تاریخ انتشار۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۶
کد مطلب : 248934

تأکید سازمان ملل بر تحقیق میانمار درباره کشتار مسلمانان

سازمان ملل از میانمار خواسته است درباره گزارش‌های جدید مبنی بر نقض حقوق بشر، از جمله قتل افراد غیرمسلح و به آتش‌کشیدن مناطق روستایی در ایالت عمدتاً مسلمان‌نشین "راخین" تحقیق کند.
تأکید سازمان ملل بر تحقیق میانمار درباره کشتار مسلمانان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، میانمار پیش از این در ماه جاری میلادی (اکتبر 2016)، حملات ادعاشده به قرارگاه‌های پلیس در مناطق هم مرز با بنگلادش را به مسلمانان روهینگیا نسبت داد و در ایالت راخین نیروی نظامی مستقر کرد؛ مقامات اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی 30 مهاجم را کشتند و 53 مظنون را دستگیر کرده‌اند.

منابع یادشده همچنین از ادامۀ عملیات تجسس برای یافتن و دستگیری دست‌کم 400 شبه‌ نظامی مظنون دیگر خبر داده‌اند؛ این در حالی است که هویت شبه‎‌نظامیان مظنون فاش نشده است، چراکه روهینگیا هیچ گروه شبه ‌نظامی شناخته‌ شده‌ای ندارد.

"یانگهی لی" گزارشگر ویژۀ سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در میانمار، اعلام کرد که مقامات دولتی این کشور قول داده‌اند، درباره این رویداد تحقیق کنند و بدون داشتن مدرک محکم، کسی را متهم نکنند.

وی روز دوشنبه (3 آبان) از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت‌های خودسرانه و کشتارهای خارج از روند قضایی در جریان عملیات تجسس نیروهای امنیتی برای یافتن عوامل مهاجم خبر داد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از نبود دسترسی برای ارزیابی دقیق رویداد اخیر و اوضاع کنونی در منطقه انتقاد کرد و گفت: عملیات امنیتی دولت میانمار مشکلات و محدودیت‌هایی را برای غیرنظامیان ایجاد کرده و فعالیت روزمره و حتی تامین معاش آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل  ابراز نگرانی کرد که نهادهای امدادرسان هنوز به 10 تا 15 هزار نفری که احتمال می‌رود در خشونت‌های اخیر در ایالت راخین به ناچار خانه و روستاهای خود را ترک کرده‌اند، هیچ دسترسی ندارد.

بنا به اعلام این نهاد، حدود سه هزار نفر از گروه قومی بوداییان راخین نیز به مدارس، اردوگاه‌ها و صومعه‌ها گریخته‌اند.

مسلمانان ساکن میانمار همواره مورد آزار و اذیت بودائیان مورد حمایت دولت بوده‌اند اما اقلیت مسلمان در ایالت راخین بیشترین خشونت را متحمل شده‌اند.

دولت میانمار از دادن حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند؛ مسلمانان روهینگیا از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم شدند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به علت حملات بودائیان افراطی به ویژه در ایالت راخین کشته و یا آواره شده‌اند.

سازمان ملل اواخر خردادماه در گزارش خود اعلام کرد که موارد متعدد و جاری نقض حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود.
 
 
https://taghribnews.com/vdchx6nik23nkwd.tft2.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی