تاریخ انتشار۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : 179301
یک فعال سیاسی مصری:

کنفرانس وحدت اسلامی می تواند از تفرقه مذهبی جلوگیری کند

دکتر هلباوی : تفرقه مذهبی، جزئی از تعصب و افراط گرایی است ، لذا کنفرانس های وحدت می توانند با استفاده از قرآن کریم و سنت شریف پیامبر(ص)، از این تفرقه جلوگیری کنند .
کنفرانس وحدت اسلامی می تواند از تفرقه مذهبی جلوگیری کند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دکتر "کمال هلباوی" از شخصیت های بارز جهان اسلام است که به مسائل سیاسی و جهادی توجه ویژه ای دارد درحاشیه برگزاری بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی به سوالات خبرنگار تقریب درباره مسائل روز جهان اسلام پاسخ گفت .

دکتر هلباوی در آغاز سخنان خود درباره اهمیت این کنفرانس در شرایط کنونی جهان اسلام خاطرنشان کرد: امت اسلامی، امروز در مرحله جدیدی از درگیری میان جهان اسلام و غرب قرار دارد. این درگیری دارای جوانب و ابعاد مختلف و انگیزه های منفی بسیاری است که آثار بسیاری بر امت اسلامی خواهد گذاشت. از جمله اینکه مانعی بر سر راه امت اسلامی و نهضت های به وجود آمده خواهد شد و از تحقق اهداف آنان در زمینه شکوفایی و پیشرفت جلوگیری خواهد کرد.

او افزود : در این شرایط و به منظور مقابله با چالش های موجود، ضرورت تشکیل جبهه اسلامی منسجمی که با درگیری های داخلی مبارزه و دوستی و برادری را محقق کند، احساس می شود. لذا کنفرانس وحدت اسلامی امسال که با شعار "امت واحده اسلامی، چالش ها و راهکارها" برگزار شده است، از اهمیت قابل توجهی برخوردار
است؛ چرا که برگزاری آن، با چالش های خطرناک اخیر و مواضع غرب و تلاش آنها برای ایجاد رخنه در جهان اسلام همزمان بوده است.

این فعال مصری در زمینه راهکارهای عملی تقریب و انسجام میان پیروان مذاهب اسلامی گفت: راه های متعدد و مختلفی وجود دارد که برگزاری کنفرانس ها، نشست ها و انجمن ها از جمله این راهها است . اما مسئله مهم، ضرورت توجه به این نشست ها و کنفرانس ها و شخصیت هایی است که در آن شرکت دارند.

وی افزود: تقریب مذهبی جز با شناخت دقیق مذاهب از یکدیگر و دانستن نقاط مشترک به وجود نمی آید و به عقیده من ، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این زمینه پیشگام و موفق بوده است.

دکتر هلباوی در پاسخ به این سوال که "آیا چنین نشست ها و کنفرانس هایی توانایی آن را دارد که مانعی در برابر تفرقه مذهبی ایجاد کند" گفت: شکی نیست که تفرقه مذهبی که امروز شاهد آن هستیم، جزئی از تعصب و افراط گرایی است، لذا این کنفرانس ها می توانند با استفاده از قرآن کریم و سنت شریف پیامبر(ص)، از این تفرقه جلوگیری کنند. علما نیز باید این کار را از خودشان آغاز کنند، همانطور که در کنفرانس وحدت امسال مشاهده کردیم که علمای اهل سنت و شیعه و اباضی و زیدی در کنار یکدیگر جمع شده و با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

وی در ادامه پرسید: اگر ما بر تعدد احزاب در زمینه دمکراسی و سیاست توافق داریم، پس چرا بر تعدد مسائل فقهی که یک واقعیت است توافق نداریم؟ درحالی که خود اهل سنت نیز دارای مذاهب مختلف فقهی هستند مانند مذاهب ابوحنیفه، شافعی، مالک و ابن حنبل که هر کدام فقه خاصی را ارائه داده اند. پس اگر درون یک فرقه، چند مذهب فقهی متعدد وجود دارد و آن را قبول داریم، چرا نمی پذیریم که بین مذاهب و فرقه های اسلامی، اندیشه و اصول مشترک وجود دارد اما اختلافاتی نیز در فروع آن مشاهده می شود؟!

دکتر هلباوی در این زمینه
که "چه کسی مسئول وضعیت امروز امت اسلامی و کشتار مسلمانان به دست تروریسم تکفیری است"، خاطرنشان کرد: همه ما به نوعی مسئول هستیم. زیرا خود ما به این تفکر غیر واقعی اجازه داده ایم که قوام یافته و انتشار پیدا کند. این اندیشه از صدر اسلام موجود بوده است اما مقابله هایی با آن صورت می گرفت که در نتیجه مدتی خاموش شده و مدتی بعد ظهور پیدا می کرد.

وی تأکید کرد: مقاومت با این تفکر به شدت اهمیت دارد زیرا با این کار اسلام راستین نمایان تر و به عنوان الگویی شایسته معرفی می شود، لذا مسئولیت هریک از ما این است که با همکاری دولت ها، علما و اندیشمندان، نقش برجسته ای در مقابله با این تفکر غلط داشته باشیم و مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را از اولویت های خود قرار دهیم.

این فعال مصری در مورد تأثیرپذیری جوانان عرب برای پیوستن به گروه های تروریستی گفت :
من موافق این نظر نیستم که جوانان عرب برای پیوستن به این گروه ها تأثیرپذیر ترند، بلکه کسانی که به این گروه های افراطی می پیوندند، بسیار کم هستند و پیوستن آنها به دلایل اجتماعی یا اقتصادی و یا ناشی از بدفهمی دین اسلام است و در نتیجه دین اسلام به عنوان یک الگوی میانه رو، در جوامع عربی کم رنگ می شود.

دکتر هلباوی در زمینه نقش مقاومت در دفاع از هویت، عزت و کرامت امت اسلامی نیز گفت: من با این مقاومت قلباً موافق و همراه هستم. کسانی که در این راه مقاومت می کنند، از وطن و دین خود دفاع می کنند و نتایج این مقاومت اسلامی در مقابله با دشمن اشغالگر صهیونیستی موجب افتخار و عزت همه مسلمانان است.
https://taghribnews.com/vdciu3azzt1ayp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی