تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۹
کد مطلب : 232733
سيد حسن نصرالله ؛

تا پيروزي نهايي در ميدان مبارزه مي مانيم / آزادي فلسطين فقط با مقاومت امکان پذير است

دبيرکل حزب الله لبنان بر اهميت اشاره به دستاوردهاي پيروزي جنگ سال 2000 و دلايل شکست رژيم صهيونيستي تاکيدکرد.
تا پيروزي نهايي در ميدان مبارزه مي مانيم /  آزادي فلسطين فقط  با مقاومت امکان پذير است

سيد حسن نصرالله در سخنراني خود به مناسبت شانزدهمين سالگرد آزادسازي جنوب لبنان با عنوان عيد مقاومت و آزادسازي گفت: به همه شما اين مناسبت عظيم را تبريک مي گويم. اين روز، روز پيروزي الهي و تاريخي در ماه مه سال 2000 و عيد مقاومت و آزادسازي است. همچنين در اين روزهاي بزرگ سالگرد ولادت امام زمان (عج) نوه پيامبر را تبريک مي گويم. من به اين مناسبت و در اين فرصت موجود درباره شماري از موضوعات سخن مي گويم. موضوع اول درباره انتخابات شهرداري ها، موضوع دوم درباره انتخابات پارلماني و رياست جمهوري لبنان و موضوع سوم درباره اوضاع منطقه است. امروز دوست داشتيم اين مناسبت در کنار زادگاه عباس الموسوي دبيرکل شهيد حزب الله لبنان در شهرک نبي شيط و همسر و فرزند شهيد وي برگزار شود. دوست داشتيم بار ديگر به سرزمين بقاع بازگرديم و اين مناسبت را گرامي بداريم. ارتباط تنگاتنگ و عميقي ميان اين مناسبت و سيد عباس و شهدا و اهل بقاع وجود دارد. ما بر اين مسئله اصرار داريم که اين مناسبت هر سال و در اين روز برگزار شود چرا که برگزاري اين مراسم اين پيام را مي دهد که ما ملت سرزنده اي هستيم. ملت سرزنده و حاضر در صحنه به تاريخ و فرهنگ و دستاوردها،پيروزي،شهدا و فداکاري هاي خود پايبند است و به اين دستاوردها افتخار مي کند و فرزندان خود و همه نسل هاي حال و آينده را بر اساس اين فرهنگ، معرفت و افتخار تربيت مي کند. چند روز پيش در نهم ماه مه در روسيه، مراسمي با عنوان هفتاد و يکمين سالگرد عيد پيروزي در جنگ ملي بزرگ عليه ارتش نازي برگزار شود. اين وضع براي ديگر ملت ها و دولت هاي ديگر جهان صادق است. زماني که در تاريخ آن يک پيروزي ملي و تاريخي و بزرگ وجود دارد، اين پيروزي را در عرصه ملي جشن مي گيرند و اين پيروزي را در وجدان و احساسات خود ريشه دار مي کنند و تلاش اين پيروزي توسط همه درک شود.

سيد حسن نصرالله افزود: ما زماني که بر برگزاري اين مراسم تاکيد داريم به اين دليل است که اين مراسم بخشي از فرهنگ،تاريخ و شخصيت کشورها و امت ما، روحيه ما و قدرت ما در حال و آينده است. برگزاري اين مراسم تنها براي ستايش از گذشته نيست چرا که اين دستاوردها، پيروزي ها و فداکاري ها يک مدرسه بسيار بزرگي است و ما با يادگيري در اين مدرسه بر علم خود مي افزاييم و  فرزندان و نوادگان ما در اين مدرسه مي آموزند که چگونه با خطرات و چالش ها و تهديدات مقابله، از فرصت ها استفاده و دستاورهايي را محقق کنند. ما هر سال در عيد مقاومت و آزادسازي از همه لبناني ها مي خواهيم با اين مناسبت بر اين اساس تعامل داشته باشند که يک روز ملي است و با اين پيروزي بدين گونه تعامل داشته باشند که پيروزي همه آنان است. در چنين روزي در شهرک بنت جبيل در سال 2000 ما فرزندان مقاومت اين پيروزي را تقديم همه لبناني ها و ملت فلسطين مجاهد و امت عربي و اسلامي و همه آزادگان جهان کرديم و هيچ روزي اين پيروزي و دستاورد را مختص خود ندانستيم و مي خواهيم اين پيروزي به يک پيروزي ملي کامل و فراگير تبديل شود.

وي ادامه داد: من از اقدام نخست وزير لبنان براي تعطيل ادارات و موسسات و مدارس در اين روز تشکر مي کنم. در اين بخشنامه، وي از مدارس و نهادها و مراکز اموزشي خواسته است که بخش نخست روز درسي روز فرداي خود را به عيد مقاومت و آزادسازي تخصيص دهند و من از مديران مدارس و مراکز آموزشي مي خواهم  که به اين مهم بپردازند. ديروز و امروز وزرا، نمايندگان پارلمان، شخصيت ها، روساي گروه ها و احزاب و نخبگان و بخش هاي مختلف اقشار لبنان بيانيه ها و موضع گيري هايي درباره اين مناسبت صادر کردند و از همه آنان تشکر مي کنيم. خطاب ما به به شماري از لبناني هاست که همچنان اين روز و اين عيد را فراموش و عظميت و اهميت آن را ناديده مي گيرند اين است که دست از تعصب حزبي، مذهبي و فرقه اي بردارند و توجهي به رقابت هاي سياسي نداشته باشند و در نظرات و مواضع خود درباره اين مناسبت بزرگ بازنگري کنند. اين مناسبت يک عيد ملي و ماند گاري در تاريخ ملت فداکار لبنان است.

دبير کل حزب الله لبنان در ادامه گفت: اما چرا بر احياي اين مراسم تاکيد داريم. اول اين که اين مناسبت قبل از  اهميت سياسي و نظامي داراي ارزش معنوي ،فرهنگي و تمدني است. ما در شانزدهمين سالگرد عيد آزادسازي قرار داريم. يعني اين که پس از اين پيروزي نسل جديدي از جوانان چهارده تا شانزده سال تربيت پيدا کرده اند و در کشور حضور دارند و مسائل سياسي و منطقه را دنبال مي کنند و نظرات خود را دارند و همه در لبنان درباره مسائل سياسي سخن مي گويند. زماني که اين پيروزي رخ داد برخي ها کودک و چند ساله بودند و در حال حاضر از هفده تا بيست و چند ساله هستند. نسل جوان ما هم عصر اين پيروزي نبوده يا به خوبي حقيقت اين جنگ و پيروزي را در آن زمان درک نکرده است. در آن دوران مشکلات و دردها، دشواري ها و خطراتي براي ملت لبنان به ويژه سکنه جنوب اين کشور و منطقه بقاع وجود داشت. در آن زمان فداکاري هاي گسترده و اقدامات قهرمانانه اي صورت گرفت و بايد هر سال و در طول اين سال اين دستاوردها را براي نسل جوان خود که مسئول حال و آينده هستند، بيان کنيم. نبايد اين جوانان را از اين ثروت ملي محروم کنيم.  ما که در آن دوره حضور داشتيم هميشه به بازنگري در مواضع و استفاده از درس هاي آن دوره براي حال و آينده خود نيازمنديم چرا که در حال حاضر با چالش ها، تهديدات،خطراتي روبرو هستيم و اين وضع در آينده نيز بدين گونه است و بايد مسلح به علم و معرفت و تجربه و اعتماد،ايمان، توکل، شجاعت و اراده براي مقابله با اين چالش ها باشيم تا بتوانيم از اين چالش ها عبور کنيم. در چنين روزي بايد در رسانه ها و نشست ها و ديدارهاي خود آن دوران را يادآور شويم و دلايل شکست بزرگ اسرائيل را توضيح دهيم و بر اين مسئله تاکيد کنيم چگونه ارتش به اصطلاح شکست ناپذير اسرائيل به يک ارتش شکست پذير تبديل شد وبا ذلت و خواري از جنوب لبنان فرار کرد. بايد دلايل اسرائيلي ها را براي بيان اين شکست و دلايل مقاومت لبناني بيان کنيم و اين که اين پيروزي تاريخي و بزرگ الهي چه نتايج و پيامدي براي لبنان، فلسطين، منطقه و عرصه درگيري عربي-اسرائيلي و درگيري هاي موجود در منطقه به ويژه سياست هاي رژيم صهيونيستي در منطقه داشته است. بايد به اين مسائل بپردازيم تا از آن عبرت بگيريم. اين پيروزي را ملت ما بر توکل بر خداوند رقم زدند و شايسته است که اين پيروزي هميشه در دل و ذهن ما باشد و هر لحظه اي از آن استفاده کنيم.

سيد حسن نصرالله خاطرنشان کرد: بايد به برخي از مسائل اين مناسبت به صورت گذرا اشاره کنم. نخست اين که بايد به اقدامات رژيم اشغالگر فلسطين اشغالي از زمان تاسيس خود تا اين روز و مشخصا تا سال 2000 سال پيروزي اشاره کنم. اين رژيم از سال 1948 تا جنگ سال 2006 جنايات زيادي مرتکب شد و اراضي لبنان را اشغال کرد. مردم ما را آواره، خانه هاي آنان را ويران کرد و شمار زيادي را کشت و امنيت را از بين برد و مردم را تحقير کرد و ده ها هزار نفر از زن و مردم را به زندان هاي خود فرستاد. اين رژيم جنگ هاي زيادي را عليه کشور ما تحميل کرد. زيرساخت هاي ما را هدف قرار داد و شهرک هاي ما را به صورت کامل ويران کرد. در هر جنگي شمار زيادي از لبناني ها آواره شدند. شمار زيادي از لبناني ها شاهد اين حادثه هستند که مقاومت کردند و آواره شدند. اسامي شهداي ما معروف هستند و خانواده هاي آنان حضور دارند. هنوز زخمي هاي اين جنايات با درد و رنج به زندگي خود ادامه مي دهند. هنوز درد زندان هاي اسرائيل در اسراي آزاده ما  وجود دارد. همه اين اقدامات بيانگر خوي تجاوزطلبانه و وحشي گري و تروريسم اسرائيل است.

سيد حسن نصرالله که به مناسبت شانزدهمين سالگرد آزادسازي جنوب لبنان با عنوان (عيد مقاومت و آزادسازي) سخن مي گفت، در ادامه سخنان خود تصريح کرد؛ دوم نکته اي را که بايد يادآوري کنيم و به ياد بياوريم اين است که اسرائيل دشمن اصلي و واقعي است و همچنان دشمن حقيقي باقي خواهد ماند. اسرائيل به داشته هاي ما، سرزمين ما  و مقدسات ما  چشم طمع دارد، بزرگ ترين تهديد است، هر روز در کمين لبنان و فلسطين و تمامي منطقه است با اين حال برخي تلاش مي کنند اين دشمن را به دوست يا هم پيمان تبديل کنند.
نکته سوم اينکه، مردم لبنان مثل مردم فلسطين به اين نکته ايمان دارند که مقاومت تنها راه دفع خطر دشمن، پايان دادن به اشغالگري و بازپس گيري سرزمين، آزادي و  امنيت است ، مقصود از مقاومت، مقاومتي فراگير در همه ابعاد است، اعم از بعد نظامي، امنيتي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي، تبليغاتي و رسانه اي، اقتصادي، مردمي و رسمي. مردم ما نيز چنين مقاومتي داشته اند و بر اين روند از مقاومت در سال 2000 و پس از 2000  به وي‍ژه در سال  2006 متمرکز شده بودند، تمرکزي که بر اساس معادله ملت، ارتش و  مقاومت( حزب الله) استوار بود، معادله اي که در آينده نيز به عنوان عنصر قدرت کشور و ملت باقي خواهد  ماند، اين روند از مقاومت در دوراني پيگيري شد که جهان عرب سرتسليم فرود آورده بود، همان اعرابي که در آينده نيز همچنان سرتسليم فرود مي آورند  همانانکه اين روزها دشمناني براي خود تراشيده و جبهه گيري هاي مختلفي کرده اند، مقاومت ما زماني بود  که شاهد سرفرود آوردن جهان عرب و حتي همراهي بين المللي آنان به سود  اسرائيل بوديم اما ملت ما همچنان مسير مقاومت را در پيش گرفت زيرا پس از خداي تعالي ، مقاومت را تضميني مطمئن براي خود مي دانست و مي داند.  
نکته چهارم اينکه اينجا و در کنار شهيد سيد عباس(موسوي) و ديگر شهدا بايد اين نکته را ياد آوري کنيم که در چنين روزي اگر جانفشاني هاي بزرگ نبود رسيدن به آزادي سرزمين، ‌حفظ کرامت  و  حفظ امنيت ممکن نبود ، مردم لبنان اين نکته را به خوبي مي دانند اما مي خواهيم اين نکته را به جوانان و نسل جديد ياد آوري کنم و بگويم امنيت، بزرگي و آزادي امروز که نمونه آن انتخابات روز يکشنبه است، انتخاباتي  که در جنوب و در گستره مرزهاي جنوبي با فلسطين اشغالي و از آنجا تا عمق منطقه جنوبي، تا بخش ساحلي در صيدا و تا مناطق کوهستاني در جزين در امنيت، سلامت و همراه با کرامت و آزادي کامل برگزار شد، اتفاقي است که محل وقوع آن همان جنوبي است که از سال 1948 نه امنيتي داشت و نه آسايشي. تجاوزات اسرائيل، نوار مرزي اشغال شده ، کوچ نيروهاي مرزي، بمباران پيوسته مناطق ساحلي، حملات مکرر به ماهيگيران و کشاورزان ، بازداشت هزاران شهروند،  دهها هزار آواره، بمباران مردم در خانه ها و مدارس، شرايط حاکم بر جنوب بود  اما امروز اين منطقه در امن و امان قرار دارد، اين آزادي از کجا آمده است؟ چگونه مناطق جنوب روز يکشنبه از طريق انتخابات توانست نمايشي از جشن دموکراسي را شاهد باشد؟ آيا اين امر به رايگان به دست آمده است؟ آيا اين دستاورد با تلاش اتحاديه عرب يا سازمان کنفرانس اسلامي يا شوراي امنيت سازمان ملل يا آمريکا يا اتحاديه اروپا و... به دست آمده است؟ هرگز، اين دستاورد که امروز  شاهد آن هستيم  و همچنان از آن حفاظت مي کنيم  نتيجه جانفشاني هاي بزرگ بسياري از افراد است، البته نمي توان گفت دستاورد جانفشاني هاي همه افراد است. جانفشاني جنبش ها ، احزاب، گروهها، شهدا، مجروحان ، اسرا، صاحبان خانه هاي ويران شده ، خانواده هايي که از بين رفته اند، آوارگان، افرادي که ايستادند و مقاومت کردند، آنان که صبوري پيشه کردند، اين جانفشاني هاي بزرگ، اين پيروزي و اين دستاوردها را به دنبال داشت،  اين دستاوردها رايگان به دست نيامده است، چنانچه نتيجه آمال و آرزوها و حتي نتيجه خطابه ها و سخنوري ها نيست بلکه نتيجه فعاليت هاي جهادي ، مقاومت و پشتکار مداوم ،جانفشاني ها و بزرگ منشي در جانفشاني هاست.
سيد عباس، سيد شهداي مقاومت، ياسر ، حسين و شهداي ديگري که در اينجا خفته اند  شاهد اين حقيقتند. به ر وستاها و آبادي هاي اين منطقه برويد ، در همه جا گلستان شهدا را مشاهده خواهيد کرد، اين گلستانها تنها در جنوب نيست بلکه در مناطق ديگر لبنان نيز وجود دارد. اين مسائل بايد در ذهن، حافظه و  وجدان ما باقي بماند، کسي به خاطر پيروزي سال 2000  منت گذار نيست، اين پيروزي از فضل خداي تعالي بر مردم  و از برکات، حمايت ها و تاييدات خداوند بر مردم ماست زيرا ملت ما به واقع (ان تنصرالله ينصرکم) و (ان ينصرکم الله فلا غالب لکم) را نشان داد. آنچه که در مثل امروز به دست آمده است تحقق يکي از مصاديق وعده الهي به مجاهدان، رزمندگان ، جانبازان ، راستگويان، مخلصان و صابران بود چرا که خداوند به آنان وعده نصرت و پيروزي داده است حتي اگر اين افراد گروه اندکي باشند.
سيد عباس از ماههاي اوليه شکل گيري مقاومت در لبنان، وعده پيروزي مي داد در شرايطي که شرايط ميداني چنين حکايتي نداشت اما او به آيات الهي ايمان و به وعده الهي  اطمينان داشت، وعده و آياتي که در آن خلاف نيست.
پنجم، در اين روز با تکيه بر پيروزي هاي عظيم در جنوب و شکست سنگين صهيونيستها و مزدورانشان بايد به خدا و خويشتن اعتماد کنيم ، به توان ذاتي خويش،  درست است ما در کشوري زندگي مي کنيم که ارتش، ملت، نيروهاي امنيتي و دولت دارد  و آانها مي توانند از کشور دفاع و محافظت و خطر دشمن را دفع کنند چنانچه قادرند مايه سربلندي کشور باشند و با همه تهديدات و چالش ها مقابله کنند، مردم نيز نبايد در اين زمينه نگراني داشته باشند چنانچه بايد مطالبه گر تضمين امنيت کشور، مردم و حتي برخي از گروهها باشند زيرا متاسفانه برخي از گروهها در کشور بر اين باورند که امنيت آنان با امنيت مردم تفاوت هايي دارد، خطاب ما به اين گروهها اين است که تضمين امنيتشان را از خارج از کشور بگيريد، از چه کسي؟ از آمريکا ، از غرب، از اروپا ، از کشورهاي عربي يعني از همان کشورهايي که مردم منطقه را به مسلخ و قتلگاه برده اند، برخي از اين قتلگاهها براي حفظ منافع آنان است ، برخي نتيجه دلارهاي آنان است و برخي نيز نتيجه کينه توزي هاي آنان. 
ششم، معادله قدرت در کشور  در خطر است، اين امر اتفاق امروزي نيست بلکه اين خطر سالهاست که وجود داشته و دارد چنانچه محور مقاومت و قدرت مردم منطقه در کمين و در خطر است  و اين امر تنها مختص لبنان نيست، آنان نمي خواهند لبنان ارتش قدرتمند داشته باشد، يکي از اهدافشان ارتش کشور است، مردم لبنان نيز هدف ديگر آنانند، آنان همواره در پي شکاف و تفرقه در ميان مردم لبناند و در اين زمينه هميشه در پي فتنه انگيزي هاي مذهبي و قومي اند تا جايي که گاه حتي برخي از حوادث فردي و شخصي را نيز دستاويزي براي فتنه هاي مذهبي و قومي قرار مي دهند تا ميان مردم شکاف ايجاد کنند.
مقاومت نيز در دو بعد قدرت و موجوديت مورد هدف آنان است، همه اين مسائل به اين معني است که بايد از عناصر قدرت در کشور حراست کنيم  و با عناصر قدرت همراه باشيم اما خطاب ما به آناني که نمي خواهند در اين راه با ما همراه باشند اين است که اگر نمي خواهيد با ما همراه باشيد، اگر نمي خواهيد مايه تقويت عناصر قدرت در کشور باشيد، و از اين عناصرحمايت کنيد دست کم در پي توطئه نباشيد اما متاسفانه برخي در لبنان آشکار و  نهان چشمان خود را در برابر توطئه عليه مقاومت و مردم بسته اند، اين روند به سود اسرائيل است. 
هفتم،  در عرصه در لبنان نبايد برخي از مسئوليت هاي خودمان را فراموش کنيم بلکه بايد اين مسئوليت ها را متذکر شويم ، در روز مقاومت و پيروزي بايد اين نکته را يادآوري کنيم که هنوز بخش هايي از سرزمين ما در اشغال است و مزارع شبعا و بلندي هاي کفرشوبا و بخش لبناني شهرک قجر مصداق اين کلام هستند چرا که در حاکميت لبنان نيستند،  ما هنوز اسرا و مفقوداني داريم،  هنوز  سرنوشت برخي از جوانان ما از اهالي جنوب ،  شمال و مناطق ديگر مشخص نيست، ممکن است زنده باشند، ممکن است اسير باشند و ممکن است به شهادت رسيده باشند، هنوز خانواده هايي در انتظار مفقودانشان هستند، هنوز اجسادي از شهدا در اسارت دشمن قرار دارد. همچنين از نظر قانوني و اخلاقي، لبنان در برابر سرنوشت چهار ديپلمات ايراني که به اسرائيل تحويل داده شدند و هنوز در اسارت اسرائيل هستند مسئول است.
آخرين نکته، خطاب به مردم فلسطين است، در سال 2000 در بنت جبيل پيروزي خودمان را به مردم فلسطين هديه کرديم و شکي نيست که در چنين روزي خوشحال ترين مردم از پيروزي مردم لبنان ، فلسطينيان بودند.  زيرا اين پيروزي اميدواري هاي آنان را مضاعف کرد  تا بارها در برابر  دشمن ايستادگي کنند و آنان را به عقب برانند،اندکي پس از پيروزي لبنان، انتفاضه اقصي در فلسطين آغاز شد و اين امر منجر به افزايش مقاومت در غزه و آزادي سازي نوار غزه شد در نتيجه مثل امروز بايد خطاب  به مردم فلسطين ياد آوري کنيم که از همه آناني که  سعي مي کنند با بهره برداري از برخي ابهامات موجود در درگيري هاي منطقه، به هر بهانه اي  اسرائيل را به دوست و هم پيمان تبديل کنند پرهيز کنيد . اي مردم فلسطين از همه آنانکه چنين مي خواهند و چنين کرده اند پرهيز کنيد.

 سيد حسن نصرالله در ادامه سخنراني خود به مناسبت شانزدهمين سالگرد آزادسازي جنوب لبنان با عنوان عيد مقاومت و آزادسازي گفت: اي برادران و خواهران ما در فلسطين به کساني اميدوار نباشيد که در طول هفتاد سال گذشته شما را تحقير کرده اند و روزي خواهد رسيد که از آنان هيچ حمايتي دريافت نخواهيد کرد و به پيروزي و کمکي نخواهد رسيد و در صورتي که در ميان آنان خير و برکتي بود در طول هفتاد سال گذشته به شما تقديم مي کردند. اي خواهران و برادران فلسطيني تنها آزادي شما در مقاومت، اتحاد و ايستادگي شماست. اي فلسطينيان طرف هايي نظير ايران، سوريه، مقاومت لبنان و همه بخش هاي محور مقاومت در منطقه که در کنار شما ايستاده اند هميشه در کنار شما خواهند بود. من صادقانه مي گويم محور مقاومت در اين نبرد جاري در منطقه هرگز شکست نخواهد کرد.
 محور مقاومت در اين نبرد جاري در منطقه پيروز خواهد شد و پرچم فلسطين برافراشته خواهد شد  و مسئله فلسطين تنها محور درگيري واقعي در منطقه است. به ياري خداوند اين روز خواهد آمد. 

وي افزود: در پايان اين بخش مي گويم که اين مراسم را در کنار مزار سيد عباس و بقاع برگزار کرديم تا بر اين مسئله تاکيد کنيم که بقاع با وجود جايگاه جغرافيايي حيات خلوتي خود ولي هميشه اين منطقه در خطوط مقدم نبرد حضور داشته است و به خوبي اين وضع را در مردان،زنان و خانواده هاي شهداو اسراي اين منطقه مي بينيم. روستاها و پادگان هاي اين منطقه در طول مقاومت هدف حملات قرار گرفته مي شد. به اين دليل اين مراسم را در بقاع برگزار کرديم چرا که بقاع بخش اساسي از مقاومت و پيروزي و دوره بعد از پيروزي است. بقاع منطقه اساسي در حفظ دستاوردهاي مقاومت پس از سال 2000 و حامي واقعي مقاومت در رويارويي با همه تهديدات و خطرات بوده است. اهالي اين منطقه وفادار بودند، هستند و باقي خواهند ماند. اهالي بقاع در طول سالهاي گذشته فداکاري هاي زيادي داشته اند و جبهه مقدم در برابر تهديدات گروه هاي تکفيري وحشي هستند. تکفيري هايي که مردم را مي کشند. اين تکفيري ها سوريه، لبنان و منطقه را هدف قرار داده اند و مي خواهند فلسطين را هدف قرار دهند.
 امروز اهالي بقاع از مناطق شرقي خود تا بلندي ها، قلمون و عمق خاک سوريه در دفاع از لبناني ها شهيد مي دهند. کساني که در اين نبرد به شهادت رسيدند و آخرين آن فرمانده شهيد مصطفي بدرالدين بوده است. اين افراد در داخل اين نبرد حضور دارند همان طور که در جنگ آزادسازي جنوب لبنان از اين کشور در برابر خطرات اسرائيل دفاع کردند و پيروزي را رقم زدند و در اين نبرد از لبنان در برابر خطرات تکفيري دفاع مي کنند و تا اين لحظه پي در پي به پيروزي رسيده اند و اين پيروزي ها در مسير پيروزي نهايي قرار دارد که به ياري خداوند فرا خواهد رسيد. اهل بقاع اين گونه هستند و تا ابد نيز اين گونه خواهند بود.

سيد حسن نصرالله در ادامه با اشاره به انتخابات شهرداري ها در لبنان  گفت: بارديگر از اهل خود در استان هاي بقاع و بعلبک و بيروت و جبل لبنان، جنوب و نبطيه به دليل مشارکت گسترده در اين انتخابات شهرداري که در اين چند هفته برگزار شد تشکر مي کنيم. از محبت، حمايت و تاييد گسترده آنان که به اين موفقيت بي سابقه در فهرست فراکسيون هاي وفا و توسعه در همه مناطق و استان ها منجر شده است، تشکر مي کنم. اين پيروزي به استثناي برخي از موارد طبيعي گسترده بوده است. دوم اين که انتخابات شهرداري داراي نتايج سياسي مهمي است و در اين سخنراني نمي توانم به همه اين نتايج اشاره کنم. تاکيد ما در اين انتخابات بر رابطه ائتلافي ميان حزب الله، جنبش امل و ديگر متحدان و دوستان در اين انتخابات بوده است. در حال حاضر بر رابطه ائتلافي حزب الله و جنبش امل در اين انتخابات تاکيد دارم چراکه در چند روز گذشته برخي از رسانه ها و تحليل ها بر اين رابطه متمرکز بوده است.
وي گفت: تلاش کنيم  يک ارزيابي واقعي داشته باشيم. نتايج انتخابات شهرداري قدرت و استحکام اين ائتلاف را مورد تاکيد قرار داده و نشان داده که اين رابطه ائتلاف بسيار قوي و مستحکم است. همه مي دانند دشوارترين انتخابات ، انتخابات شهرداري هاست.  در انتخابات پارلماني شماري کرسي هاي پارلماني و ائتلاف هاي سياسي روشن است ولي در انتخابات پارلماني پيچيدگي هاي زيادي وجود دارد. اين که دو گروه سياسي توانستند انتخابات شهرداري ها را با وجود اين پيچيدگي و با موفقيت برگزار کنند به معناي استحکام و قدرت ائتلافي حزب الله و جنبش امل است. کميته هاي مشترک حزب الله و جنبش امل در طول چند هفته گذشته توانستند به همه چيز برسند. در طول اين چند هفته فهرست هايي براي صدها شهرک هاي لبناني تدوين شد. فراکسيون وفا و توسعه در همه شهرک هاي بزرگ لبنان پيروز شد. اين پيروزي را در اکثريت شهرک ها و روستاها و شهرها شاهد هستيم که يک پيروزي قاطع شمرده مي شود. اين وضع بيانگر قدرت حزب الله،جنبش امل و ديگر متحدان و مردم است. ما هرگز ايده هاي خود را بر مردم تحميل نکرديم. از ديگر نشانه هاي رابطه قوي ائتلافي حزب الله و جنبش امل اين است که اين دو در ده ها شهرک بقاع به صورت قاطع پيروز شدند. اين وضع بيانگر همکاري مردم است. اين دو در ده ها شهرک در جنوب لبنان با قاطعيت پيروز شدند. برخي ها آمدند تا با اقدامات گزينشي خود از اين انتخابات از کاه کوه خواب و خيال ساختند. اين سطح از پيروزي هاي حزب الله و جنبش امل اين خواب و خيال را از بين مي برد. اين پيروزي بيانگر قدرت حزب الله با متحدان خود و همچنين اعتماد گسترده و بزرگ مردم لبنان به اين فهرست است که در اين انتخابات دشوار به چنين پيروزي رسيد. ما بر اساس رابطه ائتلافي خود با امل اين رابطه را مستحکم کرديم. اين رابطه پيروزي ها را حفظ مي کند. ميزان مشارکت مردمي در اين انتخابات بسيار بالا بوده است. در بيشتر حوزه هاي انتخاباتي رقابت واقعي وجود نداشت و فهرست ما با قاطعيت پيروز شد. يکي ديگر از ويژگي هاي اين انتخابات اين بوده است که بيشتر گروه هاي سياسي، راي  هاي اتوبوسي نداشتند. در بيشتر شهرک ها و روستاهاي مناطق بقاع لبنان نبرد و رقابت واقعي وجود نداشت. مردمي که از بيروت به جنوب رفتند با پول هاي شخصي خود به اين منطقه رفتند و گروه هاي سياسي براي اين افراد اتوبوس فراهم نکردند. ما بر اين باورند ميزان مشارکت و راي به فهرست حزب الله و جنبش امل بزرگ و قابل احترام است و بايد از اهل خود و احساس مسئوليت و تحرک فعالانه آنان تشکر کنيم. برخي ها ادعا مي کنند که مردم لبنان در استفاده از حق دموکراتيک خود تنبل هستند ولي اين گونه نيست و مردم تا اين لحظه در بسياري از استان هاي لبنان نشان دادند که احساس مسئوليت دارند. بيشترين مشارکت مردم در شهر بعلبک بوده که به شصت و دو درصد رسيده است. از انتخابات شهرداري ها دو مسئله باقي مانده است. نخست اين که بايد همه علما، احزاب، گروه هاي سياسي، نخبگان و عقلا در هر روستاها و شهرک و شهري تلاش کنند تا اختلافات و تنش ها از بين برود. متاسفانه شاهد آن بوديم که اين انتخابات در برخي از نقاط لبنان پيامدهاي خوبي نداشته است و در برخي از اماکن شاهد حادثه تيراندازي بوديم. بايد عقلا در همه اين مناطق اين تنش ها را متوقف کنند. پيام من به همه مردم اين است که انتخابات شهرداري ها پايان يافته است. 

دبير کل حزب الله لبنان بيان داشت: هر طرفي که پيروز شده است مسئوليت هايي دارد. جايز نيست بر اساس نتايج اين انتخابات ميان خانواده ها و اعضاي يک خانواده و فاميل ها دشمني ايجاد شود. قطع روابط خانوادگي و فاميلي حرام بوده و صله رحم واجب است. بايد خود را به حقوق همسايگان متعهد بدانيم و همه در يک جامعه زندگي کنيم و يک ملت واحد بوده و با خطرات مختلفي روبرو هستيم. اگر در نقاطي مشکل و تنشي وجود دارد با سرعت حل شود. مسئله دوم در انتخابات شهرداري ها اين است که شوراهاي شهر و روستاها  مسئوليت هايي دارند و مردم آنان را بازخواست مي کنند و در طول شش سال آينده اين افراد مسئول هستند. نيروهاي سياسي حزب الله، جنبش امل و ديگر گروه ها به خواسته هاي مردم در شهرک ها و روستاها توجه دارند. مردم در شمار زيادي از شهرک ها به اين دليل به فهرست ما راي دادند چرا که به گروه سياسي حامي اين فهرست اعتماد داشتند. بنابراين ما مسئوليت هايي داريم و وعده مي دهم بيش از هر زمان ديگري شوراهاي شهر و روستاي جديد فعال باشند. روسا و اعضاي اين شوراها مسئوليت هايي در برابر مردم و گروه هاي سياسي دارند. امروز براي همه طرف هاي پيروز در اين انتخابات يادآور مي شوم که همه اين افراد در دنيا و قيامت و در برابر خداوند مسئول هستيد و درباره پست هايي که داريد بازخواست خواهيد شد چرا که مردم به شما راي دادند و اعتماد کردند و از جيب خود هزينه کردند تا شما انتخابات شويد. خداوند در روز قيامت از شما خواهد پرسيد که در برابر اين مسئوليت چگونه رفتار کرديد و آيا به وظايف اداري و توسعه اي خود در برابر مردم شريف عمل کرديد. بايد همه منتخبان در انتخابات شهرداري ها هر لحظه چنين احساسي را داشته باشند.

 سيد حسن نصرالله در ادامه سخنراني خود به مناسبت شانزدهمين سالگرد آزادسازي جنوب لبنان با عنوان عيد مقاومت و آزادسازي گفت: يکي ديگر از پيامدهاي انتخابات شهرداري ها درباره انتخابات پارلماني و رياست جمهوري لبناني است. انتخابات شهرداري ها يکي از دو مشکل را حل کرد. زماني که جهان ايده تمديد دوره پارلماني را مطرح مي کند اين ايده را به وضع امنيتي و اختلافات درباره قانون انتخابات در لبنان نسبت داده است. انتخابات شهرداري ها که دشوارتر وپيچيده تر از انتخابات پارلماني بوده با موفقيت برگزار شده است. با وجود اوضاع منطقه ولي انتخابات شهرداري ها در فضاي آرام، سالم،آزادانه و دموکراتيک و با کمترين شکايت برگزار شد. انتخابات پارلماني که راحت تر است. پس اين بهانه که شرايط امنيتي در لبنان اجازه برگزاري انتخابات پارلماني اين کشور را نمي دهد بي پايه و اساس است. مشکل دوم درباره قانون انتخابات است. طبيعي است که خواهان قانون جديد انتخابات هستيم. نبيه بري رئيس پارلمان هميشه تلاش مي کند تا در پارلمان قانون انتخابات جديدي تدوين شود و ما بر اين مسئله اصرار داريم.

وي افزود: براي برخي ها درباره قانون شصت ابهاماتي ايجاد شده است و ما از اين قانون حمايت نمي کنيم و خواهان تدوين يک قانون دموکراتيک، درست و جديد هستيم و بر تدوين قانون انتخابات جديد اصرار داريم. قانوني که ما و شماري از متحدان و گروه هاي سياسي در لبنان اصرار دارند، قانوني است که به صورت کامل نسبي است. براي اين که بخواهيم يک دولت قوي داشته باشيم بايد در قوانين خود بازنگري کنيم. انتخاب رئيس جمهور لبنان از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و بايد رئيس جمهور لبنان انتخاب شود. تدوين قانون جديد انتخابات، مسئله اي مهم در بازنگري در ساختار حکومت در لبنان است و بر اساس اين قانون است که پارلمان جديدي تشکيل خواهد شد. قانون نسبي انتخابات تامين کننده منافع همه شهروندان لبناني در انتخابات است و به درستي همه لبناني ها را در اين انتخابات نمايندگي مي کند. 
کساني که مي خواهند درست ترين نمايندگي را داشته باشند بايد قانون نسبي را بپذيرند. اين سخنان بر اساس محاسبات حزبي نيست. اگر انتخابات بر اساس قانون نسبي برگزار شود،شمار کرسي هاي حزب الله و جنبش امل در پارلمان به نصف کاهش پيدا مي کند و شمار اعضاي فراکسيون پارلماني ما کاسته مي شود ولي با اين وجود ما بر اين قانون تاکيد داريم. برخي ها از رابطه دوجانبه شيعي(جنبش امل و حزب الله) سخن مي گويند و ادعا مي کنند اين رابطه ديگران را به حاشيه مي راند. رابطه دوجانبه بسيار خوب است ولي در برابر ما گروه هايي وجود دارند که يکجانبه تصميم گيري مي کنند و حاضر به پذيرش شريک و گروه ديگري حتي در منطقه و فرقه خود نيستند. يکجانبه يا دوجانبه گرايي بهتر است؟ در کدام يک از اين دو، مردم درست ترين نمايندگي را دارند؟

وي در ادامه گفت: امروز اگر انتخابات را بر اساس قانوني نسبي حتي در حوزه انتخابيه شيعيان برگزار کنيم ممکن است يک گروه شيعه جديدي تشکيل شود و شايد يک فراکسيون شيعه جديدي در پارلمان تشکيل شود و ما به اين فراکسيون جديد احترام مي گذاريم و به يک گروه سه جانبه تبديل مي شويم ولي چرا طرف مقابل با قانون نسبي مخالف مي کند. دليل اين اصرار است که مي خواهد در مناطق و طوايف خود ديدگاه يکجانبه خود را داشته باشد. اين طرف مي خواهد افرادي در حيات سياسي لبنان حضور داشته باشند که کم ترين راي را در ميان مردم دارند. امروز منطق مي گويد که قانون نسبي به بهترين شکل خواست مردم را در انتخابات نمايندگي مي کند و همه مي توانند در پارلمان و دولت سازي حضور داشته باشند و هيچ طرفي به حاشيه رانده نخواهد شد چرا که هر فردي براي اعتبار مردمي خود برگزيده خواهد شد و اين فرد پيروز مي تواند در روند بازنگري در ساختار حکومت مشارکت داشته باشد. اما مخالفت با اين قانون به معناي اصرار برخي از رهبران گروه هاي سياسي بر انحصار و يکجانبه گرايي خود است و با اين وضع تا پنجاه و يکصد سال آينده نمي توانيم دولت سازي داشته باشيم.
در صورتي که دوره کنوني پارلمان پايان يابد ما به برگزاري انتخابات پارلماني تاکيد داريم و ديگر فرصت تمديد دوره پارلماني وجود ندارد و منطق از اين ايده حمايت نمي کند. ما درباره زمان برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري نيز هيچ مشکلي نداريم. ما از انتخابات رياست جمهوري در هر لحظه اي حمايت مي کنيم. بايد هر دوي اين انتخابات برگزار شود. هر انتخاباتي در زمان خود بايد برگزار شود و جايز نيست که بار ديگر وارد اشکال مختلف تمديد انتخابات شويم.

دبير کل حزب الله لبنان افزود: هر روز بيانيه ها و اظهارات مختلفي در رسانه ها درباره انتخابات رياست جمهوري لبنان مطرح و ادعا مي شود حزب الله با موضع گيري هاي خود مسئول انتخاب نشدن رئيس جمهور لبنان است. اين گونه ادعاها از اشکال جنگ رواني عليه حزب الله است تا اين جنبش از تعهدات اخلاقي و سياسي چشم پوشي کند. حزب الله هرگز از تعهدات اخلاقي و سياسي خود چشم پوشي نخواهد کرد.
در صورتي که ميان گروه هاي سياسي تفاهمي درباره رئيس جمهور لبنان صورت بگيرد ما از اين تفاهم حمايت مي کنيم ولي اگر تفاهمي صورت نگيرد ما به تعهدات اخلاقي و سياسي خود پايبند خواهيم بود و همه اين هياهوها و اتهام زني ها تاثيري بر مواضع حزب الله ندارد. کساني که مي خواهند رئيس جمهور لبنان در سريعترين زمان ممکن انتخاب شود بايد وارد گفتگو شوند نه اين که اين گفتگوها را قطع کنند. پشت کردن به اين  گفتگوها و متهم کردن ديگران به بن بست کشاندن انتخاب رئيس جمهور لبنان نمي تواند کمکي به اين انتخاب داشته باشد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وضع منطقه بيان داشت: در هفته هاي گذشته سخنان زيادي درباره اوضاع منطقه داشتيم. ما درباره حوادث منطقه آگاه، هوشيار و محتاط هستيم. به نظر مي رسد تا ماه اکتبر آينده و انتخابات رياست جمهوري آمريکا تنش ها در منطقه بيشتر خواهد شد. تا زمان انتخابات رياست جمهوري آمريکا تلاش مي شود خون هايي ريخته  تا از اين  خون ها در مبارزات انتخابات رياست جمهوري آمريکا استفاده شود. دولت حزب دموکرات آمريکا به دستاوردهاي سياسي و نظامي در خارج از نيازمند است تا از اين دستاوردها در مبارزات انتخابات رياست جمهوري استفاده کند و بتواند در قدرت بماند. خداوند به داد ملت هاي منطقه برسد. 

وي  افزود: مشخص نيست اوضاع به چه سمتي خواهد رفت. آمريکا در مسئله دستاورد سياسي به دنبال منافع ملت هاي منطقه نيست بلکه مي خواهد با اعمال فشار، سياست هاي خود را در منطقه موفق نشان دهد، سياست هايي که همسو با ملت هاي منطقه نيست. اين وضع به معناي آن است که در اين دوره چند ماهه بايد شاهد تنش هاي بيشتري در منطقه باشيم و اين وضع را در ميادين مختلف در منطقه شاهد هستيم. هر طرفي مي خواهد برگه هاي قدرت بيشتري در منطقه داشته باشد تا در نهايت نتيجه انتخابات مشخص يا اين که بار ديگر وارد ميز مذاکرات شود.
براي سوريه هنوز زمان جديدي براي مذاکرات ژنو مشخص نشده است.  در کنفرانس اخير در وين بر آتش بس و اوضاع انساني سوريه تاکيد شد. آمريکايي ها مي خواهند به زيان طرف هاي ديگر به منافع خود برسند. آتش بس و توافق ترک مخاصمه در سوريه در وضع خطرناکي قرار گرفته است و گروه هاي مسلح در جبهه هاي مختلف نبرد آتش بس را نقض مي کنند. روندهاي سياسي در منطقه متوقف شده است و شاهد افزايش انفجارهاي خودروهاي بمب گذاري شده هستيم، اين خودروها به هيچ طرفي رحم نمي کنند و آخرين مورد آن جنايت وحشتناک  در دو شهر طرطوس و جبله سوريه بوده است.

سيد حسن نصرالله خاطرنشان کرد: دولت، ملت، ارتش سوريه و محور مقاومت بر حفظ دستاوردهاي خود تاکيد دارند و مي خواهند به دستاوردهاي بزرگ تري برسند و اجازه ندهند جبهه مقابل به اهداف خود برسد. در عراق شاهد جنگ ها و درگيري ها هستيم و به نظر مي رسد اين درگيري ها ادامه خواهد يافت. بر اساس تحولات ميداني مي توان گفت که به پايان گروه داعش(گروهک تکفيري صهيونيستي داعش) به عنوان وحشي ترين و خونبارترين گروه در منطقه نزديک مي شويم. ديگر گروه هاي مسلح نيز خوي داعش را دارند. در يمن باوجود مذاکرات کويت شاهد درگيري ها و استفاده از فرصت موجود براي تغيير تحولات ميداني هستيم. در فلسطين اشغالي شاهد آن هستيم که ليبرمن خودخواه و متکبر به عنوان وزير جنگ در کابينه تندروي نتانياهو انتخاب شده است. انتخاب وي ديگر نيازمند تحليلي نيست. به صورت کلي بر اساس تحولات منطقه و اوضاع مصر و ليبي نشان مي دهد که بايد با احتياط و توجه و احساس مسئوليت بيشتري با اوضاع آينده تعامل داشته باشيم. نبايد تعامل ما به صورت انفعالي باشد. بايد همه در اين مرحله به مسئوليت هاي خود عمل کنيم.

وي گفت: ما به اين مسئوليت ها متعهد هستيم و خواهيم بود چرا که در اين مرحله است که سرنوشت سوريه، لبنان،عراق،يمن،بحرين و فلسطين براي ده ها سال آينده تعيين خواهد شد. درست نيست که برخي ها بهانه تراشي کنند، موضع بي طرفي اتخاذ و سستي و يا ادعا کنند اوضاع مبهم است و درک روشني ندارند. اگر اين طرف ها به دنبال حقيقت باشند به حقيقت مي رسند. همه بايد صادقانه به دنبال حقيقت باشند و در نهايت به آن و ماهيت نبرد آينده خواهند رسيد. ما به اين هوشياري، احتياط و حضور در صحنه براي رويارويي با تحولات منطقه نيازمنديم. اين وضع در لبنان نيز صادق است. بايد اتحاد ميان لبناني ها با وجود رقابت ها و دشمني ها تقويت و گفتگوهاي داخلي بيشتر و اختلافات برطرف شود. بايد تلاش کنيم مشکلات داخلي حل و فصل شود و در تعامل با يکديگر حتي درباره مسائل امنيتي سعه صدر داشته باشيم. از علما،مسئولين و دوستداران در منطقه بقاع مي خواهيم که اجازه ندهند حوادثي که ديروز در اين منطقه رخ داد بيشتر شود. نبايد شاهد حوادث انتقامجويانه در اين منطقه باشيم و بايد اين گونه اقدامات به شدت منفي در بقاع متوقف شود. ما به احساسات و عواطف احترام مي گذاريم و همه ما در اين نبرد و رويارويي صدها شهيد داشته باشيم و همه بايد مناطق و روستاهاي خود را تقويت کنيم.

دبير کل حزب الله لبنان در پايان خاطرنشان کرد: بايد همه سکنه ها و روستاهاي اطراف شهر عرسال ارزيابي مثبتي از نتايج انتخابات شهرداري هاي آن داشته باشند. درست که مشکلاتي وجود دارد ولي بايد اين مشکلات بي طرف شود. در سايه اوضاع متشنج منطقه، با وجود روابط بدي که ميان برخي از گروه هاي لبناني  وجود دارد ولي توانستيم در دشوارترين شرايط کشور خود را حفظ کنيم. بايد در مرحله آينده اصرار بيشتري بر حفظ کشور خود داشته باشيم. در روز مقاومت و آزادسازي و در کنار عباس موسوي سيد شهداي مقاومت و از شهرک نبي شيط و سرزمين عزيز بقاع بار ديگر به وي و ارواح شهدا تجديد بيعت مي کنيم که به وصيت وي پايبند خواهيم بود و به مقاومت ادامه خواهيم داد.
تا ابد در ميادين خواهيم بود و هرگز ميدان را خالي نخواهيم کرد. به حضور خود در ميادين ادامه خواهيم داد و پيروزي هاي خود را تکرار مي کنيم. به اين راه ادامه مي دهيم و به دستاوردهاي مختلف مي رسيم تا پيروزي نهايي فرا برسد. پيروزي نهايي زماني است که ديگر نه طرح صهيونيستي و نه فتنه تکفيري وجود داشته باشد و ملت هاي منطقه حق داشته باشند دولت هاي خود را تشکيل دهند و به صورت صلح آميز ميان خود زندگي کنند و آزادي و فرهنگ خود را داشته باشند و به ياري خداوند اين روز خواهد آمد چرا که وعده الهي براي مستضعفان، صالحين و مجاهدين است. بخشي از اين وعده در بيست و پنجم مه سال 2000 محقق شد و به ياري خداوند در روزي که نزديک خواهد بود اين وعده محقق خواهد شد.

 
https://taghribnews.com/vdchxinix23nxqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی