تاریخ انتشار۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۷
کد مطلب : 192793
مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران؛

با بازرسي و نظارت مشکلي نداريم، باسوء استفاده از نظارت مشکل داريم/ کيفيت توافق را فداي سرعت نمي کنيم

اجازه نمي دهيم که به امنيت ملي مان ، اسرار نظامي و دستاوردهاي دانشمندان به هيچ وجه خدشه وارد شود. براي طراحي عملياتي مذاکرات شورايي وجود دارد و دستورالعمل ها را به مذاکره کنندگان ابلاغ ونظارت مي کنند و ما نيز طبق آن عمل مي کنيم.
با بازرسي و نظارت مشکلي نداريم، باسوء استفاده از نظارت مشکل داريم/ کيفيت توافق را فداي سرعت نمي کنيم

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) سيد عباس عراقچي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دوسيما گفت : در موضوع هسته اي که موضوعي بسيار حساس و مهم است چارچوبها ، اصول و خطوط قرمزي وجود دارد که مقام معظم رهبري به آنها اشاره کرده اند. مذاکره کننده ارشد هسته اي کشورمان گفت: براي طراحي عملياتي مذاکرات شورايي وجود دارد و  و دستورالعمل ها را به مذاکره کنندگان  ابلاغ و نظارت مي کنند و ما نيز طبق آن عمل مي کنيم. 
وي درباره موضوع دسترسي آژانس به افراد و دانشمندان هسته اي کشورمان افزود: ديپلماتها در کليت موضوع  و مذاکره کنندگان درحوزه کاري خودشان دقيقاً براساس دستورالعمل به جلو مي روند، البته ممکن است در شرايطي خطوط قرمز جابجا شود که براساس ابلاغ ها کار جلو مي رود اما به هيچ وجه به خودمان اجازه نمي دهيم خارج ازچارچوب کاري انجام شود.

معاون وزيرامورخارجه همچنين با بيان اينکه يکي از خطوط قرمز نحوه بازرسي هاست که ارتباط با موضوعات امنيتي کشور دارد افزود : در موضوع هسته اي از آنجا که برنامه کاملاً صلح آميزي داريم نگراني از بابت شفاف سازي و نظارت نداريم اما با سوء استفاده از نظارت ها مشکل داريم. برنامه ما براساس قواعد است واجازه نمي دهيم از نظارت ها براي دسترسي به اطلاعات نظامي ، شناسايي دانشمندان و مواردي از اين دست استفاده شود. براي اينکه نگذاريم سوءاستفاده اي در نظارت صورت بگيرد  راه حل هاي پيش بيني شده است تا اين سوء استفاده ها صورت نگيرد، بايد دقت کنيم راه هاي پيش بيني شده دقيقا انجام شود و اينکه در گذشته ممکن است  رعايت نشده باشد و اطلاعاتي از داخل بدست دشمنان رسيده  نقصي است که بايد آن را برطرف کنيم.

معاون وزيرخارجه با بيان اينکه دستورداريم درچارچوب نظام و رژيم هاي متعارف کارکنيم افزود: يکي از اين رژيم هاي متعارف بين المللي پروتکل الحاقي است . 
عراقچي درپاسخ به اين سوال که بين نظارت عادي و نظارت هايي که در پروتکل آمده  به نظر مي رسد نظارت هاي پروتکل چيزي فراتر از نظارت هاي عادي است و اينکه در نظارت هاي عادي که تا الان آژانس انجام داده ما متضرر شديم تا جايي که  در اين راه شهدايي داشتيم گفت: در پروتکل دسترسي به سايت هاي غيرهسته اي وجوددارد اما هنوز چيزي پذيرفته نشده و اگر توافق حاصل شد منوط به موافقت مجلس است. هيچ چيزي جز روال قانوني پذيرفته نمي شود .

وي با بيان اينکه دسترسي مديريت شده  به سايت هاي غير هسته اي از جمله نظامي در پروتکل پيش بيني شده است گفت : دسترسي مديريت شده يعني اينکه  اگر ماموري از آژانس ماموريت پيدا کند که در مرکزي غير مراکز هسته اي حضور پيدا کند نوع رفتن  و خروج وي از مرکز به شکلي خواهد بود که  هيچ اطلاعاتي غير از آنچه مورد نيازش است به وي داده نخواهد شد و کسب نخواهد کرد بنابراين آن چيزي که در ذهن ماست  که بيايند عکس بگيرند و همه جا را ببينند و اطلاعات بدست بياورند اينطور نيست .
وي گفت : آنها با اعلام مختصات جغرافيايي که از قبل مي گويند چشم بسته به محل مورد نظر آورده مي شوند و با استفاده از جي پي اس جايابي و نمونه برداري انجام مي شود و سپس چشم بسته بر مي گردند و اين مورد درهمه کشورها انجام مي شود.

عراقچي افزود: اگر دسترسي مديريت شده در چارچوب بازرسي ممنوعه اي که مقام معظم رهبري به ان اشاره کرده اند باشد سمعاً و طاعتا ما آن را رد مي کنيم البته من فکر مي کنم اينطور نيست  اگر مقامات نظامي ما و مجلس شوراي اسلامي و آن شورايي که حضرت آقا مشخص کردند به اين نتيجه برسند که اين دسترسي که در پروتکل الحاقي وجود دارد در زمره همان بازرسي هاي ممنوعه است ما هم همين دسترسي مديريت شده را  پايان خواهيم داد.
وي با اشاره به اينکه  ما ادعايي نداريم و نمي خواهيم به هر طريقي پروتکل را امضاء‌کنيم گفت : حدود دو سال و نيم  قبلاً پروتکل الحاقي را اجرا کرديم ودر آن موقع ياد نداريم که  مقامات نظامي ما بگويند که آژانس ادعايي کرده است .
عراقچي در پاسخ به اين سوال که چنانچه آژانس ادعاهايي بدون مدرک داشتند چه کار بايد کرد گفت: ما نبايد به بازرسان آژانس اجازه سوء استفاده بدهيم و راه حل هايي وجود دارد که  سوء استفاده اي صورت نگيرد. آژانس پيش از اين مدعي شده بود که در مريوان کردستان آزمايشاتي صورت گرفته که ما وقتي مدرک آن را خواستيم  آنها در ارائه  آن ناتوان ماندند  و اتفاقاً اين ما بوديم که  مدعي شديم  بيايند از مريوان ديدن کنند که البته آنها نخواستند .
عراقچي افزود: امنيت ملي ما قابل مصالحه و معامله با هيچ چيزي و سيستم هاي دفاعي وامنيتي ما قابل مذاکره نيست .
معاون وزير خارجه گفت : ما اجازه نمي دهيم که به امنيت ملي مان ، اسرار نظامي و دستاوردهاي دانشمندان به هيچ وجه خدشه وارد شود .

عراقچي در ادامه برنامه گفتگوي ويژه خبري گفت: اينکه ايراني ها تعهدات خود را انجام داده اند يا خير نيازمند بازرسي ناظري از آژانس است که اين ناظر بايد بيايد و سانتريفيوژها را بشمارد که 5060 عدد است يا خير يا مواد 300 کيلو  يا بيشتر است. 
وي افزود: ما تا به حال هيچ نقطه منفي در عملکرد اتحاديه ژنو نديده ايم اما موضوعي که به عنوانPMD يا همان معرفي ابعاد احتمالي نظامي مطرح شده کاملا جدا از توافقات هسته اي است.
عراقچي گفت: PMD ادعايي است که طبق آن ايران قبل
از 2003 هم داراي سلاح هسته اي بوده است،‌ PMD سوالي و ادعايي است نسبت به گذشته که طبق آن در 12 مورد سوالاتي مطرح شد که آيا ايران فلان کارها را کرده يا خير که البته ايران هم به بسياري از اين سئوالات پاسخ داد.
وي با بيان اينکه کشورهاي غربي به راحتي از موضوع PMD نمي گذرند گفت: در زمان دکتر جليلي به بسياري از سوالات مطرح شده در موضوع PMD پاسخ داده شد تا ديگر ابهامي درکار نباشد. ما هرگز PMD را به رسميت نمي شناسيم اما در گزارشهاي آژانس از ابعاد احتمالي نظامي به عنوان PMD قيد مي شود.
عراقچي افزود: بايد گفت که با فرض شکست مذاکرات، موضوع PMD  سرجاي خود باقي است و مي توان گفت که اين PMD به نوعي با مذاکرات گره خورده تا براي آژانس مشکلات فني پديد آورد.
وي گفت: در پي همکاري هايي که در سال 2002 با آمانو انجام داديم آژانس به اين جمع بندي رسيد که فعاليت هاي ما براي مصارف صلح آميز است و در قالبEBW دسته بندي مي شود نه PMD.
عراقچي افزود: ما در اين مذاکرات هميشه بايد هوشيار باشيم زيرا طرف مقابل ما حسن نيت ندارد و به دنبال مچ گيري است ما نبايد اطلاعات اضافي به آژانس بدهيم و بايد بناي کار را بر سازوکارهاي اطمينان بخش بگذاريم.
وي افزود: PMD هميشه بهانه اي قوي بوده در دست غربي ها ما بايد اين بهانه را از آنها بگيريم البته راه حل و پيشنهادهايي براي رسيدن به پاسخ سوالهاي مطرح شده در موضوع PMD از سوي غربي ها مطرح شد، که با درايت ها و پشتيباني بجا و درست رهبري با اين پيشنهادها موافقت نشد.
عراقچي افزود: رهنمودها و تصميمات درست و بجاي رهبري هميشه و همه جا راهکار و چاره ساز بسياري از موانع موجود در مذاکرات هسته اي بوده است.

مذاکره کننده ارشد تيم هسته اي کشورمان گفت : ما کيفيت  توافق را فداي سرعت نمي کنيم و کمال دقت را در توافق وجزئيات آن  مي کنيم  ولو  اينکه از 10 تير بيشتر زمان ببرد. دنبال توافق خوب هستيم که در راستاي تامين منافع ملي مان باشد .
وي درپاسخ به اين سوال که  طرف ما در مذاکره دولت آمريکاست يا کنگره گفت : طرف ما شش کشوري هستند که با آنها مذاکره مي کنيم و چنانچه توافقي صورت بگيرد توافقي بين المللي است و براي دولت آمريکا هم اجراي آن الزام آور است .
عراقچي با بيان اينکه  با شيطنت کنگره و تصميماتي که گرفته اند حداقل کاري که مي توانند بکنند توقف 52 روزه است گفت : تا وقتي که مجلس شوراي اسلامي  نظر ندهد  ما هيچ اقدامي نمي کنيم .
وي گفت : آنچه که بين دولت و کنگره آمريکا مي گذرد مربوط به خودشان است و ما با دولت آمريکا طرف هستيم و اجراي تعهدات هم از زماني آغاز مي شود که آمادگي اجراي آن را اعلام کند که در آن روز بايد تحريم ها يکجا برداشته شود. يک کارهايي را ما بايدانجام دهيم و يک کارهايي را 1+5 . آنها بايد تحريم هاي اقتصادي و مالي خودشان را لغو کنند ما هم بايد  يکسري کارهايي را يعني تعداد سانتريفيوژهايمان را محدود بکنيم تعداد ذخايرمان را کاهش بدهيم و رآکتور اراک را يکسري کارهايي در آن انجام دهيم.
عراقچي گفت: اشکالي که وجود دارد اين است که کارهايي که مابايد انجام بدهيم اين تعهداتي که ما داريم يک مقدار زمان مي برد اينگونه نيست که يک روزه همه اين کارها انجام شود تا اين سانتريفيوژها جمع و صحيح وسالم در انبار گذاشته شود و مواد غني شده تقليل پيدا کند بالاخره بايد براي مازادش ترتيبات خاصي انديشيد براي اراک  بايد قراردادها بسته شود تنظيمات صورت بگيرد چون طبق يک مشارکت بين المللي خواهد بود کارهايش بايد صورت بگيرد و اينها  يک مقدار زمان بر است.
مذاکره کننده ارشد هسته اي کشورمان افزود: کارهايي که انها بايد انجام دهند اينکه بايد اعلام کنند تحريم هايشان را لغو کردند اين  خيلي زمان نمي برد  در يک روز ممکن است انجام شود .

عراقچي گفت: طبيعي است که تا وقتي طرف مقابل تحريم هايش را لغو نکند ما هيچ کاري نمي کنيم  طرف مقابل هم مي گويد تا  وقتي شما کارهايتان را انجام ندهيد ما تحريم ها را لغو نمي کنيم اينکه اين مشکل چگونه حل شود  يکسري راه حل هايي براي آن  پيش بيني شده است ما درحال کار بر روي اين راه حل ها هستيم در جلساتي که در شوراهايي که وجود دارد  اين راه حل بحث شده  و پرانتزهاي باقي مانده در همين نقاط کليدي و  نقاط مشابه است .

وي افزود: براي ما اصل همزماني خيلي مهم است حتما بايد کار ما و آنها همزمان انجام شود اين اختلافات  زماني که بين اين دو تا وجود دارد بايد  براي آن،  يک راه حلي پيدا کرد و اين يکي از نقاط اختلافي است يک راه حل هايي پيدا شده است ما درحال کار بر روي آن هستيم  نمي خواهيم الان وارد جزئيات آن شوم  بهر حال يک جدول زماني که يک اقدامي آنها انجام بدهند بعد ما اقداماتي انجام دهيم بعد دوباره آنها اقداماتي انجام  دهند  بر روي اينها درحال کار هستيم فکر مي کنم مي توان راه حلي براي ان پيدا کرد که اصل همزماني در اجراي تعهدات ما و آنها براي لغو تحريم ها صورت گيرد.

عراقچي گفت: اين ممکن است لغو تحريم ها را يک مقداري باز با زمان بيشتري مواجه کند فکر مي کنم آقاي دکتر زماني نيا که به آذر ماه  اشاره کرد چنين محاسباتي  در ذهنش بود.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص  تکليف تحريم هاي انرژي  گفت  : فکر مي کنم سوء تفاهمي که اينجا شده از توافق ژنو شروع شد در توافق ژنو که در لوزان هم تکرار شد حرف اين است که تمامي تحريم ها به صورت جامع در اثر توافق نهايي برداشته و لغو خواهد شد .
در ژنو آمده وقتي ما به توافق نهايي برسيم تمامي تحريم ها به طور جامع برداشته خواهد شد بعد آنجا يک جمله اي اضافه کرده که اين اضافه بر لغو تحريم هاست  ، ضمنا دسترسي ايران به بازارهاي انرژي ، فناوري ، تجاري و مالي هم  ايجاد خواهد شد يعني
يک امري فراتر  از حتي تحريم ها اين در لوزان هم به همين شکل تکرار شده است . در لوزان هم آمده علاوه بر رفع تحريم ها دسترسي ايران به بازارهاي انرژي و مالي ايجاد  خواهد شد. اما آنچه در عمل اتفاق مي افتد اين است که تمامي تحريم هاي اقتصادي  ومالي از جمله تحريم انرژي ، نفت ، گاز ، پتروشيمي و بقيه  تحريم هاي اقتصادي و مالي که به خاطر هسته اي گذاشته شده است تحريم هاي بانکي، مالي، خدمات مالي ، سوئيفت ، بيمه ، حمل ونقل ، کشتيراني ، کشتي سازي و بنادر و همه تحريم هايي که در طول اين مدت گذاشته شده است همه اينها يکجا در روز اجراي  توافق که آن روز ممکن است يک مقدار اختلاف زماني داشته باشد در آن روز همه اينها برداشته خواهد شد .

عراقچي گفت:  در پيش نويسهايي که داريم بر روي آنها کار مي کنيم به ريز نوشته شده که  هيچ کشوري براي  خريد نفت ايران  مشکلي نخواهد داشت  تحريم  خريد نفت و محصولات نفتي ما در اروپا برداشته خواهد شد، صادرات نفت ما، واردات مواد مرتبط  با سرمايه گذاري در صنعت نفت ما خريد تجهيزات خدمات به مربوط به صنعت نفت و گاز و پتروشيمي همه اينها با تفصيلات و جزئياتش درتوافق خواهد آمد که تکليف طرفهاي تجاري واقتصادي ما روشن باشد.

به گفته عراقچي متن اصلي توافق نهايي حدود 20 صفحه است و شايد باز کم و زياد شود تازه اين 20 صفحه که متن اصلي است  5 تاضميمه دارد که هر کدام از اين ضميمه ها ممکن است به 20 - 30 صفحه برسد در نهايت اگر توافق بشود يک  متن بيش از 50 - 60 خواهد بود با ذکر همه جزئيات هم در حوزه تحريم ها   هم در حوزه هسته اي  و هم در حوزه همکاريهاي صلح آميز هسته اي با ايران. يکي از مشخصات و مولفه هاي بسيار مهم توافق نهايي  اين است که همکاريهاي صلح آميز هسته اي با ايران مورد  ترغيب و تشويق قرارمي گيرد يعني کشورهاي ديگر تشويق مي شوند که با ايران همکاري صلح آميز هسته اي داشته باشند درتاسيس  نيروگاههاي هسته اي ، نيروگاههاي تحقيقاتي ، آب شيرين کن هاي هسته اي،  پزشکي هسته اي و ايمني هسته اي موارد هم ذکر خواهد شد. اين که مي گويم مهم  است به اين جهت است که برنامه هسته اي ما که از نظر شوراي امنيت و قواعد شوراي امنيت الان به خاطر قطعنامه ها يک امر غير قانوني شمرده مي شود بر اثر اين توافق تبديل مي شود به يک امرکاملا مشروع و قانوني بين المللي که مورد احترام و شناسايي جامعه بين الملل و شوراي امنيت  واقع مي شود و طبعا جامعه بين الملل تشويق مي شود که همکاري کند و اين يکي از دستاوردهاي بزرگ است ما يک برنامه کاملا مشروع و مورد شناسايي بين المللي و  شوراي امنيت خواهيم داشت اين برنامه با توجه به جزئياتي که درآن هست دريک فاصله 10 تا 15 ساله به يک غني سازي صنعتي حداقل با ظرفيت يک ميليون سو خواهد رسيد که 5 عدد نيروگاه را مي تواند همزمان پاسخگو باشد چشم اندازي که الان در توافق وجود دارد اين است که فکر مي کنم  رضايت مردم ايران جلب شود.

عراقچي درپاسخ به اين سوال که موضوع  تحريم هاي اوليه و ثانويه چيست ؟ گفت: تحريم هاي اوليه و ثانويه فقط تحريم هاي آمريکاست . آمريکا از بعد از انقلاب بعد از حادثه گروگانگيري يک سري تحريم هايي را عليه ايران برقرار کرد ولي اين تحريم  ها مختص اتباع آمريکايي است  که به آنها تحريم هاي اوليه مي گويند يعني اتباع آمريکايي  و شرکت هاي آمريکايي حق ندارند با ايران  وارد معامله بشوند و خريد و  فروش کنند. اين تحريم ها بود براي ما هم مهم نبود حالا کمپاني آمريکايي يا افراد  آمريکايي با ما کار نمي کنند که نکنند  در رابطه با توجه به بحران  و موضوع هسته اي که پيش آمد  آمريکا تحريم هاي جديدي براي کشورهاي ديگر  گذاشت يعني به کشورها و شرکت هاي ديگر گفت  شما هم بايد از تحريم هاي من حمايت کنيد اگر تبعيت نکنيد من شما را هم تحريم مي کنم به اين نوع تحريم ، تحريم ثانويه مي گويند. مثلا به ژاپن مي گويد که حق نداريد  نفت ايران را بخريد اگر بخريد تجارتت را با آمريکا  تعطيل مي کنيم  يا جريمه مي کنيم برخي  کشورها به خاطر اينکه حجم مبادلاتشان با آمريکا نسبت به ايران  قابل مقايسه نبود يا بهرحال قلدري و  زورگويي آمريکاييها غالب بود يا به هر دليلي از اين تحريم هاي ثانويه تبعيت مي کردند يا به خاطر جريمه هاي سنگيني که بر عليه بانکها و شرکت هاي خصوصي کردند تبعيت مي کردند بنابراين آنچه که مربوط به تحريم هاي هسته اي است اين تحريم هاي ثانويه است.

عراقچي گفت: تحريم هاي اوليه آمريکا قبل از جريان هسته اي و به دلايل ديگري گذاشته شد و آمريکاييها  مي خواهند آنها را نگه دارند که خوب نگه دارند ما اصراري نداريم که حتما شرکت هاي آمريکايي بيايند با ايران کارکنند آن تحريم ها به خاطر هسته اي نيست و احتمالاً در زماني رفع خواهد شد که ايران و آمريکا وارد مذاکرات روابط دوجانبه شوند که بنده به شخصه هيچ چشم اندازي برايش نمي بينم اگر آمريکاييها مي خواهند تحريم هاي يکجانبه اوليه اتباع خودشان را  نگه دارند خودشان مي دانند ما هيچ اصراري نداريم و هيچ علاقه اي هم نداريم  که حتما شرکت  هاي آمريکايي بيايند در ايران کار کننداينها فقط منعشان را از بقيه  بردارند که اين کار را خواهندکرد ، شرکت هاي  اروپايي آسيايي  هم مجاز خواهند بود با ايران کارکنند و مطلوب ما هم هست و از همين  حالا  اعتراض  شرکتهاي آمريکايي به دولت آمريکا شروع شده است که شما همه مذاکرات را داريد انجام مي دهيد  مذاکرات سخت و پيچيده  و محصولش را فقط اروپاييها  و آسيايي ها مي خواهند بچينند .
عراقچي تصريح کرد: خبر داريم که شرکت هواپيماسازي بوئينگ  به شدت به دولت امريکا فشار مي آورد  که چرا مثلا  فقط اروپاييها منافع اين توافق را ببرند که البته  بحث هواپيما بحث ديگري است که خارج از موضوع مذاکره ماست.
https://taghribnews.com/vdci3razpt1a3y2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی