تاریخ انتشار۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : 180795
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ؛

ما جزء جزء ادیان را بررسی می کنیم / گفتگو می کنیم تا ناملایمات را کم و به اصلاح بشریت کمک کنیم

حجت الاسلام ابوالحسن نواب گفت : امیدوارم این دو دین الهی(مسیحیت و اسلام) که عدد اول و دوم جمعیت دنیا را تشکیل می دهند باگفتگوهای صمیمانه به چالش زدایی در جهان کمک کنند .
ما جزء جزء ادیان را بررسی می کنیم / گفتگو می کنیم تا ناملایمات را کم و به اصلاح بشریت کمک کنیم

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) حجت الاسلام ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم
با اشاره به رویکرد این دانشگاه گفت : دانشگاه ما دانشگاهی با ۳ رویکرد و ویژگی گفتگو محوری؛ پژوهش محوری و تقریب محوری است .
او افزود : دانشگاه غیردولتی ادیان و مذاهب صاحب کرسی تحصیلات عالی و تکمیلی است؛ یعنی در مقطع لیسانس دانشجو ندارد. دانشگاه اول از بین حوزویانِ با تدریس دانشگاهی، اعضای هیئت علمی خود را تربیت کرد . یعنی اعضای هیئت علمی آن آموزشهای حوزوی و دانشگاهی را با هم گذرانده اند .

آقای نواب افزود : درگذشته رشته ادیان و عرفان در دانشگاه تهران تدریس می شد ولی خیلی به کلیات می پرداخت. دانشگاه ما وارد جزئیات شده و جزء جزء ادیان را بررسی می کند و نه تنها ادیان ابراهیمی و مسیحیت بلکه در داخل مسیحیت خود پروتستانها و کاتولیک ها و نهضت اصلاح دینی را به طور دقیق مورد بحث و فحص قرار می دهد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: اینکه چرا این دانشگاه در قم است به این دلیل که معتقدیم همه تغییرات باید از قم شروع شود. آرام آرام حرکت ما تأثیرش را می گذارد و دانشگاه ما گفتگو محور است. صدها رهبر دینی اعم از مسیحی و یهودی و بودایی در دانشگاه ما حضور یافته اند و با ما گفتگو کرده اند و ما مباحث و نقطه نظرهای آنان را رصد کرده ایم. عالمان کاتولیک پادربرن ۱۵ روز به دانشگاه ما آمدند و ما هم ۱۵ روز پیش آنها رفتیم. با بعضی از دانشگاه های جهان انواع و اقسام گفتگو ها را داریم. دوره های شیعه شناسی و اسلام شناسی داریم.

وی افزود: تلاش می کنیم که دیگران را بفهمیم و دیگران هم ما را بفهمند. چند مجله تخصصی دینی به زبان انگلیسی و فارسی و عربی داریم.
۶۰۰ دانشجوی دکترا و ۱۵۰۰ دانشجوی ارشد داریم. در مقابل داعشی ها اسلام محبت انگیز را در دنیا تبلیغ می کنیم. در مقابل نظریه جنگ تمدن های هانتیگتون و حمله به افغانستان و عراق و اهانت به ساحت مقدس پیامبران، گفتگو و مسامحه را اشاعه می دهیم.
فقط به پیامبر ما توهین نشده بلکه بسیار بدتر و زشت تر از اهانت به پیامبر ما به حضرت عیسی(ع) اهانت شده است .
امیدوارم بتوانیم با این گامهای کوتاهمان روابطمان را با سایر ادیان گسترش بخشیم و به جای درگیری و نزاع و دشنام دادن به همدیگر با آنها در صلح و آرامش و احترام زندگی کنیم.
مخصوصاً که قرآن کریم مسیحیان را از نظر مودت و محبت، نزدیکترین افراد به مسلمانان دانسته است.

نواب تصریح کرد: امیدوارم این دو دین الهی که عدد اول و دوم جمعیت دنیا را تشکیل می دهند؛ زیرا یهود دین نیست بلکه نژاد پرستی است و ۲۰ میلیون بیشتر هم یهودی در جهان نداریم؛ گفتگوی صمیمانه با هم داشته باشند و مشکلات و چالشهای جهان را بر طرف کنیم.
امیدوارم قدم کوچک ما اصلاحی برای انسان بودن باشد و همچنین دو دین را به یکدیگر نزدیکتر کند. زیرا اشتراکات ما زیاد است. ما گفتگو می کنیم تا از ناملایمات بکاهیم و به اصلاح بشریت کمک کنیم.



پاپ واتیکان (رودریگرز) در رونمایی ای که از این کتاب دوهفته پیش در رم شد به من گفت: ترجمه کتاب «شهرخدا» و ترجمه این کتاب نشان داد که شما بر متون دست اول ما دست گذاشته اید. ما این ترجمه را موجب گفتگو و بالا بردن فضای تحمل یکدیگر می دانیم.
https://taghribnews.com/vdchwvnzm23n6qd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی