تاریخ انتشار۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : 208894
ظریف درنشست خبری مشترک با اشتاین مایر؛

برنامه موشکی ما ربطی به برجام ندارد/تمام تلاش خود را می کنیم تا سوریه بار دیگر روی آرامش را ببیند

وزیرامورخارجه کشورمان در دیدار با همتای آلمانی خود گفت: رابطه ایران و آلمان می‌تواند، الگوی مناسبی برای روابط ایران با سایر کشورهای اروپایی باشد.
برنامه موشکی ما ربطی به برجام ندارد/تمام تلاش خود را می کنیم تا سوریه بار دیگر روی آرامش را ببیند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) "محمد جواد ظریف" در نشست خبری مشترک با "فرانک والتر اشتاین مایر" وزیر خارجه آلمان با خوش‌آمدگویی به همتای آلمانی‌اش گفت: روابط ایران و آلمان روابط دیرینه  و روابطی قابل احترام و همراه با منافع مشترک برای دو کشور است  و این رابطه می‌تواند، الگوی مناسبی برای روابط ایران با سایر کشورهای اروپایی باشد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بسیار خوشحالم که جناب آقای "اشتاین مایر" وزیر خارجه و معاون صدراعظم آلمان که سالهاست در سمت های مختلف به عنوان چهره ای آشنا برای روابط بین آلمان و ایران و همین طور همکاری های بین المللی ایران و اروپا نقش فعالی داشتند، اولین بار به تهران سفر می کنند.

وزیرامورخارجه کشورمان با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شاهد سفر مقام‌های عالی رتبه‌ آلمان از جمله معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان و  همچنین هیاتهای تجاری و بازرگانی و اقتصادی، سرمایه گذاری و صنعتی فرهنگی این کشور به ایران بودیم، ابراز امیدواری کرد روابط ایران و آلمان، زمینه‌های جدیدی برای گسترش و همکاری‌های بیشتر و مختلف بین دوکشور باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: ایران و آلمان در زمینه‌های مختلف سیاسی، روابط دو جانبه و افراط گرایی، تروریست، مواد مخدر، حقوق بشر، خلع سلاح، موضوعات منطقه‌ای و ...با هم بحث و گفتگو دارند.

وزیرامورخارجه یادآور شد: بخش خصوصی ایران و آلمان شناخت خوبی از همدیگر دارند و می توانند به عنوان موتور گسترش این روابط فعالیت داشته باشند.

وزیرخارجه کشورمان در ادامه نشست خبری اظهارداشت: تروریست و افراطی‌گری که با حمایت مالی برخی از کشورهای منطقه شکل گرفته است، بحرانی برای کل منطقه است.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به بحران‌های موجود در یمن، سوریه، بحرین و... ادامه داد: این بحران‌ها تنها از طریق راه‌ حل سیاسی و مراجعه به نظرات مردم و توجه به نظرات آنها قابل فهم است و در این منطقه نمی‌توان از طریق اقدامات نظامی به حل کامل بحران رسید و لازم است که هرچه زودتر به ایجاد تفاهم ملی، تشکیل دولت‌های وحدت ملی، پایان درگیری‌ها، کاهش آلام انسانی و انجام گفت‌وگوهای ملی فکر کرد و در این چارچوب حرکت کرد.

ظریف با اشاره به تلاش‌های ایران برای حل بحران درکشورهایی چون سوریه و یمن ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به راه‌حل‌های سیاسی، جهت حل این بحران‌ها تلاش می کند و از کشورهای همسایه‌ مان نیز توقع داریم که در این مسیر تلاش و همفکری کنند.

وزیرامورخارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال خبرنگار آلمانی درباره رابطه ایران با کشورهای همسایه ‌اش ازجمله عربستان گفت: ما به دنبال حذف عربستان نیستیم و اجازه نخواهیم داد عربستان ایران را از منطقه حذف کند.

وی با تأکید بر اینکه عربستان باید به واقعیت‌های منطقه توجه کند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: این کشور باید هرچه زودتر وضعیت مفقودان ایرانی را مشخص کند و آنها را به سلامت به خانواده‌  برگرداند و اگر فوت کرده‌اند، پیکرهای پاک آنها را به ایران تحویل دهد.

ظریف با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال حسن همجواری با همسایگانش است،‌ ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران چنین خیال ‌پردازی ندارد که امنیتش را می‌تواند در سایه بی‌امنیتی دیگران به دست آورد.

وزیرخارجه همچنین به اهمیت ارسال کمک‌های انسانی به مردم سوریه و متوقف شدن موج آوارگان در این کشور اشاره کرد و افزود: جامعه بین‌المللی و مردم سوریه باید یکپارچه علیه فرقه‌گرایی مبارزه کنند.

وزیرامورخارجه کشورمان با بیان این که برای رسیدن سوریه به ثبات اقدامات سیاسی لازم است، گفت: همچنین نیاز است تا به صورت مشترک با داعش مقابله شود؛ وی تأکید کرد:سوریه باید یک بار دیگر روی آرامش و ثبات را ببیند و ما تمام تلاش خود را در این مسیر انجام می‌دهیم.

ظریف با بیان اینکه موارد برای حصول توافق بین ایران و کشورهای غربی جهت حل بحران سوریه زیاد است، ادامه داد: اصرار برخی از کشورها مبنی بر اینکه که برخی از افراد در سوریه در روند سیاسی و آینده این کشور حضور نداشته باشند، باعث شده که در مورد حل بحران سوریه به نتیجه نرسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان، در رابطه با مقابله روسیه با گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: همه ما باید برای مقابله با گروههای تروریستی و تکفیری درسوریه همکاری کنیم؛ اقدامات روسیه را در سوریه در جهت مقابله با تروریسم داعش می‌بینیم و معتقدیم که همه می‌توانند در روند مبارزه با داعش حضور داشته باشند و ضرورت آن است که همه کشورها در این اقدام حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: برای مبارزه منطقی و جدی با داعش  ضروت دارد، همه کشورها حضور داشته باشند، البته مبارزه با داعش نمی‌تواند صرفا نظامی باشد؛ ما نیاز به یک مبارزه همه جانبه و فعال با داعش داریم.

دکتر ظریف افزود: در این مبارزه‌ها باید مبارزه فرهنگی و ایدئولوژیک داشته باشیم و  قبل از هر چیز باید به دنیا اعلام کنیم که داعش هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و دوستان ما در غرب هم باید اقداماتی را که باعث می‌شود، گروههای افراطی مثل داعش رشد کنند، متوقف کنند.

ظریف درباره آزمایش موشکی ایران نیز گفت: همه اذعان کردند که آزمایش‌های موشکی ما هیچ ارتباطی با برجام ندارد؛ در برجام ما هیچ اشاره‌ای به بحث موشک نداریم و موضوع موشک در برجام نیست.

وی ادامه داد: ما به جد اعتقاد داریم که آزمایش‌های موشکی ما هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 ندارد ما در قطعنامه 2231 راجع به موشک هایی که برای توانمندی هسته‌ای طراحی شده‌اند، صحبت می‌کنیم و هیچ یک از موشک‌های جمهوری اسلامی برای توانمندی هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

وزیر خارجه آلمان هم در این نشست خبری، توافق وین را موفقیت آمیز دانست و گفت: چون دو طرف تا این زمان به تعهدات خود عمل کرده اند، پس توافق وین توافقی موفقیت آمیز بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به این شایعاتی که در زمینه اجرایی شدن برجام به وجود آمده است، باید اشاره کنم که اگر در این 10 سال همواره به شایعات گوش می کردیم، هرگز موفق نمی شدیم و باید بگویم نباید به این شایعات اتکا کرد.

فرانک والتر اشتاین مایر ادامه داد: من هیچ نشانه ای از اجرانشدن برجام بین کشورهای امضاکننده این توافق ندیدم و مطمئن هستم که این روند در حال انجام شدن است.

 وزیر خارجه و معاون صدر اعظم آلمان در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری ها با ایران گفت: آلمان و کشورهای عضو 1+5 درتلاشند تا در همه زمینه ها همکاری خود را با ایران گسترش دهند.
 
https://taghribnews.com/vdci3var5t1auv2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی