تاریخ انتشار۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : 184080

تأکید خطیبان جمعه لبنان بر حفظ وحدت در برابر گروه های تکفیری

تنا - بیروت
خطیبان جمعه لبنان در نماز جمعه این هفته، با تأکید بر لزوم حمایت از ارتش لبنان، بر حفظ وحدت ملت این کشور برای مبارزه با گروه های تکفیری تأکید کردند.
تأکید خطیبان جمعه لبنان بر حفظ وحدت در برابر گروه های تکفیری

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "سید علی فضل الله" خطیب جمعه بیروت، در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد امامین حسنین (ع) ایراد کرد، با اشاره به اقدامات اخیر ارتش این کشور در مقابله با گروه‌های تکفیری در سلسله کوه های شرقی لبنان، گفت: گروه‌های تکفیری از نبود رییس جمهور در لبنان و فعال نبودن پارلمان سوء استفاده کرده و هر روز به ارتش و روستاهای مختلف لبنان تعرض می کنند که در این شرایط، انجام این عملیات بسیار حائز اهمیت است.

وی با تأکید بر اینکه حضور گروه‌های تکفیری چالش بزرگی برای ملت و دولت لبنان است، افزود: باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات لبنان برای حمایت از ارتش استفاده کرد.

فضل الله خواستار استفاده از همه نیروها برای پایان دادن به پدیده تروریسم و تکفیر در این کشور شد و گفت: لبنانی‌ها برای عبور از مرحله کنونی نباید به غربی ها و کشورهای خارجی چشم داشته باشند.

این عالم لبنانی همچنین خواستار کاهش اقدامات تحریک آمیز حکومت بحرین شد و گفت: آزادسازی شیخ علی سلمان و سایر زندانیان سیاسی می‌تواند مقدمه ای برای کاهش تنش‌های سیاسی در بحرین باشد. گروه‌های معارض بحرینی حقوق مشروع خود را طلب می‌کنند و حکومت در صورت برآورده کردن این حقوق می‌تواند به بحران پایان دهد.

وی باردیگر با یادآوری رنج و درد ملت مظلوم فلسطین گفت: ما بیم آن داریم که این رنج ها در میان حوادث منطقه فراموش شود و دشمن صهیونیستی به تجاوزات و نقشه های خود درجهت شهرک سازی و قتل و تجاوز به مساجد و کلیساها ادامه دهد.

شیخ "عبدالامیر قبلان" نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز در خطبه های این هفته نمازجمعه، با تأکید بر حفظ وحدت ملت لبنان خواستار حمایت از ارتش این کشور و تلاش برای انتخاب یک رییس جمهور جدید برای لبنان شد.

وی افزود: دولت لبنان نیز باید اولویت خود را حمایت از ارتش قرار دهد و در جهت افزایش نیروهای ارتش و تجهیز کلیه امکانات و تکنولوژی های لازم برای محافظت از کشور، به ارتش کمک کند.

آیت الله قبلان با بیان اینکه تجاوز به عبادتگاه ها، مساجد و کلیساها، از اقداماتی است که نه دین و
نه عقل، آن را نمی پذیرد، خواستار دوری از اهانت به دیگران و مقابله با هرگونه انحراف و ظلم به مقدسات یکدیگر شد.

نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان همچنین در قسمت دیگری از خطبه های خود از حکام بحرین خواست تا به صدای ملت بحرین گوش دهند و همراه با آنان برای حل بحران این کشور و گشودن صفحه جدیدی از گفتگو و مشاوره تلاش کنند تا ملت بحرین نیز به حقوق شرعی و قانونی خود دست یابند و زندانیان سیاسی ازجمله شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین نیز هرچه زودتر آزاد گردند.

علامه شیخ "عفیف نابلسی"، خطیب جمعه مجتمع حضرت زهرا(س) درصیدای لبنان نیز درخطبه های نمازجمعه این هفته، با اشاره به عملیات ارتش لبنان در حومه منطقه مرزی عرسال، گفت: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی لبنان از آمادگی گروه‌های تکفیری برای حمله به مناطق مختلف کشور خبر می‌دهند. این دستگاه‌ها با اشاره به افزایش آمادگی و توان تسلیحاتی تکفیری‌ها، به همکاری رژیم صهیونیستی با آنها برای اشغال بخش هایی از خاک لبنان تأکید کردند.

وی با تأکید مجدد بر لزوم همکاری ملت لبنان با ارتش و حمایت از آن به منظور دفاع از کشور خاطرنشان کرد: تسلط گروه‌های تکفیری بر منطقه بقاع برای لبنان فاجعه آمیز خواهد بود. این گروه‌های جنایتکار از کشتار مسلمانان و مسیحیان لبنان ابایی ندارند و بی شک در صورت تسلط براین مناطق مساجد و کلیساها را به آتش می‌کشند.

علامه نابلسی همچنین با اشاره به آخرین اقدامات داعش در حسکه سوریه و موصل عراق گفت: داعش نه تنها به آشوریان و سایر اقلیت‌های مذهبی رحم نکرد بلکه حتی بناهای تاریخی موصل را نیز با خاک یکسان کرد. این گروه‌ نه تنها هیچ فهمی از دین ندارد بلکه از فرهنگ و اندیشه نیز به دور است.

شیخ "احمد قبلان" مفتی فقه جعفری لبنان نیز درخطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد امام حسین(ع) در برج البراجنه بیروت ایراد کرد، بااشاره به بی ثبات بودن لبنان گفت: ما در میان اختلافات و درگیری های منطقه ای و بین المللی به سر می بریم، اما با کمال تأسف، خودمان نیز از این اختلافات تأثیر می پذیریم تا حدی که در بسیاری مواقع فراموش می کنیم در وطن خود اینگونه دچار اختلاف شده ایم.

وی تأکیدکرد: ما در برابر سرنوشت وطن خود مسئولیم و وظیفه داریم دست به دست هم داده و کشورمان را که قادر به ایجاد همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و تمدن های مختلف است، از این درگیری ها و اختلافات نجات دهیم.
https://taghribnews.com/vdciv5azut1avu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی