تاریخ انتشار۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : 281389

​رویکرد محرومیت زدایی دولت در مناطق مرزی / 417 پروژه در آذربایجان غربی افتتاح و کلنگ زنی می شود

تنا - استان آذربایجان غربی
استان آذربایجان غربی به لحاظ موقعیت جغرافیایی با سه کشور جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ترکیه و عراق به طول ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد که حدود ۱۴۹ کیلومتر مرز آبی رودخانه ارس، ۵۶۶ کیلومتر مرز خاکی با ترکیه و از طرف غرب حدود ۲۵۲ کیلومتر مرز خاکی با کشور عراق را شامل می شود.
​رویکرد محرومیت زدایی دولت در مناطق مرزی / 417 پروژه در آذربایجان غربی افتتاح و کلنگ زنی می شود
به گزارش خبرگزاری تقریب از ارومیه، با توجه به تنوع محيطي- اکولوژيک مناطق مرزي و نيز همسايگان متعدد، آذربایجان غربی استانی است که با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و از نظر خصوصيات و امکانات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي با شرايط متنوعي روبروست.

هر چند که فعالیت تعداد ۱۶ گمرک و بازارچه در نوار مرزی، این استان را به یکی از کانون های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل و بسترهای لازم را برای اقتصاد بین المللی فراهم کرده و اين شرايط ويژه به لحاظ توسعه و امنيت فرصت هايي را پيش رو قرار داده است اما در عين حال زمينه ساز پاره اي دل مشغولي هاي جدي است.

با توجه به اینکه مناطق مرزی ماهیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند و در تامین امنیت پایدار کشور نقش به سزایی ایفا می‌کنند اگر به هر دلیلی در روند توسعه مناطق مرزی وقفه ای ایجاد شود و این مناطق قادر به ایفای نقش سازنده نباشند در این صورت آثار، پیامدها و مشکلات به کل کشور تسری پیدا می کند.

هر چند که نباید فراموش کنیم دفاع از میهن اسلامی در این دیار به دلیل وجود گروهک های تروریستی در مرز از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون همچنان ادامه دارد و در این راه شهدای زیادی تقدیم آرمان ها و ارزش های والای انقلاب و نظام کرده است.

آنچه در این گزارش مورد توجه است، میزان توجه دولت به مناطق مرزی استان است، همانطور که هفته دولت زمان مناسبی برای بیان خدمات دولت در مناطق مختلف است در هفته دولت امسال نیز همچون سال های گذشته شاهد بهره برداری از تعدادی پروژه های عمرانی در مناطق مرکزی و مرزی استان هستیم به طوری که استاندار آذربایجان غربی از افتتاح و کلنگ زنی 417 پروژه با اعتباری بالغ بر 630 میلیارد تومان همزمان با هفته دولت در استان خبر می دهد.

قربانعلی سعادت می گوید: از این تعداد پروژه، 360 پروژه در بخش های عمرانی و اقتصادی و با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

افتتاح و کلنگ زنی ۷۳ طرح در مهاباد

یکی از شهرهای مرزی در جنوب آذربایجان غربی شهرستان مهاباد است که حدود 237 هزار نفر جمعیت داراست، این شهرستان مرزی در هفته دولت امسال شاهد افتتاح و کلنگ زنی ۷۳ طرح با اعتباری بالغ بر۹۷ میلیارد تومان اعتبار است.

فرماندار مهاباد در گفت و گو با خبرنگار تقریب می گوید: مرکز غربالگری سرطان، آسفالت و گازرسانی به راه های روستایی، توسعه مراکز درمانی و بهداشتی شهری و روستایی از جمله افتتاح کلینیک تخصصی جراحی با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان که توسط بخش خصوصی ایجاده شده است و راه اندازی سی تی اسکن فوق پیشرفته دولتی از جمله پروژه های آماده افتتاح در شهرستان مهاباد است.

ایرج شجاعی در ادامه سخنان خود از اختصاص ۷۳ میلیارد تومان به تصفیه خانه مهاباد خبر داده و می افزاید: این تصفیه خانه قابلیت تامین آب ۲۷۰ هزار نفر را داراست که امسال به بهره برداری می رسد.

88 طرح عمرانی سردشت در هفته دولت آماده افتتاح است

یکی از مناطق مرزی استان آذربایجان غربی شهرستان سردشت است که این شهرستان با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.

فرماندار سردشت در خصوص پروژه های آماده افتتاح در شهرستان سردشت به تقریب می گوید: همزمان با هفته گرامیداشت دولت، 88 طرح عمرانی، آموزشی، کشاورزی و خدماتی با اعتباری بالغ بر 93 میلیارد ریال در شهرستان سردشت آماده بهره برداری شده است که از این تعداد 75 طرح عمرانی و 13 طرح تولیدی، خدماتی و کشاورزی است.

نژاد جهانی بهره برداری از آبیاری تحت فشار، بهره برداری از چهار ساختمان مددجویی، افتتاح خانه تئاتر، افتتاح کارخانه آسفالت شهرستان و کلنگ زنی مرکز جامع سلامت شهر میرآباد افتتاح طرح های متعدد بسیج سازندگی، سالن ورزشی ربط و بهره برداری از دو مدرسه خیرساز را از جمله مهمترین طرح های آماده افتتاح در این شهرستان اعلام کرد.

فرماندار سردشت همچنین از افزایش بودجه شهرستان از محل اعتبارات تملک دارایی های استان خبر داد و گفت: در مرحله اول حدود 59 درصد افزایش اعتبار نسبت به سال گذشته برای شهرستان پیش بینی شده است و علاوه بر آن 21 میلیارد ریال نیز در حوزه ورزشی و در قالب 27.5 درصد از محل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده که کلنگ زنی آن در آینده نزدیک صورت می گیرد.

جهانی اظهار کرد: دولت در قالب نهادهای حمایتی کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی حقوق مستمری بگیران را افزایش داد و بخش قابل توجهی از اقشار ضعیف در سردشت را هم شامل شد و همینطور تسهیلاتی را تحت عنوان بیمه کولبری به مرزنشینان و به منظور خدمات بیمه ای و خدماتی ارائه داد تا خطرپذیری آینده این خانوارها را به حداقل برساند.

افتتاح 62 طرح روستایی در سردشت

بخشدار مرکزی سردشت نیز می گوید: تاکنون 62 طرح روستایی شامل سنگفرش، دیوار حائل، بوستان روستایی، هدایت آب های سطحی و بهبود عبور و مرور با اعتبار 9 میلیارد و 500 میلیون ریال در هفته دولت افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

ناصر یوسفی می گوید: در سه ماهه گذشته امسال مشکلات روستایی در سطح 35 روستای بخش مرکزی شهرستان شناسایی و با پیش بینی 85 طرح نسبت به رفع آنها برنامه ریزی و اولویت بندی صورت گرفت.

وی می افزاید: اعتبار هزینه شده برای پروژه های آماده افتتاح از محل بودجه دهیاری ها و بدون احتساب کمک های مردمی و خودیاری ها بوده است.

افتتاح ۲۰ طرح و پروژه در اشنویه

شهرستان اشنویه یکی دیگر از شهرهای مرزی استان در غرب آذربایجان غربی و با جمعیتی بیش از 70 هزار نفر قرار دارد.

فرماندار اشنویه در گفت و گو با خبرنگار تقریب در ارومیه از افتتاح ۲۰ طرح و پروژه عمرانی، خدماتی، تولیدی، صنعتی، کشاورزی و آموزشی در هفته دولت خبر می دهد.

اسعد خضری می افزاید: این طرح ها شامل ۱۶کیلومتر بهسازی و آسفالت جاده اشنویه به ارومیه٬ سردخانه ۵۰۰ تنی سنگان آسفالت چند خیابان در اشنویه و نالوس، جدول گذاری ۱۰ روستا، گازرسانی به روستاهای گندویلا خانلر جبرییل آباد و سوجه طرح هادی و آسفالت معابر سنگان٬ آبیاری تحت فشار و قطره‌ای در روستاهای سوجه دوربه گندویلا و چند طرح دیگر و کلنگ زنی احداث ساختمان معلولین و چند خیابان شهری را شامل می شود.

وی مجموع اعتبار هزینه شده را هشت میلیارد و 400 میلیون تومان اعلام می کند.

با توجه به اینکه هفته دولت امسال مصادف با آغاز به کار دولت دوازدهم است، امید که رفع مسائل و مشکلات اساسی کشور به ویژه مناطق مرزی و پاسخگویی به مطالبات مردم سرلوحه فعالیت های دولتمردان قرار گیرد.
https://taghribnews.com/vdcivzar3t1avp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی