تاریخ انتشار۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : 38954

اسلام در اتریش

حدود 500 هزار نفر از جمعیت 8میلیونی اتریش را مسلمانان تشکیل می دهند .
اسلام در اتریش
به گزارش تقریب(تنا)،
کشور اتريش، با مساحت ۸۳۸۷۵ کيلومتر مربع و جمعيتی بالغ بر  هشت میلون نفر در مرکز اروپا واقع شده  و مرز بين اروپای شرقی و غربی و محل تلاقی فرهنگها و راههای تجاری اروپا است.

در گفت و گو با کارشناس رایزنی فرهنگی ایران در اتریش به بررسی وضعیت مسلمانان در اتریش پرداختیم که حاصل این بررسی به شرح زیر است:

حدود 5 درصد از جمعیت اتریش را مسلمانان به خود اختصاص داده اند که درصد قابل توجهی از آنها را مهاجرانی از کشور های ترکیه،شبه جزیره بالکان، ایران، کشورهای عربی، افغانستان، پاکستان و هند که از دهه هفتاد به این کشور سفر کرده اند، تشکیل می دهند.

تعداد مسلمانان در اتریش در سال 1971 میلادی 23 هزار نفر بوده است که این تعداد در سال 1991 به 160 هزار مسلمان، در سال 2001 به 335 هزار مسلمان و در سال 2010 به حدود 500 هزار مسلمان رسیده است که این آمار نشان از افزایش تعداد مسلمانان و انتشار اسلام در اتریش در دهه های اخیر دارد.

ورود اسلام به اتریش
در ارتباط با نحوه ورود اسلام به کشور اتریش این گونه بیان می شود که نخستين برخورد مسلمانان با مردم سرزمينی که اتريش کنونی جزئی از آن بوده, در قرون وسطی ، توسط بازرگانان مسلمان ایرانی و ترک که به قصد تجارت از این سرزمین عبور
می کردند، صورت گرفته است.
در سال ۱۷۸۱ در زمان ژوزف دوم پادشاه اتريش، اسلام برای اولين بار و به طور رسمی مورد حمايت قرار گرفت و حتی امامان جماعت برای جوامع مسلمان تعيين شدند و تحصيل فلسفة شرقی- اسلامی و برخی حلقه های صوفيه رواج يافت.

دين اسلام برای نخستین بار در سال ۱۹۱۲ در اتريش به رسميت شناخته و در همين سالها اتحاديه فرهنگی اسلامی تشکیل شد.
مسلمانان در آن زمان بعضاً از دوران گذشته در اين سرزمين ساکن بودند و برخی به لحاظ مصائب جنگی به اين ديار روی آورده و برخی ديگر در اردوگاه های کار اجباری و قرارگاه اسراء حضور داشتند . تعداد مسلمانان در اتريش در سالهای ۱۹۵۰ به بعد بالغ بر چند هزار نفر بود.
بين سالهای ۱۹۶۰و ۱۹۷۰ به علت تقاضای شديد بازار کار در اتريش افراد فراوانی از کشورهای گوناگون, از جمله ترکيه و يوگسلاوی سابق به عنوان کارگر در اتريش اسکان يافتند. 
از سالهای ۱۹۶۴ به بعد مسلمانان با تشکيل انجمن خدمات اجتماعی مسلمانان با مديريت مسلمانان بوسنيايی و افغانی فعال شدند.

در سال ۱۹۷۰ مذاکرات در مورد تأسيس جامعه مسلمانان اتريش آغاز و در سال ۱۹۷۹ جواز تأسيس جامعة 
مسلمانان اتريش از طرف وزارت فرهنگ و هنر اين کشور صادر شد و مذاهب چهارگانه اهل تسنن و شيعة اثنی عشری و زيديه به عنوان شاخه های مختلف آن مورد تأييد قرار گرفتند و در سال ۱۹۸۰ جامعه اسلامی اتريش که تا کنون نیز
به فعالیت های خود ادامه می دهد، با هدف نگهداری و حفظ ايمان پيروان اسلام بنيان گذاشته شد. 

وضعیت مسلمانان در اتریش
از جمله مشکلاتی که مسلمانان در اتریش با آن رو به رو هستند می توان به فقدان یک فرهنگ اسلامی و یک منش اسلامی مشترک اشاره کرد زیرا مسلمانان در اتریش از اتحاد شایسته خود برخوردار نیستند و هر قومیت و نژاد به آداب و رسوم خود عمل می کنند.
اما نکته قوت مسلمانان اتریش پایبندی به نماز جمعه و مراسم های ماه مبارک رمضان است که در این روزها در کنار یکدیگر گرد می آیند.

مراکز و مدارس اسلامی در اتریش 
حدود 200 مسجد و نمازخانه و مرکز اسلامی در اتریش وجود دارد.
در این کشور یک مرکز آموزش و فرهنگ اسلامی وجود دارد که به همت "محمد لنسل" مسلمان اتریشی الاصل شیعه بنیان گذاری شده است.
وی همچنین یک دبستان اسلامی را پایه گذاری کرده است که به حدود هشتاد و شش دانش آموز مسلمان که بیشتر آنها را اهل تسنن تشکیل می دهند را آموزش می دهد.
فدراسیون اسلامی اتریش نیز از دیگر مراکز اسلامی است که یک دبیرستان اسلامی را تاسیس کرده است.

 از دیگر مراکز اسلامی می توان به مرکز اسلامی امام علی(ع)، به عنوان بزرگترين مركز اسلامی كشور اتريش اشاره کرد كه با هدف و رويكردی فرهنگی و اسلامی در راستای ترويج فرهنگ اسلامی گام‌های مؤثری طی چند ساله اخير برداشته است.
مرکز اسلامی المهدی در وین، مرکز اسلامی اهل بیت در سالزیورگ از دیگر مراکز اسلامی در
اتریش است. 
گفتنی است: دانش آموزان مسلمان در این کشور این امکان را دارند که در مدارس اتریش از کلاس تعلیمات دینی بهره مند شده و معلمان این کلاس ها توسط جامعه اسلامی مسلمانان آموزش داده شده و معرفی می شوند.

اسلام هراسی در اتریش
وضعیت اسلام هراسی در اتریش به جنگ های صلیبی و محاصره وین توسط ترک ها باز می گردد که با همراه شدن با جنگ های متعدد در جهان اسلام و ترورهایی که دائما به اسلام نسبت داده می شود این هراس شدت گرفته است.
رسانه ها نیز در  این میان بی اثر نبوده و هرجای دنیا که ترور یا انفجاری رخ می دهد، پیش از آنکه عامل آن مشخص شود به نوعی آن را به اسلام و مسلمانان نسبت می دهند.

حجاب در اتریش
حجاب در اتریش به طور رسمی ممنوع نیست و هیچ قانونی مبنی بر منع اشتغال زنان محجب در مراکز دولتی یا خصوصی وجود ندارد اما با وجود این معمولا زنان محجب به دلیل پوشیدن حجاب اسلامی استخدام نشده و نمی توانند شغل مناسبی را پیدا کنند و زمانی که برای کار به شرکت ها یا فروشگاه ها مراجعه می کنند، بسیار محترمانه رد شده و کسی به آنها کار نمی دهد. 

مردم اتریش و رویدادهای جهان اسلام
رویدادها و اتفاقات اخیری که در جهان اسلام در حال وقوع است اعم از حوادث مصر تونس یا یمن در رسانه های اتریشی منعکس شده و مردم اتریش از جنبش های مسلمانان در کشورهای اسلامی حمایت می کنند و معتقدند زمان حکومت دیکتاتورها به پایان رسیده و مسلمانان باید خود زمام امور خود را در دست بگیرند.
https://taghribnews.com/vdci53ap.t1avw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی