>> دیدارهای دکتر ظریف در نیویورک | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 206238

دیدارهای دکتر ظریف در نیویورک

وزیر امورخارجه کشورمان در نیویورک با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وزیر امور خارجه اندونزی و وزیر خارجه استرالیا دیدار و گفتگو کرد.
دیدارهای دکتر ظریف در نیویورک
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،  ظریف در دیدار با "موگن لیکتفت" رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با اشاره به برگزاری اجلاس سران در خصوص دستورکار پسا-2015 و اهمیت موضوعات مربوطه از جمله مسائل محیط زیستی و همچنین تعیین دستورکار برای تحقق اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 و سایر مسائل مرتبط  با توسعه، بحث و رایزنی کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان یکی از اولویت های جمهوری اسلامی ایران را مبارزه با خشونت و افراطی گری دانست و اظهار داشت: قرار است برنامه ای برای عملی کردن ایده های مندرج در قطعنامه "جهان علیه خشونت و افراطی گری"که دو سال قبل به ابتکار رئیس جمهوراسلامی ایران در سازمان ملل به تصویب رسید، تهیه و به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد برسد.

ظریف در پاسخ به سؤال رئیس مجمع عمومی در مورد بحران منطقه خاورمیانه از جمله سوریه گفت: تنها راه حل این معضل، راه حل سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران در این رابطه طرحی ارائه کرده است که چنانچه بازیگران ذیربط آن را بپذیرند، امید داریم بحران حل شود.

وی تاکید کرد: کنار گذاشتن هریک از بازیگران منطقه ای باعث تاخیر حل بحران خواهد شد؛ ایران مایل به کنار گذاشتن هیچ دولت یا بازیگری در پروسه صلح سازی در منطقه نیست و معتقد است که اساسا هیچ طرف درگیری نباید از جریان صلح سازی کنار گذاشته شود.
 
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هم  پس از تبریک به مناسبت حصول توافق میان جمهوری اسلامی ایران و 5+1 با اشاره به دستورکار پسا-2015 و تعیین دستورکار برای تحقق اهداف توسعه ای تا سال 2030، اجرای دستورکار مربوطه و ضرورت تدوین برنامه اقدام ملی از طرف همه کشورها را عاملی مهم در نیل به اهداف مشترک دانست و از جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد و پیشرفت برنامه های سازمان ملل در این زمینه درخواست کمک و حمایت کرد.

"موگن لیکتفت" در موردمسائل مربوط به خاورمیانه و حل بحران موجود، بر استفاده از راه حل سیاسی و استفاده از شیوه های دمکراتیک برای اداره کشورهای مبتلا به تاکید کرد.
 
ملاقات دکتر ظریف با همتای استرالیایی خود
وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا روز گذشته در محل اقامت دکتر ظریف در نیویورک ملاقات و درباره مسائل دوجانبه و منطقه ای بحث و رایزنی کردند.

آقای ظریف با بیان اینکه ایران به تعهدات خود درباره اجرای توافق و نیز توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی، عمل می کند ابراز امیدواری کرد  که طرفهای ذیربط، خصوصا غرب، نیز به تعهدات و قول و قرارهای خود در مورد توافق به دست آمده پایبند باشد.
 
جولی بیشاپ هم پس از تبریک به مناسبت توافق اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 و با تأکید بر اهمیت این موضوع از نظر استرالیا، ابراز امیدواری کرد، طرفهای ذیربط آن را به طور کامل به اجرا درآورند.

مسائل منطقه ای از جمله مشکلات سوریه و یمن نیز در بخش دیگری از گفتگوهای وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و استرالیا مطرح شد و طرفین بر همکاری های دوجانبه و چندجانبه برای حل مشکلات از طریق سیاسی تاکید کردند.

طرفین همچنین بر گسترش روابط دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله، تبادل هیات های سیاسی و اقتصادی، تبادل دانشجو، اعزام نیروی کار به استرالیا، حل مشکل پناهندگان ایرانی در استرالیا تاکید کردند.

در پایان ملاقات، خانم جولی بیشاپ دعوت قبلی خود از وزیر امورخارجه کشورمان برای سفر به استرالیا را تکرار کرد که با استقبال دکتر ظریف مواجه شد.
 
ملاقات دکتر ظریف با وزیر امورخارجه اندونزی:
 وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با "خانم رتنو مرسودی" همتای اندونزیایی خود  در مورد حل بحران منطقه خاورمیانه گفتگو و بر ضرورت استفاده از راه حل سیاسی با حضور همه کشورها و طرفهای ذیربط تاکید کرد.
 
دو طرف در مورد  مسائل دوجانبه و ضرورت گسترش روابط فی مابین و همچنین همکاری برای حل مشکلات منطقه ای خاورمیانه از جمله بحران سوریه و حل مشکل آوارگان سوری بحث و تبادل نظر کردند.

خانم "رتنو مرسودی" وزیر امورخارجه اندونزی نیز در این دیدار، حصول توافق میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 را گام مهمی برای صلح و امنیت بین المللی دانست و علاقه مندی کشورش را برای  اجرای توافقات اعلام کرد.

استفاده از ظرفیتهای ایران و اندونزی برای حل مسائل منطقه ای، ضرورت گسترش روابط دوجانبه،تبادل هیات های سیاسی عالی رتبه، ازجمله سفر قریب الوقوع وزیر امورخارجه اندونزی و رئیس جمهور این کشور به تهران، از موارد مطرح در این دیدار بود.
 
https://taghribnews.com/vdcipqarvt1aur2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی