تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب : 297643
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(132)

کمیسیون "ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن با غرب"

در ادامه برنامه های روز دوم کنفرانس وحدت، کمیسیون "ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن با غرب" در سالن الماس هتل آزادی برگزار شد.
کمیسیون "ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن با غرب"
به گزارش خبرگزاری تقرب(تنا)،  محمد العاصی، امام‌جمعه واشنگتن در سخنانی در این کمیسیون در تمایز تمدن اسلامی و تمدن غرب اذعان کرد :  ویژگی بارز تمدن غربی و اسلامی در مبانی و ارزشهای فرهنگی  وروشهای رفتاری این دو تمدن است . تمدن اسلامی با مبانی توحیدی در ارتباط است . تمدن غربی مبانی توحیدی و بدنبال آن معاد و جاودانگی را قبول ندارد .
 
وی افزود : ارتباط عمیقی میان تمدن و صنعت وجود دارد . اگر بخواهیم دقیق نگاه کنیم تمدن اسلامی در ایران با حوزه های صنعتی ارتباط نزدیکی دارد . در این میان می توان به صنعت پزشکی ، انرژی ، حوزه های نفتی و گازی اشاره کرد.منطقه ای که در آن زندگی می کنیم سرشار از این منابع است . همین مساله تمدن غربی را متوجه این منطقه کرده است . باید ذکرکرد در این میان ارتباط و اتصال میان تمدن غربی و اسلامی برقرار می شود .
 
العاصی تاکید زیادی بر روشهای درمانی در غرب و شرق دارند .  وی ضمن اشاره به طب سنتی در چین و روشهای درمانی نوین در غرب  ، این روشهای درمانی را قسمت مهمی از تمدن دانست . 
 
وی خاطر نشان کرد: فاکتورهای انسانی در حوزه تمدنی  اهمیت بسزایی دارد . این فاکتورها در ایران پیشرفتهای اساسی داشته است . ما شاهد پیشرفت در حوزه های دانشگاهی و نوآوری در عرصه تحقیقات علی الاخصوص عرصه هسته ای هستیم و به این مساله افتخار می کنیم . عامری تصریح کرد : ما افتخار می کنیم ایران حرکت به سمت جلو دارد . این مقدمات می تواند موفقیتهای آینده را رقم بزند . 

در پایان العاصی خاطر نشان کرد : جایگاه اسلام در ایران ارائه کننده تمدن در سراسر جهان است . پتانسیلهای فراوانی در تمدن وجود دارد که باید از آن استفاده صحیح کرد .
 
جلال الدین رحمت ، نماینده مجلس و عضو شورای عالی مجمع اندونزی ، نائب رئیس کمسیون ویژگی های تمدن نوین اسلامی و تمایز آن با غرب نیز در سخنانی اذعان کرد  : تمدن شرقی در تمایز با تمدن غربی به سمت دین گرایش دارد و به جاودانگی ایمان راسخ دارد . تمدن غربی جاودانگی و مدینه فاضله را قبول ندارد . 
 
وی در تعارض تمدن شرق و تمدن غرب به مبانی معرفتی و هستی شناختی اشاره کرد و گفت : نزدیکی به خدا در تمدن شرقی و اسلامی وجود دارد . وی  تاکید فراوانی بر اندیشه و عقیده دارد  که  مولفه اصلی الفبای تمدن است . 
 
وی در ادامه افزود : مباحث تفسیری از مفاهیم اسلامی اهمیت فراوانی دارد . به عنوان مثال قرائت داعش از مفاهیم اسلامی از تفسیر خودخواهانه شان نشات گرفته است . 
 
حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند دبیر کمیسیون نیز در جمع بندی از مباحث مطرح شده بیان کرد : سه دیدگاه کلی در تمایز تمدن اسلامی و غربی وجود دارد . دیدگاه اول ، آنچه در تمدن غربی شکل گرفت نقض تمدن اسلامی و مساوات و برابری است . 
 
دیگاه دوم : برای ایجاد تمدن اسلامی فرهنگ سازنده آن را تغییر داد . برای تغییر آن نیز باید دانش و علم و فناوری و مبانی تولیدی را تغییر داد . 
 
دیدگاه سوم : دیدگاه میانه است . آنچه که در  غرب است نسخه قابل قبولی از تمدن اسلامی است  ما می توانیم از محصولات تمدنی غرب و مظاهر آن استفاده کنیم . 
 
در این کمیسیون 3 مقاله با عنوان پارادکسیکالیستی تمدن اسلامی و تمدن مدرن توسط سید محمود نبویان و ویژگی های تمدن اسلامی توسط حسین حدادی خراسانی و عناصر تمدن نوین اسلامی توسط قربان حسن زاده قرائت شد . 
 
 

 
https://taghribnews.com/vdci5yarpt1a3q2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی