تاریخ انتشار۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : 243787
رأی الیوم با اشاره به همایش اهل سنت در چچن:

هماهنگی مصر و روسیه برای بازپس گرفتن مرجعیت اهل سنت از عربستان

همایش علمای بزرگ اهل سنت در چچن که با حضور بزرگان مذهبی مصر همراه بود و وهابیت و سلفی‌گری را از دایره تعریف اهل سنت خارج کرد، نشانه تلاش مصر برای بازگرداندن مرجعیت اهل سنت به الازهر است.
هماهنگی مصر و روسیه برای بازپس گرفتن مرجعیت اهل سنت از عربستان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، کنفرانس «اهل سنت چه کسانی هستند» که با حضور 200 عالم اهل سنت به ویژه مفتیان دانشگاه الازهر در تاریخ 6 شهریور در چچن روسیه برگزار شد از مفتیان سلفی و وهابی سعودی و قطری برای شرکت در این همایش دعوت نکرد که این موضوع باعث واکنش شدید و عصبانیت مفتیان سلفی و وهابی شده است.
 
در این کنفرانس که با سخنرانی «رمضان احمد قدیرف» رئیس‌جمهور چچن در شهر «گروزنی» آغاز به کار کرد، سعی شد تا تعریفی جامع از مذهب «اهل سنت» شکل بگیرد؛ تعریفی که وهابیت و سلفی‌گری تکفیری در آن جایی نداشت.
 
عبدالباری عطوان، نویسنده معروف عربی و سردبیر رأی الیوم درمورد این نشست می‌نویسد: عربستان این روزها نمی‌داند که از چه سمتی و از طرف چه کسی ضربه می‌خورد، از سوریه، از یمن، از عراق، از لیبی یا از ایران؟ اما یکی دیگر نیز تازه از راه رسیده است؛ از چچن، روسیه و مصر [کنفرانس گروزنی]. در رهبریت عربستان برای اهل سنت تشکیک و وهابیت از دایره اهل سنت خارج شده است که مسأله بسیار خطرناکی برای عربستان در همه ابعاد محسوب می‌شود.
 
در این کنفرانس که خشم شدید علمای سعودی و هیأت علمای عربستان و از سوی دیگر مفتیان سلفی را برانگیخته است، هیچ یک از مفتیان سعودی دعوت نبودند، به جز یک نفر که به هیچ وجه مشهور نبود. از الازهر مصر هیأت وسیعی شرکت کرده بودند. «شیخ احمد الطیب» رئیس الازهر، شیخ «شوقی علام» مفتی مصر، «اسامه الازهری» مشاور عبدالفتاح السیسی، «علی جمعه» مفتی سابق مصر که همگی از بزرگان مذهبی این کشور هستند.
 
رأی الیوم ادامه می‌دهد: حضور این هیأت بلندپایه مذهبی در کنفرانس چچن، مطمئنا بدون استقبال و یا خواسته عبدالفتاح السیسی نبوده است و این یعنی یک هماهنگی بین روسیه و مصر برای کنار زدن عربستان از رهبریت اهل سنت و جایگزینی الازهر همچون گذشته وجود دارد.
 
تعریفی که از اهل سنت در بیانیه پایانی این کنفرانس شد، برای عربستان یک ضربه سنگین بود، عربستانی که خود معمولا چنین کنفرانس‌هایی را تشکیل می‌دهد، اما هیچ یک از علمای وهابی و سلفی حتی اخوانی‌های مشهور در آن حضور نداشتند.
 
«محمد آل شیخ» از مفتی‌های سعودی در باره این کنفرانس گفته است: مشارکت الازهر در کنفرانس گروزنی که عربستان را از اهل سنت خارج کرده است، تغییر رابطه با مصر را لازم می‌کند، وطن ما از همه چیز مهم‌تر است و مصر با عبدالفتاح السیسی به سوی نابودی می‌رود.
 
یوسف القرضاوی نیز با خشم سعودی‌ها همراه شده و با حمله به بزرگان اهل سنت مصر، گفته است: کسانی که خود را نمایندگان اهل سنت معرفی کردند، هیچ اعتراضی به آن چه ایران و پیروانش انجام می‌دهند یا آن‌چه روسیه در سوریه مرتکب می‌شود، نکردند، شرکت کنندگان در آن کنفرانس علمای درباری و شیوخ ننگ و عار بودند.
 
عبدالباری عطوان در انتهای این یادداشت می‌نویسد: کنفرانس گروزنی ضربه سختی به عربستان و مفتیانش بود و هشداری بود تا متوجه گام‌های اشتباهی که بر می‌دارد باشد و هرچه‌ سریع‌تر باید در سیاست‌های خود بازنگری کند و در این موقعیت به جای ناسزا گفتن و فحش دادن باید به فکر فرو رود.
 
https://taghribnews.com/vdcivparyt1a5y2.cbct.html
مرجع : فارس
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی