تاریخ انتشار۱۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۴۵
کد مطلب : 52589
رویوران:

بر مشترکات موجود بین ایران و عراق سرمایه گذاری کنیم

تنا - خاص
ایران کنونی دولتی قدرتمند در منطقه است که قدرت آن تنها در مسائل نظامی خلاصه نشده و در زمینه‌های صنعتی، علمی و فرهنگی حرفی برای گفتن دارد.
بر مشترکات موجود بین ایران و عراق سرمایه گذاری کنیم
به گزارش تقریب(تنا)،
 "حسین رویوران" نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی طی سخنانی در نشستی که صبح امروز چهارشنبه 18 خردادماه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور بررسی روابط فرهنگی میان ایران و عراق در تهران برگزار شد،‌بر ضرورت سرمایه گذاری و بهره بری از مشترکات  فرهنگی،‌اجتماعی و سیاسی موجود میان دو کشور تاکیدکرد.

 وی با اشاره به شباهت های دینی، مذهبی و سیاسی میان ایران و عراق و نقش این تشابهات در ایجاد روابط محکم میان دو کشور گفت: این نقاط مشترک زمینه مناسب برای روابط قوی میان دو کشور را مهیا می‌سازند.

وی با اشاره به مشکلات امنیتی عراق در شرایط کنونی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از این گونه مشکلات برخوردار نیست و همین امر زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم می‌کند.

 رویوران با توضیح این مسئله که ایران کنونی دولتی قدرتمند در منطقه است که قدرت آن تنها در مسائل نظامی خلاصه نشده و در زمینه‌های صنعتی، علمی و فرهنگی حرفی برای گفتن دارد، از تولید حجم بالایی از فیلم های ایرانی و جنبش تالیف و نشر به عنوان نمونه‌ای فعالیت‌های فرهنگی در ایران نام برد.

وی در ادامه افزود: ما شاهد انتقال این تولیدات فرهنگی به عراق نیستیم در حالی که فیلم ها و سریال‌های مصری همه عراق را پرکرده‌ و بیشتر عراقی ها لهجه مصری پیدا کرده‌اند، بدون این که تاکنون مصر را دیده باشند.

وی با اشاره به مشکلات عراق در زمینه آب، برق و خدمات گفت: این در حالی است که ایران توانایی ساخت سد و حل مشکل برق و خدمات در عراق را دارد و اگر این کار انجام شود گام بزرگی در ایجاد روابط میان دوکشور برداشته می‌شود.

 وی در ادامه سخنان خود به دو حوزه علمیه نجف و قم به عنوان نقطه ثقل فرهنگ ایرانیان و عراقی‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه هیچ همکاری مشترکی میان این دو مرکز مهم در جهان اسلام وجود ندارد.
 
رویوران همچنین پیشنهاد کرد: هیئتی ویژه روابط ایران و عراق تشکیل شود که چارچوب و استراتژی‌های کلی روابط دو کشور را طراحی کرده و این روابط تنها در زمینه های اقتصادی و سیاسی خلاصه نشود بلکه همه زمینه‌ها از جمله گردشگری دینی را نیز در بر بگیرد.
https://taghribnews.com/vdci3waw.t1arv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی