تاریخ انتشار۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : 133860

نشست بررسي تفكر احياگر اسلامي

آن چه جوامع اسلامی را دستخوش بحران کرده دو رویکرد انحرافی سکولاریسم و تحجر است.
نشست بررسي تفكر احياگر اسلامي
در میزگرد "بررسی تفکر احیاگری اسلامي" كه  در محل سالن اجتماعات مؤسسه علمی و پژوهشی ابن سینا در سارایوو برگزار شد، "افندی حسین کاوازویچ" رئیس العلمای بوسنی و هرزگوین با اشاره به تحولات اخیر جهان اسلام گفت: موضوع نهضت ها و جنبش های اسلامی که از قرن نوزدهم میلادی آغاز شده، یکی از مباحث مهم کنونی جوامع مسلمان است. در این تحولات با تفکرات متعددی در باره چگونگی اصلاح، تجدید و یا بازگشت به اسلام روبرو هستیم.

رئیس العلمای بوسنی و هرزگوین افزود: اکنون با وضعیت به شدت بحرانی روبرو هستیم، برخی تلاش می‌کنند تا تسنن و تشیع در مقابل یکدیگر قرار گیرند. این هدف در راستای انحراف جنبش های اسلامی از اهداف خود قرار دارد و وظیفه علما و روشنفکران است تا در مقابل این انحرافات بایستند.

در ادامه دکتر "انس کاریچ" از دانشکده علوم اسلامی سارایوو گفت: تفکر معاصر اسلامی از اواخر قرن نوزدهم میلادی به دنبال یافتن مدلی در بازیابی و احیای فرهنگ و تمدن اسلامی و رویکرد به مساله تعقل در فهم قرآن و سنت بوده است.

وی افزود: در جنبش های اسلامی اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم رویکردی به سمت تقلید و اخذ تفکر غربی دیده می شود ولی با رشد و توسعه سیاسی و اجتماعی مسلمان ها، مساله عقلانیت به شکل عمیق‌تری در جوامع مسلمان مطرح می شود.

این استاد دانشکده علوم اسلامی با تاکید بر نقش امام خمینی در تحول تفکر دینی گفت: انقلاب اسلامی ایران به دنبال بازگشت به گذشته نیست و این انقلاب تحت رهبری امام خمینی در جستجوی مدلی پویا برای حل مساله هویت و مقابله با عقب ماندگی مسلمانان، مبارزه با استعمار و توسعه و پیشرفت جامعه است.

در ادامه این نشست که روز چهارشنبه نوزدهم ژوئن ۲۰۱۳ برگزار شد،
استاد "محمدعلی برزنونی"، مدیر مؤسسه علمی و پژوهشی ابن سینا گفت: اندیشه سیاسی و اجتماعی امام خمینی در قرون اخیر، در ادامه سیر تحول تفکرات اسلامی می باشد که از زمان سید جمال الدین اسد آبادی آغاز شد.

وی افزود: آن چه جوامع اسلامی را دستخوش بحران کرده دو رویکرد انحرافی سکولاریسم و تحجر است. سکولاریسم منطق فهم دینی را تغییر می دهد و جریان تحجر به دنبال انجماد تفکر و عقلانیت است. نهضت امام خمینی در مقابله با این دو رویکرد، تلاشی سازنده برای طرح نظریه نوی در جهان اسلام با محوریت رهبری دینی و حضور مسلمانان در صحنه سیاسی و اجتماعی است.

برزنونی در ادامه، با تأکید بر این که مردان بزرگی نظیر احیاگران فرازمانی و فرامکانی اند، افزود: امام خمینی با توجه دادن به موانع و محدودیت هایی که موجب عقب افتادگی مسلمانان شده و می شود، تلاش کرد در دو عرصه دست به احیاگری بزند: عرصه نظری و عرصه عملی. تفاوت امام با دیگر احیاگران این بود که محصور در عرصه نظری نماند و در عرصه عمل نیز اقدام به تشکیل حکومتی دینی کرد که سال هاست به نام جمهوری اسلامی شناخته شده است و حاکمیت مردم سالاری دینی را به نظام سیاسی معاصر هدیه کرده است که شکل و فرم آن برگرفته از زمان معاصر و وجوه مثبت نظریه های نظام سیاسی است و البته ریشه در دین شریف نیز دارد و محتوای آن برگرفته از قرآن و سنت است. سپس ایشان در هر کدام از عرصه های نظری و عملی، عناوینی را برشمرد و در باره ی آن ها توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر "حیلمو نرمالیا" چهارمين سخنران ديگر اين نشست بود كه از دانشگاه سارایوو با طرح مساله فهم دینی گفت: آن چه در جهان کنونی بیش از هر زمان دیگری مطرح است، بازگشت به تفکر و ایمان دینی است. جهان غربی با بحران عمیق مادی گرایی روبرو است.

وی افزود: تفکر اصیل اسلامی تداوم و ارتباط خود را با سنت و وحی حفظ کرده است. در غرب تفکر دینی تحت تاثیر رنسانس و مدرنیته دگرگون شده و بحران انسان غربی از این نقطه شروع می گردد.
https://taghribnews.com/vdciqpazut1apv2.cbct.html
مرجع : ibn-sina
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی