تاریخ انتشار۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : 238412

سوریه، محور اصلی مذاکرات جان کری با مقامات روسی

وزیر امور خارجه روسیه در در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترکیه ای خود، تأکید کرد:باید منبع حمایت از تروریست ها را که سر در خارج از سوریه دارد، نابود کنیم.
سوریه، محور اصلی مذاکرات جان کری با مقامات روسی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "سرگئی لاوروف" درنشست خبری مشترک با "جان کری" همتای آمریکایی خود با بیان این مطلب افزود: جان کری گفتگوهای طولانی با رئیس جمهوری روسیه داشت که در این گفتگوها مباحث مختلف بین المللی و روابط دوجانبه بین واشنگتن و مسکو بررسی شد، اما محور اساسی مذاکرات ما درباره سوریه بوده است.

وی افزود: در صبح و بعد ازظهر روز دوم سفر جان کری، درباره بسیاری از محورهای همکاری در موضوع سوریه، اوکراین، لیبی، صلح خاورمیانه و دیگر قضایای موجود در دستورکار محافل بین المللی گفتگو کردیم.

لاورف ادامه داد: در موضوع سوریه نیز در ادامه مباحثی که در گفتگو با رئیس جمهوری (پوتین) انجام شده بود، سعی کردیم به شکل مفصل گام هایی را که دو کشور باید در حوزه اجرایی کردن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و توافقنامه های گروه حمایت از سوریه بردارند، بررسی کنیم.

وی افزود:تأکید ما این بود که باید از تهدید داعش، جبهه النصره و دیگر گروههای تروریستی خلاص شویم و باید منبع تأمین تروریستها را که سر درخارج از سوریه دارد نابود کنیم؛ همانگونه که اهتمام ویژه ای به ضرورت توقف درگیری ها که شورای امنیت با آن موافقت کرده است، داشتم و تأکید کردیم همه طرفهای درگیر باید به توقف درگیری ها پایبند باشند، البته در این زمینه گروههای تروریستی استثنا هستند و این توافق شامل حال آنان نخواهد شد.

لاوروف ادامه داد:همچنین درباره تدابیری که باید اندیشیده شود تا با مشارکت کارشناسان بتوانیم تحرکاتی را در زمینه های مورد توافق آغاز کنیم، توافق کردیم؛ احترام کامل به قوانین حقوق بشری بین المللی و فراهم آوردن زمینه لازم برای آغاز فعالیت های سیاسی و شکل گیری گفتگو میان گروههای سوری با هدف رسیدن به نتایج مثبت از دیگر محورهای توافق بوده است.

 وی افزود: هدف مشترک ما تضمین توقف بلند مدت درگیری ها در تمامی مناطق سوریه است؛ البته بار دیگر تأکید می کنیم این توافقات شامل جبهه النصره و داعش نمی شود؛ همانطور که می خواهیم زمینه را برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز بر اساس قطعنامه 2254  فراهم کنیم؛هدف مشترک ما  تقویت نکات مثبت مورد توافق برای ارسال کمک های بشردوستانه به هجده منطقه ای است که در محاصره قرار دارند.

وزیر امور خارجه روسیه در  ادامه این کنفرانس خبری گفت: توافق کردیم از تلاش های "استفان دی مستورا" فرستاده سازمان ملل متحد حمایت کنیم و تلاش های او را با ارائه پیشنهادهای مشخص در زمینه انتقال سیاسی و اصلاحات سیاسی تقویت کنیم تا گروههای مختلف سوری را بر روی میز مذاکرات گرد هم آوریم و شاهد گفتگوهای فراگیر سوری باشیم، گفتگوهایی که بتواند تضمینی برای اجرای چارچوب هایی باشد که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به آنها اشاره شده است.

لاوروف گفت: روسیه تلاش خواهد کرد تا نظام سوریه از این روند حمایت کند، همانطور که ما و آمریکا اصرار داریم همه اعضای گروه حمایت از سوریه از جمله عربستان، ایران، قطر، مصر، ترکیه و دیگر کشورها از این روند سیاسی حمایت کنند. 

وی افزود: ما در کنار قضیه سوریه به قضایای دیگر نیز پرداختیم، شمال آفریقا، لیبی، یمن و صلح فلسطینی- اسرائیلی  بخشی از این مباحث بود، جان کری مدتی قبل  در اسرائیل بود، ما با رهبران فلسطینی و سران اسرائیلی در تماس هستیم.

وزیر امور خارجه روسیه  خاطر نشان کرد: ما مدتی قبل با گزارش مهمی از طرف گروه چهار جانبه صلح توافق کردیم و پذیرفتیم این گزارش در شورای امنیت بررسی شود تا در آنجا تصمیماتی اتخاذ شود که بتواند ما را از این تنگنای ایجاد شده در صلح خاورمیانه عبور دهد.

وی ادامه داد: ما همچنین درباره صلح قره باغ گفتگو کردیم، روسیه، آمریکا و فرانسه کشورهای عضو مجموعه مینسک، زیر مجموعه سازمان امنیت و همکاری اروپا هستند؛ سازمانی که در این زمینه تصمیم گیری می کند، امیدواریم در این زمینه بتوانیم گام های عملی برداریم تا بتوانیم به توافقات مقبولی دست یابیم.
https://taghribnews.com/vdchz6nii23nxkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی