تاریخ انتشار۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : 274008
در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است؛

طرحي ديگر براي مقابله با اقدامات خصمانه سريالي آمريکا

طرح «مقابله با اقدامات ماجراجويانه و غيرمتعارف آمريکا» که در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در حال بررسي است، طرحي براي اعمال مجازات‌هايي عليه آمريکاست. در اين طرح همچنين بر حمايت از ايرانيان و شهروندان ايراني که در هر جاي دنيا از اقدامات آمريکا خسارت ديده باشند، تأکيد شده است.
طرحي ديگر براي مقابله با اقدامات خصمانه سريالي آمريکا
آن‌طور که سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس مي‌گويد در يکي ديگر از مواد اين طرح بر ضرورت حمايت از فعاليت‌هاي وزارت دفاع و فعاليت‌هاي ضدتروريستي سپاه قدس با اعتبار دو هزار ميليارد تومان اشاره شده است. به نظر مي‌‌رسد اين طرح در ادامه روند ارائه و بررسي طرح‌هايي که پيش‌ازاين بهارستان‌نشينان براي مقابله با اقدامات آمريکا عليه ملت ايران مصوب کرده بودند، مطرح شده باشد کمااينکه در ادوار گذشته مجلس شوراي اسلامي، طرح‌هايي ازجمله «طرح دستيابي به فناوري هسته‌اي صلح‌آميز» و «طرح مقابله با توطئه‌هاي آمريکا و انگليس به‌منظور صيانت از دستاوردهاي هسته‌اي ايران» به تصويب رسيد و در دوره نهم مجلس نيز وکلاي ملت، طرح دوفوريتي «الزام دولت به پيگيري جبران خسارات جنايت‌هاي آمريکا عليه ايران» را به تصويب رساندند که در قالب پنج ماده براي واکنش نسبت به جنايات دامنه‌دار ايالات‌متحده آمريکا عليه ملت ايران و به‌طور مشخص در پاسخ به اقدام آمريکايي‌ها بعد از بلوکه‌شدن دو ميليارد دلار از دارايي‌‌هاي ملت ايران تهيه و ارائه شده بود.
بر‌اساس آن بايد تمامي خسارت‌هاي مادي و معنوي ناشي از کودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، کودتاي نوژه، جنگ تحميلي و شهادت بيش از ۲۲۳ هزار نفر و ۶۰۰ هزار ايثارگر (جانباز و آزاده) پرداخت شود.
همچنين تمامي خسارات مادي و معنوي ناشي از شهادت بيش از ۱۷ هزار شهيد ترور، حمله به سکوهاي نفتي، جاسوسي عليه ايران توسط ايالات‌متحده با حمايت و نقش‌آفريني ايالات‌متحده پرداخت شود.
در اين طرح، جبران خسارات ناشي از انسداد، مصادره يا تصرف در اموال و دارايي‌‌هاي جمهوري ‌اسلامي ‌ايران، نهادها و مؤسسات دولتي يا عمومي‌ جمهوري ‌اسلامي ايران يا مقامات آن و اقدامات رژيم غاصب صهيونيستي که با حمايت يا نقش‌آفريني آمريکا انجام پذيرفته يا مي‌پذيرد، مدنظر قرار گرفته شده است.
هم‌اکنون نمايندگان دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز طرح «مقابله با اقدامات ماجراجويانه و غيرمتعارف آمريکا» که داراي 23 ماده است و تقريبا تمام فعاليت‌هاي تروريستي، حمايت از تروريسم و ضد حقوق بشر آمريکا را دربرمي‌گيرد، مطرح کرده‌اند که به‌طور قطع در تقابل با مصوبه اخير سناي آمريکا موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌کننده ايران-٢٠١٧» پيشنهاد شده که اگر به نتيجه برسد، يکي از شديدترين تحريم‌ها عليه ايران بعد از تصويب و اجراي برجام است.
بر‌اساس اين طرح، دولت آمريکا ظرف مدت 90 روز، بايد تحريم‌هاي جديدي عليه افراد و نهادهاي فعال در توسعه برنامه‌‌هاي موشکي ايران تصويب کند. همچنين بر‌اساس يکي ديگر از طرح‌هاي آمريکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به‌طور مستقيم تحت تحريم قرار خواهد گرفت. 

 
وجود ابهاماتي در طرح مقابله با اقدامات ترويستي و ماجراجويانه آمريکا
سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وجود ابهاماتي در طرح جديد بهارستان‌نشينان براي مقابله با اقدامات تروريستي و ماجراجويانه آمريکا با بيان اينکه سه ملاحظه درباره طرح مقابله با اقدامات ترويستي و ماجراجويانه آمريکا وجود دارد، گفت: اولين تأکيد آن است که همه نمايندگان به اتفاق، اين طرح را امضا کنند. ملاحظه بعدي، تأکيد بسياري از نمايندگان بر وجود اصلاحاتي در اين طرح است که درهمين‌باره‌ نيز برخي دستگاه‌ها و نهادها نظرات و پيشنهاداتي دارند که در حال دريافت آن هستيم.
وي افزود: موضوع ديگر، تأمين اعتبار براي اختصاص دو هزار ميليارد تومان به نيروي قدس سپاه و تقويت توان موشکي است که در اين طرح آمده که بايد با دولت و دستگاه‌هاي مربوطه دراين‌باره به توافق برسيم و با توجه به تمامي ملاحظات به نظر مي‌رسد به‌زودي اين طرح در دستور کار قرار نگيرد.
نقوي‌حسيني با تأکيد بر اينکه اين طرح بعد از رفع برخي ابهامات در صحن علني مطرح مي‌شود، تصريح کرد: باوجوداينکه زمان مطرح‌شدن اين طرح در صحن هنوز معلوم نيست اما ممکن است تا هفته آينده اين اصلاحات انجام شود و طبيعتا بعد از رفع اين ملاحظات، طرح مذکور در دستورکار صحن قرار خواهد گرفت.
وي خاطرنشان کرد: اين طرح در جلسه يکشنبه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و منتقدان جدي هم داشت که معتقدند طرح مذکور، پاسخگوي همه‌جانبه دشمني‌‌ها و کينه‌‌توزي‌‌هاي آمريکا نيست و بايد جامع‌‌تر شود.


خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب فوق  نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdciu5arvt1ayu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی