تاریخ انتشار۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 171363

غذای حلال؛ چشم انداز یک فرصت

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: جمعیت مسلمانان جهان تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰ درصد کل جمعیت جهان خواهد رسید و غذای حلال نیز می‌تواند ۲۰ درصد کل تجارت جهانی را در محصولات غذایی به خود اختصاص دهد.
غذای حلال؛ چشم انداز یک فرصت
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های اسلامی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بررسی کوتاهی در مورد غذای حلال و تاثیر آن در ایجاد فرصت ارتباط با سایر ادیان انجام داد.

دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز اعلام کرد: غذاهای سالم و حلال دسته ای از تولیداتند که در آنها موادی که از نظر دین اسلام حرام معرفی شده اند، استفاده نشده و تولید و ارائه آن ها هم طبق قوانین اسلامی باشد. برند یا نشان تجاری حلال به عنوان یک استاندارد جهانی غذایی، معیاری از کیفیت غذای سالم و بهداشتی در جهان، عاملی برای توسعه مبادلات و صادرات محصولات صنایع غذایی در بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی است. رعایت استانداردهای تولید حلال به ویژه برای واردات محصولات به کشورهای اسلامی و مصرف جوامع مسلمان در کشورهای غیراسلامی ضروری است، لذا در این راه وظیفه حکومت های کشورهای اسلامی این است که با تدوین آیین نامه ها و دستورهای شفاف، راه توسعه این نوع از تجارت را هموار کنند که در این راه، تدوین دستورالعمل های اختصاصی مذاهب مختلف در اسلام با توجه به تفاوت های موردی (برای مثال فقه شیعه در مواردی با فقه سایر مذاهب تفاوت دارد)، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

عرضه محصولات غذایی مشروع یهودیان در کشورهای غیرمسلمان در مقایسه با محصولات غذایی حلال چندین برابر بوده که این شرایط را می توان با افزایش آگاهی و بیان ابعاد حلال برای غیرمسلمانان تا حدود زیادی رفع کرد تا از این طریق با احترام به اصول اعتقادی، زمینه پیشرفت تجاری آنها را نیز فراهم آورد. ضمن اشاره به این نکته که جمعیت مسلمانان جهان تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰ درصد کل جمعیت جهان خواهد رسید، غذای حلال نیز در آینده می تواند به سادگی ۲۰ درصد کل تجارت جهانی را در محصولات غذایی به خود اختصاص دهد، لذا ضروری است تا با برنامه ریزی صحیح در راستای اختصاص سهم شایسته ای از تجارت جهانی محصولات حلال به ایران، اقدامات لازم انجام پذیرد.

طبق آمارهای ارائه شده در گزارش، بیشترین جمعیت مسلمان ، موجب بیشترین مصرف غذای حلال و بیشترین گردش مالی در منطقه ای است که ایران از پتانسیل بالقوه ای برای ایفای نقش مهمتر در صنعت غذای حلال در این منطقه برخوردار است.
https://taghribnews.com/vdciqzazpt1ayp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی