تاریخ انتشار۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۶
کد مطلب : 171804

آغاز بکار اجلاس وزرای امور زنان عضو سازمان همکاری اسلامی در باکو

پنجمین اجلاس وزرای امور زنان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با عنوان "نقش زنان در توسعه پایدار" در شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز بکار کرد.
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، این اجلاس با هدف توانمندسازی زنان، حذف فقر، دستیابی به توسعه پایدار و گسترش منابع کافی و حمایت از برابری جنسیتی، افزایش مشارکت زنان در ساز وکار تصمیم سازی و ایجاد فرصت های برابر برای زنان در جامعه از جمله دسترسی به آموزش با کیفیت، مراقبت های بهداشتی و افزایش مشارکت بیشتر بانوان در سطوح بالا در جوامع برگزار می شود.

"شهیندخت مولاوردی" معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده طی سخنانی در این اجلاس تاکید کرد با توجه به رابطه دو سویه و عمیق امنیت و توسعه باید گفت که بدون وجود ثبات و امنیت در یک جامعه، تفکر توسعه که محور اصلی این اجلاس می باشد، محکوم به شکست و نابودی است.

وی افزود: تاثیرپذیری امنیت از اقتصاد، فرهنگ، صنعت و تاثیرگذاری آن بر تمامی شاخص های توسعه و حیات انسانی به آن نقش بنیادی داده است.

معاون رییس جمهوری در ادامه با اعلام مراتب تقدیر و سپاس خود از جمهوری آذربایجان که هم اکنون میزبانی اجلاس وزرای زنان سازمان همکاری های اسلامی را عهده دار است و همچنین از دولت اندونزی به مناسبت ریاست دوره ای این اجلاس در دو سال گذشته افزود: همانگونه که مستحضرید اجلاس وزرای امور زنان سازمان همکاری های اسلامی، حول محور اصلی نقش زنان در توسعه کشورهای عضو این سازمان، از سال ۲۰۰۶ تا کنون برای چهار دوره به طور منظم و به نحو احسن برگزار شده که حاصل آنها بیانیه ها و اسناد مهمی از جمله OPAAW و مکانیسم اجرای آن بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه اساسی به تصویب اسناد مزبور و در راستای ارتقای عملکرد و فعالیت کشورهای عضو در چارچوب سازمان همکاری های اسلامی بر خود لازم می داند در همین ابتدا توجه حضار محترم را به سه نکته کلیدی جلب نمایند؛ نخست آن که این اسناد علی رغم قوت ماهوی از ضعف توجه به ساز و کار اجرایی و عملیاتی برخوردار هستند که البته صحبت از مکانیسم های اجرایی اسناد در مجال این سخن نمی گنجد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: دوم آنکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر این اصل تاکید نموده است که هر گونه طرح و اقدام در حوزه مسائل زنان و خانواده و در چارچوب این سازمان می بایست براساس اصول و ارزش های مشترک اسلامی صورت گرفته و اختلافات موجود میان هنجارهای غربی و اسلامی مورد لحاظ واقع شوند.

مولاوردی افزود: سومین نکته ای که دغدغه اصلی امروز بشریت است، امنیت می باشد، در تعداد کثیری از آیات قرآن کریم، موضوع ایمنی و امنیت مطرح شده و در کنار آن از مشخصه های توسعه همچون وفور نعمت، پیشرفت علم و دانش، آسایش و رفاه سخن به میان آمده است. از دیدگاه اسلام، امنیت یکی از اصول زندگی فردی و جمعی، زمینه ساز بهره وری از مزایا و مواهب حیات و تکامل بشر و یکی از مقدس ترین آرمان هاست. تجارب بشری نیز به ویژه در عصر حاضر به خوبی این واقعیت را به اثبات رسانده است که هر نوع رشد و توسعه در عرصه های مختلف صرفا در بستر آرام اجتماعی پدید می آید و در اوضاع آشفتگی، ناآرامی و ناامنی، خصوصا در شرایط استمرار تعارضات و وجود جنگ ها و درگیری ها، زمینه های رشد، توسعه و پیشرفت نابود گشته و یا به حداقل کاهش می یابد. در واقع جامعه ای که دچار نوعی از نگرانی امنیتی است، اولویت را به جای تولید ثروت و رفاه عمومی به حفظ امنیت خواهد داد و در صورت تامین امنیت نسبی است که زمینه برای فعالیت های توسعه و پیشرفت فراهم می شود.

وی گفت: تاثیرپذیری امنیت از اقتصاد، فرهنگ، صنعت و تاثیرگذاری آن بر تمامی شاخص های توسعه و حیات انسانی به آن نقش بنیادی داده است. با توجه به رابطه دو سویه و عمیق امنیت و توسعه، می توان گفت بدون وجود ثبات و امنیت در یک جامعه، تفکر توسعه که محور اصلی این اجلاس می باشد، محکوم به شکست و نابودی است.

لازم به ذکر است، سومین دور اجلاس وزرای زن کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در سال ۸۹ به ریاست جمهوری اسلامی در تهران برگزار شده بود.دور اول، دوم و چهارم اجلاس وزرای زن کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی به ترتیب در کشورهای ترکیه، مصر و اندونزی در سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ میلادی برگزار شد.
https://taghribnews.com/vdciuzaz5t1ayv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی