تاریخ انتشار۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : 212079
سفیر پیشین ایران در یمن:

عربستان به هیچ یک از اهداف خود در یمن دست نیافت/ اختلاف دیدگاه عربستان و انگلستان در یمن علنی شده است

سفیر پیشین ایران در یمن و کارشناس خاورمیانه تاکید کرد: به رغم گذشت حدود هشت ماه از تجاوز عربستان به یمن، عربستان به اهداف خود دست نیافته است.
عربستان به هیچ یک از اهداف خود در یمن دست نیافت/ اختلاف دیدگاه عربستان و انگلستان در یمن علنی شده است

"مرتضی رحیمی" در گفتگو با خبرنگار تقریب(تنا)، درخصوص مسئله بحران در یمن، گفت: حدود 8 ماه از تجاوز عربستان به یمن گذشته و عربستان به اهداف خود از این تجاوز دست نیافته است؛ طبعا این وضع نمی تواند ادامه پیدا کند.
 
وی افزود: درست است که عربستان ائتلافی بر ضد مردم یمن تشکیل داده و جنایتهای بسیاری کرده اما به هیچ وجه انصار الله و مردم و ارتش یمن را نتوانسته به تسلیم وادارد و یا حتی به صورت زمینی به صنعا وارد شود و مردم زندگی طبیعی خود را ولو به سختی و مشقت بسیار دنبال می کنند.
 
سفیر پیشین ایران در یمن با رد ادعای عربستان درباره دخالت بشر دوستانه در عربستان برای بازگشت دولت قانونی این کشور، گفت:رئیس جمهور پیشین یعنی عبد ربه منصور از سمت خود استعفا داده بود و در حالی این استعفا را پس گرفت که مجلسی در یمن نبود که بخواهد پس گرفتن استعفای رئیس جمهور سابق را بررسی کند لذا ادعای عربستان در این مورد بی جاست.
 
وی همچنین با اشاره به اختلاف عربستان و انگلیس در مورد بحران یمن، گفت: در زمان کوتاهی شاهد علنی شدن اختلاف دیدگاه عربستان و انگلستان در مورد یمن بودیم؛ شاید بتوان گفت این اختلافات از گذشته بوده و در حال حاضر آشکار شده است.
 
وی افزود: وجه آشکارشدن آن، این است که عربستان و کشورهایی که حمایت می کردند مثل انگلستان و امریکا فکر می کردند که خیلی زودتر از آن چه قابل تصور بود به نتیجه می رسد اما با طولانی شدن این تجاوز مشکلات بسیاری به وجود آمد.
 سفیر پیشین ایران در یمن در ادامه با اشاره به وضعیت شهر عدن، گفت: وضعیت عدن وضعیت نامعلومی است؛ القاعده و نیروهای مختلفی در ان فعالیت می کنند حتی جدایی طلبان یمن نیز در آن حضور دارند و با رئیس جمهور مستعفی نیز همراه نیستند اما آنچه مسلم است، این است که در اختیار دولت یمن نیست و نظر انها در مورد این که از عدن به عنوان پایگاهی برای توسعه حوزه نفوذ دولت بحاح و ریاست جمهوری عبدربه منصور استفاده کنند، محقق نشد.
 
وی افزود: نظر حامیان غربی دولت ریاض این است که این وضعیت نباید ادامه پیدا کند و لازم است به نوعی مصالحه سیاسی در یمن شکل بگیرد؛  به نظر می رسد آنها نتوانستند درمذاکرات سیاسی خودشان و گفتگوهای خودشان با عربستان، آنها را قانع کنند وارد مذاکرات سیاسی شوند و در واقع به گفتگوهای یمنی – یمنی برای رسیدگی به وضعیت فعلی یمن آنها را مجبور کنند؛ توفیق نداشتن آنها به اقناع ریاض به این که مذاکرات یمنی – یمنی را بپذیرند باعث شده این اختلاف بین آنها و ریاض علنی شود و ما الان در رسانه های گروهی هم به نوعی این اختلاف نظر را می بینیم که علنی شده است.
 
رحیمی در ادامه با اشاره به احتمال پیش بردن یمن به سوی تجزیه شدن، گفت: این احتمال را نمی توان از نظر دور داشت؛ جمهوری اسلامی ایران همواره منادی وحدت و یکپارچگی یمن و همه جهان اسلام بوده است؛ اختلافاتی که در جهان اسلام وجود دارد به زیان همه امت اسلامی و ملل مسلمان در اقصی نقاط جهان اسلام است؛در سال1993 و جنگ داخلی یمن که علیه تمامیت یمن بود هم جمهوری اسلامی ایران حامی وحدت در این کشور بود و همان زمان نیز شورای همکاری و عربستان از جدایی طلبان جنوب حمایت می کردند الان هم وضعیت مشابهی وجود دارد و توطئه هایی در این زمینه ازجمله تقسیم یمن به شش ایالت وجود دارد که انصارالله در برابر این توطئه ایستاد.
 
وی در ادامه درمورد مسئله حضور گروههای تکفیری در بحران یمن، گفت: در اوایل تجاوز نظامی عربستان به یمن، شماری از نیروهای داعش از ترکیه به یمن منتقل شدند؛ یمن صحنه درگیری گروههای افراطی از جمله القاعده و داعش است و واقعا مردم یمن در شرایط دشواری قراردارند. و به راحتی نمی توان گفت که تحولات یمن به چه سمت و سویی خواهد رفت ولی آنچه مسلم است این است که انصارالله و ارتش یمن همچنان توانسته اند قدرت اصلی یمن را در اختیار داشته باشند و همین مسئله باعث شده است که همه گروهها را به راه حل سیاسی و انجام گفتگوها مجاب کند.

 
 
https://taghribnews.com/vdciyrar3t1azu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی