تاریخ انتشار۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۶
کد مطلب : 221042

تجاوز سعودی ها، زمینه ساز حضور جدی تر القاعده و داعش در یمن

بحران یمن، راهی جز راه حل سیاسی ندارد و همکاری و همراهی همه گروه های سیاسی یمن برای حل بحران این کشور ضروری است.
تجاوز سعودی ها، زمینه ساز حضور جدی تر القاعده و داعش در یمن

    "مرتضی رحیمی" سفیر سابق ایران در یمن در گفتگو با خبرنگار تقریب در مورد تحولات یمن، گفت: بیش از ده ماه است که حملات هوایی عربستان و ائتلاف به اصطلاح عربی به کشور یمن  آغاز شده است؛ عمده کشورهای عضو این ائتلاف، امارات و قطر هستند و عربستان در رأس این تجاوزات قرار دارد.

وی ادامه داد: کشورهای عضو ائتلاف تجاوز به یمن فکر می کردند، خیلی زود می توانند یمن را آن گونه که خود می خواهند در دست بگیرند و "عبد ربه منصور" رئیس جمهور مستعفی این کشور را به صحنه سیاسی یمن بازگردانند.

رحیمی افزود: این اقدام ائتلاف، خلاف آن چیزی بود که در طول سال های گذشته می بایست، انجام می دادند؛ به طور طبیعی بعد از دو سال ریاست جمهوری دور انتقالی "عبد ربه منصور" می بایست انتخابات صورت می گرفت و بر اساس انتخابات و در چارچوب قانون اساسی جدید دولت دائم تشکیل می شد، این اتفاقات وقتی رخ داد که بوی تجزیه یمن می آمد؛ یعنی اقدامی که می خواستند برای تقسیم یمن به شش منطقه، صورت دهند و مقدمه ای برای فروپاشی یمن بود و جنبش انصار الله و ارتش یمن جلو آن را گرفت.

سفیر سابق ایران تصریح کرد: متأسفانه باید گفت که در طول این ده ماه تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان به یمن، ما شاهد از بین رفتن زیرساخت های یمن و حضور جدی تر القاعده و داعش و  مشکلات جدی دیگر در این کشور هستیم و عربستان و  همپیمانانش در این مدت، دستاورد مهمی نداشته اند و آنچه مایه تأسف است ادامه پیدا کردن این تجاوزات است.

وی افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت یمن، در این مدت بیش از هشت هزار نفر از مردم یمن کشته شده اند و گروه های مردمی و جنبش انصار الله و ارتش، علی رغم همه سختی ها توانستند، ایستادگی بکنند و از مواضع خود دفاع کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: با وجود این که کشورهای عضو ائتلاف تصور می کردند، خیلی زودتر بتوانند، مناطق مختلفی از یمن را تصرف کنند، اما همچنان پشت دروازه های شهرهای مختلف مانده اند و پیشرفتی نداشته اند و بلکه لطمات زیادی از طرف جنبش انصار الله و کمیته های مردمی به آن ها وارد شده است و این نیروها توانسته اند در عمق خاک عربستان هم، به پایگاه های عربستانی حمله کنند و تلفاتی را به آن ها وارد کنند و این نشان دهنده این است که توازن قوا در یمن، همچنیان به نفع هیچ یک از دو طرف، تغییر نکرده است.

سفیر سابق ایران در یمن ادامه داد: هر دو طرف و به ویژه عربستان، تلاش داشته اند که دستاورد نظامی جدی در صحنه میدانی پیدا کنند و در صحنه سیاسی بتوانند امتیاز بگیرند ولی موفق نشده اند، مردم یمن هم با توجه به اینکه محاصره هستند و امکاناتی از جمله هواپیما و ضد هوایی در اختیار ندارند و بسیاری از امکانات نظامی آنها از بین رفته است، اقدامات دفاعی گسترده ای نداشته اند، اما علی رغم فقدان این امکانات دفاعی توانسته اند از شهرها و مرزهای خود حمایت کنند و حتی در خارج از یمن هم دست به اقدامات تلافی جویانه بزنند.

وی افزود: از زمانی که جنبش انصار الله از عدن خارج شد، شاهد هستیم که شرایط امنیتی در آنجا هم بدتر شده و چندین بار مقر ریاست جمهوری، استانداری عدن و دیگر اماکن مورد اصابت قرار گرفته است و مقامات مختلف از جمله استاندار و برخی از مقامات نظامی آن مورد هجوم قرار گرفته اند و الان هم عدن به نوعی صحنه تجازو و رفت و آمد جنبش القاعده و داعش است.

رحیمی خاطر نشان کرد: مردم یمن از مرد و زن و کودک، همچنان در کنار ارتش یمن و کمیته های مردمی و انصار الله ایستادگی می کنند و در جنوب یمن شاهد اعتراضات مردمی نسبت به وضعیت امنیتی که در آنجا وجود دارد و اقداماتی که القاعده و جنبش داعش انجام می دهند، هستیم.

وی ادامه داد: این وضعیت نشان دهنده شرایط سخت و دشوار یمن است، الان بحث تقسیم یمن به چند ایالت مطرح شده است که خواست عربستان و شورای همکاری و به ویژه عربستان بوده است، تا از این طریق بتوانند راهی به دریای آزاد و آن سوی باب المندب، پیدا کنند.

سفیر سابق ایران در یمن افزود: در کنار این وضعیت، ما شاهد گفتگوهای یمنی یمنی هم بوده ایم که پیشرفت هایی داشته اما دستاورد جدی نداشته است و به نظر می رسد که شاید اولویت طرف های مذاکره کننده و حامیان تجاوزات سعودی متوجه تحولات سوریه باشد و یمن و تحولات سیاسی آن برای آنها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

وی تأکید کرد: برای بحران یمن، راهی جز راه حل سیاسی وجود ندارد، علی رغم همه سختی ها و دشواری ها خود طرف متجاوز هم این را می داند که اگر سالیان دیگر هم به آنجا حمله کند، راهی جز این ندارد؛ چگونه می تواند یمنی را که اینگونه مقاومت کرده است، اداره کند و چه دولتی بعد از این تحولات می تواند قدرت را در دست بگیرد.؟

رحیمی خاطر نشان کرد: قطعا برای اینکه یمن به سامان برسد و امنیت خود را بازجوید؛ راهی جز همکاری و همراهی همه گروههای سیاسی و مشارکت همه گروهها در قدرت، وجود ندارد و این چیزی است که هر قدرتی به آن واقف است و آینده تحولات یمن به همین گفتگوهای یمنی و حمایت بقیه قدرتهای منطقه ای و بین المللی و وصول توافق بین خود یمنی ها برای مشارکت در قدرت و حکومت آینده یمن است.
 
https://taghribnews.com/vdci5zarrt1aru2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی