تاریخ انتشار۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۳
کد مطلب : 244957

آتش بس؛ آزمونی دیگر برای شناخت گروهک های تروریستی در سوریه

روهک های وابسته نخواهند توانست مقررات آتش بس را به کلی نادیده بگیرند و حامیان خود را که اینک به بی نتیجه بودن راه حل های نظامی پی برده اند، از خود برنجانند.
آتش بس؛ آزمونی دیگر برای شناخت گروهک های تروریستی در سوریه


 
بسمه تعالی
 
آتش بس؛ آزمونی دیگر برای شناخت گروهک های تروریستی در سوریه

 
      با گذشت چند روز از اجرای توافقنامه آتش بس در سوریه، خبرگزاری ها از نقض آن و انواع آتشباری های در مناطق مختلف این کشور خبر می دهند؛ با اینحال با برقراری امنیت نسبی در جاده های شمال حلب، حرکت کامیون های حامل کمک های بشردوستانه به سوی این شهر آغاز شده و بخشی از مشکلات ناشی از کمبود دارو و موادغذایی سکنه حلب، در مسیر حل و فصل قرار گرفته است.

     دولت سوریه و همپیمانان این کشور بر این عقیده اند که این آتش بس می تواند مقدمه ای برای بکارگیری راه های سیاسی، برای پایان دادن منازعاتی باشد که بیش از پنج سال ونیم به طول انجامیده؛ و این درصورتی است که تجارب قبلی مبنی برنقض آتش بس توسط گروهک های مسلحِ معاند تکرار نشود.

 در گذشته گروهک های معاند بارها با زیرپاگذاشتن مقررات آتش بس، از فرصت ایجادشده، برای تجدید قوا سوء استفاده کرده و سپس با هدف قرار دادن مناطق مسکونی ، کشتار مردم را از سر گرفتند.
 
   صرف نظر از این موضوع، حدود بیست گروهک تروریستی واز جمله گروهک «احرار الشام» نیز ، با تأکید بر این نکته که: «این آتش بسِ یک هفته ای، به سود دولت سوریه است واجرای آن نوعی جانبداری از این دولت تلقی می شود»، ازپذیرش آن خودداری کرده اند؛ موضوعی که هرگونه اطمینانی را به آرامش نسبی کنونی از میان برده و از سوی دیگر به دولت سوریه اجازه داده است تا دربرخورد با این دسته از گروهک ها، به گونه دیگری عمل کند و هرگونه فرصتی را برای تجدید قوا و استمرار آتشباری ها، از آن ها سلب نماید.

     این درحالی است که اغلب گروهک های تروریستی تکفیری در سوریه، به سبب وابستگی هایشان (وابستگی های سیاسی، مالی، لجستیک  و ایدئولوژیک ) به دولت های غربی و رژیم های ارتجاعی منطقه، تواناییِ عدول از فرامین آن ها را ندارند و با وجود اتخاذ برخی از مواضع ظاهراً  مستقل، درعرصه عمل همسو با سیاست های آن ها می نوازند. 

      حال با توجه به یک سلسله نیازهای انتخاباتی آمریکا به آتش بس در سوریه از یک سو  و همچنین ملاحظات رژیم های ارتجاعی که اینک با دومشکل بزرگ اقتصادی و افزایش انتقادات جهانی روبروهستند از سوی دیگر، گروهک های وابسته نخواهند توانست مقررات آتش بس را به کلی نادیده بگیرند و حامیان خود را که اینک به بی نتیجه بودن راه حل های نظامی پی برده اند، از خود برنجانند. واین موضوعی است که اختلافات وتضادهای موجود بین گروهک های تروریستی فعّال در سوریه را افزایش داده و درگیرهای خونین دیگری را بین آن ها رقم زده است.

      در این میان شاید مهمترین نکته در روند اجرای توافقنامه آتش بس، موقعیت بسیار نامطلوب «جبهه النصره» است که با وجود تغییر نام خود به «جبهه فتح الشام»،  به عنوان یک گروه تروریستی قلمداد شده و با گروهک تروریستی داعش در یک دسته قرار گرفته است.     

    به هرترتیب مجموع تحولات سیاسی ونظامی جاری در سوریه در مسیر تازه ای که به راه حل های سیاسی نزدیکتر است قرارگرفته و با وجود نگرانی های رژیم صهیونیستی که پایان درگیری های سیاسی سوریه را مغایر با اهداف خود می داند، به سمت وسویی متفاوت با پنج سال ونیم گذشته حرکت می کند.

 
 
https://taghribnews.com/vdciw5aryt1a532.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی