تاریخ انتشار۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : 213005
نشست گفت‌وگوي ديني در ژنو ؛

راهکارهاي اديان براي صلح و مقابله با خشونت و درگيري‌ها

هشتمين دور گفت‌وگوهاي ديني مرکز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات در ژنو سوئیس برگزار شد.
راهکارهاي اديان براي صلح و مقابله با خشونت و درگيري‌ها

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) هشتمين دور گفت‌وگوي ديني مرکز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با شوراي جهاني کليساها، با عنوان «راهکارهاي اديان براي صلح و مقابله با خشونت و درگيري‌ها» در ژنو برگزار شد.

محمد علي شمالي رئيس مرکز اسلامي انگليس در این نشست در سخنانی گفت: شکي نيست که رويدادهاي ناخوشايندي به نام دين در جهان اتفاق مي‌افتد و اين اتفاقات موجب مي‌شود که مردم بي‌گناه صدمه ببينند. همچنين اين امور موجب صدمه ديدن جايگاه دين در اذهان مردم مي‌شود.

وی افزود: سومين ضرر اينگونه اقدامات اين است که جريان‌ها و اشخاصي که با هر ديني مخالف هستند از اين درگيري‌هاي ديني و مذهبي سوء استفاده و اعلام مي‌کنند که براي رسيدن به صلح و آرامش بشر بايد از همه دين‌ها خلاصي يافت.

شمالي سپس با اشاره به آيه 72 سوره احزاب، درباره ريشه مشکلات بشري صحبت کرد و مهمترين آن را جهالت و ظلم دانست و راه حل اين مشکلات را روي آوردن به عقل و تلاش براي برقراري عدالت و توازن عنوان کرد.

رئيس مرکز اسلامي انگليس در ادامه به شرح مکانيسم موجود در تربيت روحانيون و علماي دين در حوزه‌هاي علميه شيعه و شرايط لازم براي افقاء پرداخت و آن را موجب متانت و اعتدال موضعگيري‌هاي جوامع شيعي و اجتناب از افراط گرايي و خشونت دانست.
وي سپس به عقلانيت، معنويت و عدالت طلبي به عنوان سه شاخصه عمومي مذهب تشيع اشاره کرد و توضيح داد که چگونه التزام به اين سه امر مي‌تواند هر جريان ديني را از افراط و تفريط مصون دارد.

اسقف اعظم «سيبوه سرکيسيان» سخنران بعدي اين نشست بود که در خصوص همکاري رهبران ديني و سياسي براي برقراري صلح و امنيت جهاني صحبت کرد. وي گفت: صلح و امنيت دو کلمه کليدي براي رسيدن به زندگي صلح‌آميز بشري است.
سرکيسيان سپس در رابطه با صلح در مسيحيت صحبت و به آياتي از انجيل اشاره کرد و گفت: گفت‌وگو بهترين راه براي رسيدن به صلح و امنيت جهاني است متأسفانه اگر بين اديان صلح برقرار نشود، صلح و امنيت بين مردم برقرار نخواهد شد.

عبدالرحيم گواهي رئيس مرکز پژوهش اديان جهان نيز سخنران ديگر اين گفت‌وگوها بود که درباره منشأ خشونت‌ها در خاورميانه سخن گفت.
وي اظهار داشت: شايد ابتداي اين خشونت‌ها با «اعلاميه بالفور» در ايجاد يک رژيم يهودي در دل سرزمين‌هاي اسلامي شروع شد.گواهي افزود: امروزه منازعات منطقه ابعاد قومي و نژادي و مذهبي يافته که بايد پيش از تشديد و گسترده‌تر شدن آن، چاره‌اي انديشيد.

سخنران چهارم اين نشست خانم «بوني ايوان هيلز» از کشور انگلستان بود.وي در سخنان خود در مورد مشکلات مهاجران انگليسي مطالبي را مطرح کرد و دين را راهي براي حفظ هويت و زندگي بهتر دانست.خانم هيلز همچنين گفت: آموزش به کودکان به خصوص آموزش‌هاي ديني بايد مورد توجه قرار گيرد، زيرا آنها نسل آينده ما و جامعه‌ساز هستند.
وي سپس به نقش زنان در جامعه پرداخت و گفت: براي گسترش صلح، زنان نقش مهمي ايفا مي‌کنند، زيرا آنان مسئوليت تربيت کودکان را به عهده دارند. هيلز در پايان سخنان خود به مشکلات زنان در جامعه اشاره کرد.

سخنران پنجم اين نشست زهرا رشيدبيگي، مسئول گفت‌وگوي اسلام و مسيحيت ارتدوکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌ها بود.رشيدبيگي، ابتدا خلاصه‌اي در مورد دلايل وجود خشونت و ريشه‌هاي آن بيان کرد و همچنين درباره وضعيت خشونت‌ديدگان به خصوص زنان و کودکان پناهنده توضيحاتي ارائه داد و سپس در مورد تجربيات جمهوري اسلامي ايران در خصوص کمک به پناهندگان و آسيب‌ديدگان سخن گفت و در آخر پيشنهاداتي براي کاهش آلام رنج‌ديدگان خشونت ارائه داد.

در مراسم افتتاحيه اين نشست خانم «کلارا آموس»، مسئول گفت‌وگوها و ارتباطات ديني شوراي جهاني کليساها و علي‌ محمد حلمي، رئيس مرکز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، نيز سخناني ايراد کردند.

کلارا آموس در سخنان خود با اشاره به همکاري‌هاي خوب و گفت‌وگوهاي ديني سازنده و مفيد در بيست سال گذشته با مرکز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، گفت: اتفاقات تلخي که در جهان رخ مي‌دهد، ناشي از کج‌ فهمي و برداشت غلط از معرفت و معنويت اديان است و بايد به برداشت درست از معرفت و معنويت اديان دست يافت و رهبران و انديشمندان ديني با تلاش و همکاري خود بايد براي برقراري صلح و همزيستي و توقف افراط‌ گرايي و خشونت‌ها مسئوليت خود را انجام دهند.

علي‌محمد حلمي رئيس مرکز گفت‌وگوي اديان نيز با اشاره به سابقه گفت‌وگوهاي ديني با شوراي جهاني کليساها، آن را يکي از برنامه‌هاي مهم و منظم مرکز گفت‌وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوري اسلامي ايران دانست و از تلاش‌ها و فعاليت‌هاي گسترده شوراي جهاني کليساها براي نزديکي ديدگاه‌هاي انديشمندان مسيحي و مسلمان و همکاري مشترک براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي و افراط‌گرا که از طريق برگزاري نشست‌ها و صدور بيانيه‌ها و دوره‌هاي آموزشي انجام مي‌شود، تقدير کرد.
حلمي در ادامه با اشاره به آياتي از قرآن کريم و فرمايشات پيامبر گرامي اسلام (ص) و ائمه معصومين (ع) گفت: تعاون و مشارکت، همزيستي مسالمت‌آميز و احترام به اديان توحيدي مورد تأکيد و سفارش اسلام است. همچنين تلاش براي ايجاد عدالت، برابري، صلح، امنيت و توسعه و مبارزه با سلطه، استثمار، نژادپرستي و هر نوع تلاش براي قطع ريشه‌هاي تجاوز از مهم‌ترين حوزه‌هاي همکاري مشترک ما براي جهانيان است.

در اين دور از گفت‌وگوها همچنين نمايندگاني از مسيحيان پروتستان آلمان، لبنان و پاکستان نيز سخنراني کردند.
https://taghribnews.com/vdciuparwt1azu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی