تاریخ انتشار۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : 187338

درخواست ایران از جامعه بین الملل برای ایجاد راهبری نوین عادلانه و همه جانبه در فرایند رشد کشورهای درحال توسعه

رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس ایران دراجلاس هانوی با تاکید بر ضرورت ایجاد راهبری نوین عادلانه، فراگیر و همه جانبه در فرایند رشد کشورهای در حال توسعه، اعمال تحریم های ظالمانه اقتصادی یکجانبه علیه کشورهای در حال توسعه را در تضاد با حقوق بین الملل و غیر قابل توجیه دانست.
درخواست ایران از جامعه بین الملل برای ایجاد راهبری نوین عادلانه و همه جانبه در فرایند رشد کشورهای درحال توسعه

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از ایرنا، یکصدو سی و دومین مجمع اتحادیه بین المجالس جهانی در هانوی ویتنام شب گذشته با صدور قطعنامه ای بکار خود پایان داد.

سید احمدرضا دستغیب، رئیس هیات پارلمانی اعزامی ایران به این اجلاس با تاکید بر ضرورت ایجاد یک راهبری نوین عادلانه، فراگیر و همه جانبه در فرایند رشد کشورهای در حال توسعه، خواستار نظارت کامل بر اقتصادهای بزرگ و اقدامات مالی و بانکی آنها در چارچوب چنین نظامی شد.

وی افزود: اعمال تحریم های ظالمانه اقتصادی یکجانبه علیه کشورهای در حال توسعه به عنوان ابزار سیاست خارجی موجب نگرانی جدی است.

دستغیب گفت: چنین اقدامات یکجانبه ای که از لحاظ اخلاقی و نزاکتی غلط و غیرقابل توجیه است، نه تنها حاکمیت قانون در سطح بین المللی را به چالش می کشد، بلکه حق توسعه را نیز نادیده گرفته و منجر به نقض حقوق بنیادین بشر می شود.

وی افزود: اعمال تحریم های یکجانبه به ویژه از جانب آمریکا که در واقع اعمال فرامزی قوانین داخلی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در دیگر کشورها است، در تضاد با حقوق بین الملل بوده و در مسیر توسعه کشورهای هدف ایجاد اختلال می کند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مساله سلطه در جهان، گفت: آسیب های جدی ناشی از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، همچنان وجود دارد و لذا بازسازی فوری و کامل غزه امری اجتناب ناپذیر است.

دستغیب در این خصوص تاکید کرد: پایان بیش از شش دهه منازعه و درگیری درخاورمیانه و پی ریزی یک صلح پایدار، برگزاری همه پرسی با مشارکت همه مردم و ساکنان حقیقی سرزمین فلسطین و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شریف محقق خواهد شد.

وی در ادامه با تقبیح روند افراط گرایی خشونت آمیز درعراق و سوریه از سوی گروههای تروریستی و تکفیری، گفت که این روند ریشه در تفکرات خطرناک داشته و در رفتار وحشیانه گروه های تروریستی به ویژه داعش متجلی شده است .

رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس ایران تاکیدکرد: جمهوری اسلامی ایران شدیدا اقدامات خشونت آمیز گروه های تروریستی اعم از القاعده، داعش، جبهه النصره، طالبان و الشباب و به ویژه بوکوحرام که از نام اسلام برای توجیه اقدامات خونین و خشونت بار خود سوء استفاده می کنند را محکوم می کند.

وی همچنین با تاکید براینکه حفظ و اعتلای حقوق بشر از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و سیاست ایران در زمینه حقوق بشر برمبنای تعالیم عالیه اسلام استوار است، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران و جهان را با تمرکز بر اهداف توسعه پایدار تشریح کرد.

دستغیب با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقق اهداف توسعه هزاره، گفت: در دوران پس از انقلاب اسلامی و بویژه طی 14 سال اخیر، جمهوری اسلامی ایران در زمینه کاهش فقر با فراهم کردن خدمات پایه مانند بهداشت، آموزش فراگیر و تامین برق و سایر امکانات ممکن برای طبقات فقیر و نیز افزایش صادرات غیرنفتی و نیروی انسانی متخصص و معادن غنی زیرزمینی موفقیت های بسیاری کسب کرده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در سال 2013 میلادی، برنامه توسعه ملل متحد در گزارش سالانه خود، بهبود شاخص توسعه انسانی در ایران را طی سه دهه اخیر تا میزان 67 درصد اعلام کرده است.

 
https://taghribnews.com/vdchxqnz623n6xd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی