تاریخ انتشار۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : 211205
معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب:

نقش رسانه ها در وحدت و تقریب نقشی راهبردی و ماندگار است/ برای تاثیرگذاری بیشتر باید باید مجمع تقریب مجازی هم داشته باشیم

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب با اشاره به نقش مهم رسانه ها در وحدت و تقریب مذاهب، به معرفی آثار این نهاد بین المللی در نمایشگاه مطبوعات امسال پرداخت و بر ضرورت استفاده از شبکه های اجتماعی جدید در تقویت وحدت بین مذاهب، تأکید کرد.
نقش رسانه ها در وحدت و تقریب نقشی راهبردی و ماندگار است/  برای تاثیرگذاری بیشتر باید باید مجمع تقریب مجازی هم داشته باشیم
"حجت الاسلام صادق گلزاده" معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در گفتکو با خبرگزاری تقریب، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام زین العابدین(ع) به ظرفیهای ممتاز و برجسته این امام همام در زمینه مدیریت بحران و زمینه سازی وحدت و تقریب امت اشاره کرد.

وی با معرفی فعالیتهای انتشاراتی مجمع تقریب مذاهب در نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: معاونت فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی با چندین نشریه تخصصی از جمله رسالة التقریب، ثقافة التقریب، اندیشه تقریبی، التقریب انگلیسی، التقریب فرانسوی، التقریب روسی و شعور اتحاد به زبان اردو، مطالعات تقریبی، نشریه دانشگاه مذاهب اسلامی وچندین نشریه دیگر که به نوعی کار مشترک معاونت فرهنگی و فضاهای دیگر است، در نمایشگاه مطبوعات امسال حضوری فعال دارد.

گلزاده افرود: نشریات مجمع با هدف آشنایی مخاطبان با نشریات تقریب و با هدف شناسایی نویسندگان و مخاطبان خاص این نشریات و ارتباط با نشریات و نهادها و خبرگزاریهای همسو در نمایشگاه امسال عرضه شده است که امیدواریم توفیقات لازم را به دست آورند.

مدیر مسئول نشریات مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: مجموع نشریات تقریب بیشتر درقالب فصلنامه و ماهنامه و گاهنامه منتشر می شود و برخی از نشریات مانند پیک تقریب و امت واحده نشریه داخلی است ؛ از دیگر نشریات مجمع تقریب هم گاهنامه هایی است که خبرگزاری تقریب منتشر می کند و  گروه دیگر، نشریاتی است که ماهیت خبری اطلاع رسانی دارد و در قالب گاهنامه  و بنا به ضرورت منتشر می شود.

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب در مورد نقش رسانه ها در تقریب بین مذاهب گفت: برای فراگیرشدن مخاطبان نشریات مجمع تقریب مذاهب اسلامی، به اقتضای زبانهای گوناگون، باید به نشر دیجیتال روی بیاوریم تا مخاطبان ما در همه جای دنیا امکان دسترسی به نشریات ما را داشته باشند.

وی افزود: ما دستکم به بیست زبان دنیا، سایت علمی و فرهنگی تقریبی داریم که محتواهای زیادی را در این زبانها تولید ترجمه، بارگزاری و به اقتضای زبان نشریات، فضایی در بستر نشر دیجیتال و نشر مجازی ساماندهی کرده ایم، تا مخاطبان در سراسر دنیا امکان استفاده از محتوای تولیدی به ویژه نشریات ما را داشته باشند.

گلزاده ادامه داد: هم می توان به طور مستقل  و هم از طریق پورتال مجمع(حوزه معاونت فرهنگی)  وارد این سایتها شد.
 وی با اشاره استفاده گسترده و متنوع دشمنان از امکانات رسانه ای غرب تأکید کرد: دشمنان وحدت امت و تقریب و جریانهای تکفیری و ضد وحدتی از جمله النصرة و القاعده، داعش، بوکوحرام و ...که یکی از بحرانهای تقریبی و مدنی و بحرانهای زندگی مسالمت آمیز هستند، برای پیشبرد مقاصد خود از رسانه ها بهره می گیرند و بیشتر از کار میدانی به عملکرد رسانه ای روی آورده اند؛ حتی یارگیری آنها هم رسانه ای و مجازی است.

معاون فرهنگی مجمع تقریب تأکیدکرد: نقش رسانه ها در وحدت و تقریب، نقشی راهبردی ،ماندگار و مستمر و دائمی است، نه مقطعی و تاکتیکی و به اقتضای آنچه در نفی تقریب و تخریب وحدت از رسانه های استفاده می شود، تقریب هم باید به همان اندازه و بلکه بیشتر از این رسانه ها استفاده و ظرفیت موجود تقریب را اطلاع رسانی و در این زمینه تولید محتوا کند، ترویج و نشر محتوا داشته باشد و صیانت کننده فضاهای در معرض تخریب از طرف جریانهای ضد تقریبی باشد.

وی ادامه داد: طبیعتا به اقتضای تنوع رسانه های ضد تقریبی، باید رسانه های مکتوب و گفتاری و شنیداری و تصویری مجازی داشته باشیم و همه ابزارها برای مقابله با فعالیتهای ضد تقریبی به کار گرفته شود، ما در برنامه های معاونت فرهنگی که برای پنج شاله ششم پیش رو داریم، فعالیتهایی را در حوزه رسانه خواهیم داشت؛ "ویکی تقریب" که در دست تهیه است می تواند یکی از رفیع ترین رسانه های علمی تقریب باشد که محتواهای مورد نیاز تقریب و مفاهیم و معارف آن  را در قالب ویکی معتبر در کنار دیگر ویکی های کارآمد این حوزه، رمزگشایی کند.
گلزاده خاطرنشان کرد:محتواهای زیادی در دل کتابها و مجلات است، اما امروز رسانه ویکی در قالب دانشنامه مجازی، رسانه ای قابل قبول و برجسته و مطرح در فضای مجازی است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم؛ در فضای اطلاع رسانی فرهنگی و علمی ما نباید فقط به سایتهای موجودمان اکتفا کنیم، بلکه باید سراغ شبکه های اجتماعی برویم.

وی با تاکید بر ظرفیت سازی محتواها و اطلاع رسانی بهتر درفضای مجازی شبکه های اجتماعی افزود: هرچند کماکان کتاب مثل قبل جایگاه خودش را دارد، اما ذائقه ها به طرف شبکه های اجتماعی و بسته های کوچک و تصویرمحور و صوت محور رفته است و نمی توانیم از این نکته، غافل باشیم؛

معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب افزود: ما در برنامه پنج ساله ششم درحوزه مربوط به معاونت فرهنگی و به اقتضای مأموریت تقریب، توجه ویژه ای به شبکه های اجتماعی موبایلی مثل واتساب و وایبر و تلگرام و لاین و ... خواهیم داشت و امیدواریم طراحی که با بهره گیری از ظرفیت برجسته برترین کارشناسان حوزه فناوری و حوزه اطلاع رسانی، رسانه های دیجیتال و کارشناسان این حوزه ها و کارگروههای مطالعاتی بتوانیم در آینده نه چندان دور در این فضاها نقش آفرینی خوبی در همه میدانها داشته باشیم.

گلزاده بابیان اینکه باید هریک از مجموعه ها و ازجمله خبرگزاری تقریب از نگاه خودش به دنبال تحقق این هدف باشند افزود: ما باید مجمع تقریب مجازی داشته باشیم که بر اساس ایده های بلند "آیت الله اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب عمل کند و بتوانیم درکنار چند صدهزار شخصیت برجسته تقریبی درجهان اسلام، با ارتباطی شایسته و درخور، در فضای مجازی یارگیری داشته باشیم و مخاطبان فرهیخته جذب کنیم و در قالب ایمیل یا در قالب شبکه های اجتماعی به صورت کارآمد، تأثیر گزاری و نقش برجسته خود را  نشان دهیم.

معاون فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اظهار داشت: بهره گیری از رسانه می تواند راهبردی ترین نگاه جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای توسعه فرهنگ تقریب و شاید بهترین ظرفیت برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در حکم " آیت الله اراکی" دبیرکل مجمع تقریب مذاهب باشد.
وی با اشاره به فرموده رهبر انقلاب درباره ضرورت توجه به دیپلماسی وحدت، گفت:برای تعمیم و فراگیرکردن و کارآمدسازی مقوله دیپلماسی وحدت اسلامی، ما نیاز مبرم به رسانه ها و فضای مجازی داریم.


 
https://taghribnews.com/vdciuzarwt1azr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی