تاریخ انتشار۲۴ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : 59833
در نشست مدیر پژوهشگاه مطالعات تقریبی عنوان شد:

شکل گیری بهار تقریب در پی تحولات منطقه و موج بیداری اسلامی

تنا-قم
حجت­الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، صبح دوشنبه، در نشست خبری تشکیل شورای تقریب حوزه اظهار داشت: برای تشریح تقریب مطلوب باید به دو عنصر، نوع مطلوب تقریب و سطح مطلوب آن اشاره کرد و به تبیین آن پرداخت.
شکل گیری بهار تقریب در پی تحولات منطقه و موج بیداری اسلامی


مبلغی که در  محل مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب در قم سخن می گفت، تقریب تنزلی، تاکتیکی و شفاف و صادق،را سه نوع تقریب دانسته و خاطرنشان کرد: تقریب شفاف صادق بهترین گزینه تقریب مطلوب است، زیرا در تقریب تنزلی باید برای پیشبرد اهداف خود، از مبانی مذهب تنزل صورت بپذیرد و پاره­ای از اندیشه­ها و عقائد مذهب قربانی آن تقریب شود و به طور کلی چنین تقریبی نه مفید است و نه عملی و به طور خلاصه خدمتی به جهان اسلام نمی­کند.

وی در ادامه به تعریف تقریب تاکتیکی پرداخته و گفت: تقریب تاکتیکی تقریبی است که موضوعیتی ندارد و به عنوان یک اندیشه دینی و همیشگی مطرح نیست، بلکه کاربرد تاکتیکی از آن به عمل می­آید و به مثابه یک تاکتیک است و به تعبیری تقریب غیرصادق است.

مبلغی تقریب تنزلی و تاکتیکی را منفی ارزیابی کرده و تصریح کرد: تقریب شفاف صادق، تقریبی است که با داشتن قدرت مانور بسیار و درنوردیدن میدان­های فرارو، بر دل­ها بیشتر می­نشیند و طرفداران آن روزبه­روز اضافه می­شود و همچنین خالی از ابهام نیز می­باشد. 

مدیر پژوهشگاه مطالعات تقریبی در ادامه به توضیح و تبین سطح مطلوب تقریب پرداخته و اظهار داشت: در این تقریب با دو سطح منفعل و فعال مواجه هستیم. وی افزود: سطح منفعل به فعالیت تقریبی گفته می­شود که صرفاً منتظر حادثه­ای باشد تا در رابطه با آن اظهار نظر کند. اما سطح فعال با ابداعات، ابتکارات و با در پیش­گرفتن راه­های مؤثر، به درون جامعه اسلامی نفوذ پیدا می­کند و به فعالیت می­پردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه تقریب را بهترین ساختار برای عقلائی­کردن مناسبات و پویایی­بخشیدن به روابط حسنه میان شیعه و سنی دانسته و با اشاره به تحولات  اخیر منطقه تاکید کرد: در این تحولات، راه­ها و آرمان­های تقریب خود به خود شکل گرفته است و گام­های بلندی در جهت پیمودن راه­های نارفته برداشته شده است، لذا امروزه شاهد بهار تقریب هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با اشاره به ضرورت تشکیل شورای تقریب حوزه، تصریح کرد: حوزه­های علمیه از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و باید نقش فعال­تری در جهان اسلام داشته باشند.

وی که ریاست شورای تقریب حوزه را نیز بر عهده دار است، بازتحلیل وضعیت جهان اسلام، پرداختن به نقاط مثبت و منفی و مناسبات حاکم میان جهان اسلام، کوشش برای ارتباط میان مجامع اسلامی، بازتدوین راه­بردهای تقریبی و اعلام موضع نسبت به مسائل مهم جهان اسلام، را به عنوان مهمترین  اهداف و کارکردهای شورای تقریب حوزه معرفی نمود.

مبلغی در پایان به یکی از برنامه­های آینده پژوهشگاه مطالعات تقریبی اشاره کرده و گفت: نخستین نشست علمی بین­المللی فقه الامه در قم برگزار می­شود و قرار است این نشست به صورت دوره­ای و گردشی در کشورهای گوناگون برگزار شود.

https://taghribnews.com/vdchx6nm.23nwxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی