>> آیا انتفاضه سوم آغاز شده است؟ | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : 207525

آیا انتفاضه سوم آغاز شده است؟

هم اینک با آغاز این دور از مبارزات فلسطینیان، وضعیتی اضطراری نه تنها درشهر بیت المقدس، بلکه در سراسر فلسطین اشغالی حکمفرما شده است.
آیا انتفاضه سوم آغاز شده است؟
  
در پی عملیات شهادت طلبانه شنبه شب ( این هفته ) جوان 19 ساله فلسطینی به نام «مهند الحلبی» که منجر به هلاکت و زخمی شدن چهارشهرک نشین صهیونیست (از جمله دو افسر ارتش صهیونیستی) در شهر بیت المقدس شد، بسیاری از شخصیت ها و مقامات فلسطینی وهمچنین  شماری از کارشناسان مسایل سیاسی منطقه، از آغاز انتفاضه سوم وگسترش دامنه مبارزات ضد صهیونیستی سخن می گویند:

1- «أبو مجاهد» سخنگوی گردانهای «الناصر صلاح الدین» فلسطین: انتفاضه سوم مردم فلسطین در راه است و هیچ قدرتی قادر نیست با آن مقابله کند. در صورتی که اقدمات نظامیان اسرائیلی علیه فلسطینیان تشدید شود، گزینه نظامی ما علیه آنها روز میز خواهد بود.

 2-احمد المدلل از رهبران جهاد اسلامی فلسطین: آنچه در کرانه باختری رخ می دهد، انتفاضه حقیقی است که به حمایت عربی و اسلامی نیاز دارد. اشغالگران باید بدانند که ملت فلسطین در قبال جنایات اسرائیل و یهودی کردن مسجد الاقصی دست بسته نمی ماند.

3- «محمود الزهار» یکی از رهبران جنبش حماس : شهروندان فلسطینی ساکن کرانه باختری باید برای دفاع از مسجدالاقصی سلاح به دست بگیرند.

4- «مصطفی برغوثی» دبیرکل جبهه ابتکار ملی فلسطین: کسانی که انتفاضه اول و دوم فلسطین را دیده اند به خوبی می دانند آن چه که ما امروز می بینیم انتفاضه سوم است. پس لرزه های انتفاضه و یا مقدمه انتفاضه نیست بلکه به معنای واقعی کلمه انتفاضه سوم است.

5- شیخ «عکرمه صبری» رئیس هیأت عالی اسلامی و خطیب مسجدالاقصی: آنچه اکنون در کرانه باختری و قدس اشغالی می‌گذرد آغاز انتفاضه سوم است. ما دفاع از مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی را به تشکیلات خودگردان فلسطین یا  کشورهای عربی واگذار نمی‌کنیم، بلکه نگهبانان مسجدالاقصی خود با تکیه بر خود این ماموریت را انجام خواهند داد. رژیم اشغالگر از کلیه خط قرمزها عبور کرده و حرمت مسجدالاقصی را زیر پا گذاشته است.

6- «رائد صلاح» رئیس جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی: انتفاضه سوم فلسطین بدون اینکه کسی از پیش اعلام کند، آغاز شده و کسی نمی‌تواند نتایج آن را پیش‌بینی کند.

7-«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف»: آنچه این روزها در خیابانهای قدس و کرانه باختری مشاهده می کنم، شبیه روزهای آغاز انتفاضه است.

8- جنبش جهاد اسلامی فلسطین با انتشار ویدئویی (بدون اعلام هیچ جمله‌ای در آن و فقط با تصاویر ارائه شده) رژیم صهیونیستی را تهدید کرد: در صورت ادامه تعرض‌هایش در کرانه باختری، دست به انجام عملیات شهادت‌طلبانه خواهد زد.


  انتفاضه سوم، پدیده مهمی است که طی یک سال گذشته، بارها، ازاحتمال وقوع آن سخن به میان آمده و رژیم صهیونیستی با تحرکات اشغالگرانه اخیر خود در قبال مسجد الاقصی و افزایش اقدامات سرکوبگرانه اش درشهرها ومناطق فلسطینی نشین درکرانه باختری، انگیزه های بیشتری برای آغاز آن ایجاد کرده است.
    هم اینک با آغاز این دور از مبارزات فلسطینیان و به ویژه در پی تاکید گروه های مقاومت فلسطینی مبنی بر گسترش دامنه عملیات ضد صهیونیستی،  وضعیتی اضطراری نه تنها درشهر بیت المقدس، بلکه در سراسر فلسطین اشغالی حکمفرما شده و درهمین حال، جمعیت هلال احمر فلسطین نیز با توجه به احتمال تشدید اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی، در تمامی پایگاه های خود در قدس اشغالی و کرانه باختری حالت فوق العاده اعلام کرده است.

«انتفاضه» اول و دوم  
    واژه «انتفاضه» در ادبیات سیاسی معاصر، به رفتار و عملكرد معترضانه، شجاعانه و مستمر مردم فلسطين در قبال رژيم صهيونيستي ( مبارزات مردمی با این رژیم ) اطلاق می شود و آغاز نخستین مرحله آن ( انتفاضه اول ) به سال1366 (1987میلادی ) و زمانی که مردم فلسطین ناامید از حمایت حکومت های عربی، خود راسأ درصحنه مبارزات ضدصهیونیستی حاضر شدند، باز می گردد. در واقع در اثر این انتفاضه ( مشهور به انقلاب سنگ ) بود که رژیم صهیونیستی سرانجام ناگزیر شد، تا بعد ازحدود چهار دهه، به اشغال نوار غزه، پایان دهد و زمام اداره این بخش از فلسطین را به ساکنان اصلی آن واگذارد. 
     واما انتفاضه دوم یا انتفاضه مسجد الاقصی در سال 1379 (2000میلادی ) هنگامی آغازشد که آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با ورود اهانت آمیز خود به مسجد الاقصی، احساسات مردم فلسطین را جریحه دار کرد و علیه آن ها که از روند مذاکرات سازش ودستاورد های ناچیز آن نیز بشدت ناخشنود بودند، به اعلام جنگی همه جانبه مبادرت نمود.  
 
 انتفاضه سوم
    در خصوص علل و زمینه های شکل گیری وآغاز انتفاضه سوم و همچنین ویژگی های آن نکات و مطالب زیادی وجود دارد که در ذیل به صورت فهرست وار، به مهمترین آن ها می پردازیم:
 
علل آغاز انتفاضه سوم

1- خشم عمومی در واکنش به یهودی کردن مسجد الاقصی: 
 
  • *  ورود اشغالگرانه و مکرر نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی وممانعت از ورود فلسطینیان
    *  افزایش بی حرمتی صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی
    *  اقدام رژیم صهیونیستی در اعلام سال جاری به عنوان سال «نماز یهود» در مسجدالاقصی که، مردم وگروه   های فلسطینی از آن به عنوان عبور از خط قرمز یاد کرده و آن را به مثابه اعلام جنگی دینی علیه امت اسلامی و جهان عرب دانسته اند.
 
2- خشم مردمی در واکنش به گسترش اقدامات سرکوبگرانه واشغالگرانه
 
  • * افزایش عملیات سرکوبگرانه نظامیان رژیم صهیونیستی در بیت المقدس و شهرهای کرانه باختری
    * بازگذاشتن دست مهاجران صهیونیست برای حمله به خانه ها و مزارع فلسطینی
    * افزایش دستگیری و بازداشت جوانان فلسطینی
    * اعمال سیاست مجازات گروهی علیه ساکنان شهرها وروستاهای فلسطینی
    * اعمال انواع محدودیت برای رفت وآمد فلسطینیان و منطقه بسته اعلام کردن شهرها
    * اعمال محدودیت بیشتر در مسیر اجرای مراسم دینی و مذهبی فلسطینیان
    * صدور حکم اعدام میدانی برای مبارزان فلسطینی
     
3- خشم عمومی در واکنش به اشغال بخش های دیگری از سرزمین فلسطین
 
  • * مصادره زمین های جدیدی در بیت المقدس و شهرهای کرانه باختری، تحت پوشش به اصطلاح شهرک سازی
    *  اسکان تعداد بیشتری از صهیونیست ها در مناطق تازه غصب شده.
    * کوشش برای کوچاندن واخراج فلسطینیان ازمناطق وسیعی از کرانه باختری
 
4-  نا امیدی کامل مردم فلسطین از اثربخش بودن مذاکرات سازش
 
  • * توقف عملی مذاکرات سازش و افزایش اختلاف در این باره
    * ورود برخی از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی به عرصه همکاری های امنیتی با رژیم صهیونیستی
        
ویژگی های انتفاضه سوم 

   دراین مرحه از انتفاضه، با توجه به جمیع شرایط،  تلاش های رژیم صهیونیستی برای ایجاد امنیت جهت اسکان تعداد بیشتری از مهاجران صهیونیست،  مورد هدف قرار می گیرد و بدینوسیله، زمینه سازی های این رژیم، برای یهودی سازی کامل شهر بیت المقدس و یا اخراج فلسطینیان از زمین های سرسبز  کرانه باختری، خنثی می شود. درعملیات خود جوش جوانان فلسطینی، تاکنون سلاح سرد بیشترین کاربرد را داشته و در برخی موارد نیز از خودروهای مختلف برای حمله به مهاجران صهیونیست، استفاده شده است .
 
https://taghribnews.com/vdciryarwt1auw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی