تاریخ انتشار۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰۱
کد مطلب : 177014
دیدگاه های یک اندیشمند اهل سنت در باره امام حسین (ع) وقیام عاشورا

امام حسین (ع) نمونه ای از مبارزه با ستم و ستمگر را بدون ابراز خشونت به جهانیان معرفی کرد

تنا-لندن
سیدالشهدا (ع) الگویی برای همه جهانیان در مبارزه با ظلم وستم است که حتی در مواجه با دشمنان خویش هم از جاده عدالت وانصاف خارج نشد .
امام حسین (ع) نمونه ای از مبارزه با ستم و ستمگر را بدون ابراز خشونت به جهانیان معرفی کرد
دکتر اولیور شاربرودت، استاد دروس اسلام معاصر، تشیع، مسلمانان اروپا و عرفان است. وی که سنی مذهب  و اصالتا آلمانی است حدود 17 سال پیش به دین اسلام مشرف شده است. او همچنین سردبیر کتاب مسلمانان اروپاست که سالانه منتشر می شود و مهم ترین منبع درباره تحولات راجع به اسلام در اروپاست. دکتر شاربرودت، اکنون در حال پژوهش درباره جوامع شیعی در بریتانیا و ارتباط آن با خاورمیانه است .
به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) از لندن دکتر الیور شاربرودت که اخیرا در نشستی در لندن در باره امام حسین (ع) و حادثه تاریخی کربلا صحبت می کرد ، از حضرت سیدالشهدا بعنوان الگویی برای همه جهانیان در مبارزه با ظلم وستم یاد کرد که حتی در مواجه با دشمنان خویش هم از جاده عدالت وانصاف خارج نشد .
وی گفت :قران مجید، امت نمونه، یعنی امت اسلامی را امت وسط، معتدل  یا میانه رو نامیده است. در آیه  143 سوره بقره آمده است: «وکذالک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداءعلی الناس ویکون الرسول علیکم شهیدا». امت وسط، امتی است که افراط و تفریط ندارد و بنابراین، در همه امور از جمله روبرو شدن با ستم و ستمگر، در خط اعتدال است. یعنی نه از ستم چشم می پوشد و نه در مبارزه با ستمگر، از جاده حقوق و انصاف خارج می شود. رفتار پیامبر نیز همین گونه بود زیرا ایشان، در زمانی که در مکه بودند، علیه کافران دست به خشونت نزدند وزمانی نیز که در مدینه حکومت تشکیل دادند و قدرت در دستشان بود، همیشه راه های صلح آمیز را پی می گرفت. دکتر شاربرودت افزود:شاید نمونه ای عالی از این رفتار غیر خشن در جامعه و به ویژه با انسان ها، در نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر باشد که نوشت :مردم، یا در دین با تو برادرند یا در خلقت با تو برابرند.
این استاد دانشگاه چستر در انگلستان ،یادآور شد ،همه ادیان، حتی مسیحیت که به دین ملایمت و رافت مشهور شده است، استفاده از زور را به منظور اجرای عدالت اجتماعی، قابل قبول دانسته اند. اما امام حسین (ع) نمونه ای از مبارزه با ستم و ستمگر را بدون ابراز خشونت به جهانیان معرفی کرد. قیام امام حسین (ع) در برابر حکومت یزید، رویارویی الگوی امت وسط، در برابر جهالت، شقاوت و ستمگری عرب دوران جاهلیت بود. یزید به تایید عالمان همه مذاهب اسلامی، با خشونت و رفتاری مستبدانه، در پی قدرت بود اما امام حسین (ع)  هیچ گاه در آغاز جنگ پیشدستی نکرد و از راه وسط خارج نشد و به همه ما یاد داد که بدون خشونت نیز می توان با ستم مبارزه کرد.
دکتر الیور شاربرودت در باره قضاوت احتمالی دنیای مادی عرب در باره نحوه عملکرد امام حسین (ع) گفت:ممکن است کارشناسانی در غرب، قیام وی را اشتباهی محاسباتی در کسب قدرت، جنگی ساده لوحانه برای پیروزی بر دولت قدرتمند حاکم و مواردی از این دست بدانند اما امام حسین (ع) از ابتدا می دانست که در این راه شهید خواهد شد اما با هدف بیداری وجدان انسان ها، آگاه سازی افکار عمومی مسلمانان، انقلابی عمل کرد و جانش را برای آموزش روش وسط، فدا کرد. از این منظر، درس عاشورا برای همه انسان ها، قابل فهم و فراگیری است. 
https://taghribnews.com/vdchzqnzk23nqvd.tft2.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی