسیایی از مردم فلسطین، برنامه عمل جماعت مسلمین (اندونزی) در آزادسازی مسجد الاقصی، نقش جامعه مدنی فلسطین در آزادسازی مسجد الاقصی و فلسطین اشغالی، بسیج مساجد دنیا برای حمایت از مسجد الاقصی، معرفی اسرائیل به عنوان یک دولت و رژیم تبعیض نژادی و آپارتاید، پویشBDS  و اعمال فشار به اسرائیل، به ارائه مقاله و ایراد سخنرانی پرداخته و در جلسه دیگری نمایندگان کشورها تجربیات و دستاوردهای خود را در دفاع از فلسطین به اشتراک گذاشتند.
 
 هیأت ایرانی نیز با ایراد دو سخنرانی در روزهای اول و دوم کنفرانس، دیدگاه های جمهوری اسلامی را ارائه نمود که مورد توجه  شرکت کنندگان و از جمله اعضای فلسطینی کنفرانس قرار گرفته و با تشکر و تقدیر ایشان مواجه شد.  

سخنرانان ایرانی: 

الف- معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: 

 
"عباس خامه یار" در نخستین روز کنفرانس سخنرانی کرد و اظهار داشت: تمام موضع‌گیری‌های ایران، که در رأس آنها مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار دارد، بر این اساس استوار است که رژیم صیهونیستی را عامل اصلی کلیه بحران‌ها و نابسامانی های موجود در منطقه می‌دانند. یکی از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب جلوگیری از تثبیت و توسعه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و منطقه است و ایران با حمایت از مقاومت توانسته رژیم صهیونیستی را به جایگاه نخستین خود که همانا کنکاش جهت بدست آوردن مشروعیت در جهان بود بازگرداند در حالی که این رژیم بر این باور بود که پس از قرارداد "کمپ دیوید" موفق شده تا حضور و وجود خود را در جهان تثبیت کند.

 
رئیس کمیته فلسطین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: پس از گذشت یک قرن از "سایکس پیکو" و بیانیه بالفور و گذشت 70 سال از تأسیس رژیم صهیونیستی و 50 سال از اشغال قدس، امروز بیش از هر وقت دیگری درخواهیم یافت که دست اندرکاران و سازندگان سایکس پیکو بطور اساسی تر بر تثبیت بنیان‌های "وجود اسرائیل" در منطقه اصرار دارند.

وی در ادامه به نظرات اندیشمند بزرگ الجزایری و مبارز ضداستعماری مرحوم "مالک بن نبی" که بیش از 60 سال قبل در کتابی خطرات و نقشه‌های استعماری را بیان کرده بود، اشاره کرد و گفت: این اندیشمند بزرگ عربی و اسلامی در بخشی از کتاب خود گفته است: «اسرائیل به مثابه خط مقدم جبهه استعمار غربی در جهان اسلام بشمار می‌رود.». مفاهیم ایدئولوژیک و عقیدتی ارائه شده توسط امام خمینی(ره) در طول 50 سال مبارزه خود با استکبار در همین راستا بوده، به گونه‌ای که ایشان "اسرائیل را یک غده سرطانی در کالبد امت اسلامی" قلمداد نمودند.
 
وی با اشاره به حمایت برخی کشورهای عربی از نظام فرو ریخته صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران تاکید کرد: اگر چه برخی از مسئولین عرب دارای مواضع دشمنانه با ایران هستند، اما ایران هیچ دولت عربی یا اسلامی را دشمن خود نمی‌داند و اسرائیل همچنان دشمن نخست اسلام و مسلمین باقی خواهد بود.
 
 خامه یار تاکید کرد: اهتمام و توجه اول و آخر برای جمهوری اسلامی ایران، همانا مبارزه با اختلافات شیعی ـ سنی و ایستادگی در برابر هر توطئه‌ای است که بخواهد سنی‌ها و شیعیان را در برابر یکدیگر قرار دهد.
 
 وی در پایان با این عنوان که مشکل اساسی همان وجود رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد که مقاومت همان ایستادگی در برابر اشغالگری، قتل و خونریزی، آوارگی و ظلم و ستم است و به هیچ وجه نمی‌توان آن را یک مانع و دردسر قلمداد نمود.

ب- معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی: 
 
سخنران دیگر ایرانی که در روز دوم کنفرانس به ارائه دیدگاه های خود پرداخت، حجت الاسلام دکتر "سید محمود نبویان" معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی بود. وی  طی سخنانی در دومین روز از کنفرانس علمای اسلامی آسیا برای آزادی فلسطین و مسجد الاقصی گفت: فلسطین قبله اول مسلمانان جهان و معراج‌گاه پیامبر اسلام (ص) و نقطه شروع معراج ایشان است. از این رو دفاع از فلسطین یک مسئله تاکتیکی و یا یک مسئله سیاسی صرف نیست، بلکه یک مسئله اعتقادی است. متاسفانه وضعیت جهان اسلام در دفاع از کیان اعتقادی خود امیدبخش نیست و دنیای کفر و در رأس آنها آمریکا ورژیم اشغالگر قدس در اهداف خود موفقیت هایی را به دست آورده اند. به ویژه سران منفعت طلب برخی کشورهای اسلامی صرفا به دنبال تامین منافع و ارضای خواسته های خود بوده و در مسیر تحقق اهداف سران کفار گام بر می دارند، به گونه ای که بر خلاف سابق، به صورت علنی به دنبال ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی هستند.

وی افزود: در این وضعیت آنچه که نجات بخش مسلمانان است، توجه و عمل به آموزه های قرآنی و قطع امید از سران کشورهای اسلامی است. یعنی مسلمانان در صورتی می توانند علیه کفار و مشرکین و در راس آنها آمریکای جهانخوار و اسرائیل آدمکش پیروز شوند که به قرآن کریم مراجعه کرده و آموزه های آن را علمی سازند.
 
وی با تاکید بر اینکه با عمل به آموزه های قرآنی می توان فلسطین را نجات داد، تصریح کرد: عدم پذیرش ولایت کفار، دشمنی با اسرائیل و آمریکا، صبر و مقاومت در مبارزه با اسرائیل، نهراسیدن از مکر و دشمنی آنها و اعتماد به نصرت الهی، نرمش نشان ندادن در مقابل دشمن، انجام وظیفه مسلمین جهان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و وحدت میان مسلمین از مهمترین آموزه های نجات بخش قرآن و مورد نیاز جهان اسلام هستند.

بیانیه پایانی:
در بیانیه پایانی 12 بندی که به نام "بیانیه شاه عالم" معرفی شد، اظهار شده است: اشغال فلسطین که از 70 سال پیش تاکنون ادامه داشته است، نتیجه عدم اتحاد و خیانت برخی از رهبران کشورهای اسلامی است. عناصر نژادگرایی و ملی گرایی که باعث انحراف از آموزه های ناب اسلامی و علاقه شدید به قدرت و ثروت شده اند، امت اسلام را از تمرکز بر مشکلات اسلام و مسلمانان بازداشته اند.
تنها راه آزادی فلسطین و مسجد الاقصی از طریق تقویت اتحاد امت اسلامی و تلاش برای ایجاد مقاومت در مقابل همه توطئه های ضد اسلامی با هدف ایجاد شکاف و تخریب امت اسلامی است. جهان و امت اسلامی همچنان اقدام موثری علیه ارتش کاملا مسلح اسرائیل که باعث شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از فلسطینیان شده است، انجام نداده است. از طرفی نیز، دسترسی به اماکن مذهبی و قدس شریف در فلسطین اشغالی به طور قابل توجهی با محدودیت ارتش اشغالگر مواجه شده است.
 
در این بیانیه همچنین بر ضرورت پایان دادن به محاصره 10 ساله غزه توسط رژیم صهیونیستی از طریق فشار همه جانبه سازمان‌های بین المللی به منظور اقدام فوری علیه مصر و رژیم صهیونیستی تاکید شد. علمای اسلامی در این بیانیه تاکید کردند: باید با حضور غیرقانونی و غیرمشروع اسرائیل در فلسطین که با اشغالگری خود در این کشور حضور یافته مقابله شود و هرگونه به رسمیت شناخت اسرائیل به عنوان یک دولت قانونی خیانت به مبارزه اسلامی است و باید محکوم شود.
 
شرکت کنندگان دراین کنفرانس تاکید کردند: "نقش کشورهای غربی به ویژه آمریکا و برخی رهبران دولت های اسلامی که شانه به شانه هم کار می کنند، عوامل کلیدی هستند که به اسرائیل مجوز نامحدود حمله، اشغال، تخریب، بیرون راندن فلسطینیان، شکنجه، کشتار و دستگیری آنها را می دهد".
 
شرکت کنندگان در کنفرانس در بند دیگری از این بیانیه اظهار داشتند: قطع روابط دیپلماتیک اخیر با قطر توسط ائتلافی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی یک تمایل واقعی برای شکست دادن جنبش مقاومت فلسطین است. آنان در این اعلامیه همچنین از رهبران اسلامی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواستند که ابزار دست قدرت های غربی نباشند و بر منابع خود و بر ضرورت ایجاد اتحاد اسلامی به منظور رسیدگی به چالش های جهان اسلام متمرکز شوند.
 
علمای اسلامی آسیا همچنین خواستار توقف جنگ در سوریه، عراق، یمن و لبنان شدند و تاکید کردند که گروه های مختلف نباید گرفتار دام چشم انداز سلطه قدرت های غربی و رژیم صهیونیستی شوند. شرکت کنندگان همچنین در طرح استراتژیک خود برای اقدام عملی در 12 ماه آینده از جمله بسیج گسترده و پویش عمومی برای حمایت از مبارزات فلسطینیان، ایجاد کمیته کاری برای توسعه یک موضوع آموزشی مرتبط با مسجد الاقصی و آموزش آن در مدارس و دانشگاه ها، تمرکز بر انتشار اطلاعات درست در خصوص مسجد الاقصی و فلسطین، برگزاری نمایشگاه ها و همکاری موثر رسانه های اسلامی تاکید کردند.
 
شرکت کنندگان همچنین خواستار تلاش بیشتر و گسترده تر جهان اسلام برای آزادی فلسطین و مسجد الاقصی شدند و تلاش در این زمینه را وظیفه همه مسلمانان دانستند. راه اندازی شبکه مساجد حامی مسجد الاقصی با مرکزیت مالزی و تحت مسئولیت شیخ احمد آونگ با شروع ثبت اولیه 1000 مسجد در این شبکه از سه کشور مالزی و اندونزی و برونئی و سپس توسعه آن به مساجد حوزه آ سه آن و به تدریج مساجد قاره آسیا و نهایتا کل جهان از دیگر برنامه های عملی و مورد اشاره در بیانیه پایانی بود. تشویق دولت های اسلامی و تجار اسلامی به قطع تجارت با اسرائیل و شرکت های کمک کننده به اسرائیل و بایکوت شرکت های بین المللی که به اسرائیل در سرکوب فلسطینیان کمک می کنند نیز از جمله درخواست های اجلاس و مندرج در بیانیه پایانی بود.

کنفرانس مطبوعاتی پایانی: 

در پایان کنفرانس علاوه بر عکس دسته جمعی با حضور شرکت کنندگان، از سوی برگزار کنندگان یک مصاحبه مطبوعاتی برگزار شد گه در آن  آقای "محمد عظمی عبدالحمید" در جمع خبرنگاران در مورد راهکارهای حمایت از فلسطین در جهان اسلام توضیحاتی ارائه داد و گفت: کشورهای اسلامی باید با همکاری یکدیگر رژیم اشغالگر قدس را تحریم اقتصادی کنند.

"عبدالحمید" بر جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد و از کشورهای مختلف مسلمان و غیر مسلمان خواست با همراهی یکدیگر از ارائه خدمات و کالا به این رژیم جلوگیری به عمل آورند. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره محل برگزاری کنفرانس مالزی گفت: از کشورهای اسلامی می خواهم تا برای میزبانی این کنفرانس که هدفش حمایت از فلسطین است اعلام آمادگی کنند.
 
عبدالحمید افزود: این کنفرانس می تواند نقش مهمی در افشای رفتارهای ددمنشانه و خشونت آمیز رژیم صهیونیستی داشته باشد.
رئیس سازمان اسلامی شورای مشورتی مالزی افزود که در کنفرانس های بعدی کارگاه های آموزشی و برنامه های جانبی متناسب با چشم اندازهای عملی ترسیم شده برای شرکت کنندگان ارائه می شود.

دیدارهای جانبی هیأت اعزامی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

1- ملاقات  و گفتگو با شیخ عبدالغنی شمس الدین:
 
مدیرکل آسیا و اقیانوسیه مجمع تقریب مذاهب اسلامی در دیدار جداگانه ای با آقای شمس الدین، از اعضای مالزیایی مجمع عمومی مجمع تقریب، ضمن بررسی تحولات سیاسی و دینی فرهنگی مالزی، به محدودیت های موجود در خصوص موضوعات مربوط به ارتقای وحدت اسلامی و ماموریت های مرتبط با تقریب اشاره کرده و دو طرف ضرورت وحدت شیعه و سنی را مورد بررسی قرار دادند.
 
 2- ملاقات و گفتگو با آقای محمد عزمی عبدالحمید:
 
در ملاقات جداگانه مدیرکل آسیا و اقیانوسیه مجمع تقریب مذاهب با آقای محمد عزمی عبدالحمید، ضمن تشکر از برگزاری کنفرانس حمایت از مسجد الاقصی و عنایت و حمایت مسلمانان مالزی به حمایت از فلسظین، از حضور ایشان در کنفرانس وحدت سال گدشته در تهران تشکر و قدردانی به عمل آمد و وضعیت آمادگی ایشان برای  شرکت در کنفرانس سی و یکم نیز استفسار شد.
 
آقای عبدالحمید نیز از اهتمام جمهوری اسلامی ایران به موضوع وحدت امت اسلامی تقدیر و از دعوتش برای شرکت در کنفرانس وحدت تشکر نمود و در پاسخ به ارزیابی ایشان از کنفرانس سی ام، ضمن اشاره به اینکه برگزار کردن این کنفرانس ها از برگزار نکردن آن بهتر است، گفت: اما صرف حرف زدن و نشستن و برخاستن به تنهایی فایده ای ندارد و باید راهکارهای عملی و ایده ها و پیشنهادات مشخص ارائه و قدم های عملی برداشته شود.
https://taghribnews.com/vdciyuarrt1a3z2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی