تاریخ انتشار۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : 200693
کاندیدای رهبری حزب کارگر انگلیس

تونلی بلر می تواند بعنوان جنایتکار جنگی در دادگاه محاکمه شود

تنا-لندن
تونی بلر به نقطه ای رسیده است که باید درباره عواقب ناشی از اعمال خود درقضیه جنگ عراق پاسخگو باشد.
تونلی بلر می تواند بعنوان جنایتکار جنگی در دادگاه محاکمه شود

جرمی کوربین کاندیدای رهبری آینده حزب کارگر بریتانیا گفته است که تونی بلر نخست وزیر پیشین این کشور به خاطر تصمصم اش برای شرکت در جنگ عراق باید در دادگاه حاضر شده و در پیشگاه عدالت پاسخگو باشد.
به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) از لندن جرمی کوربین که در برنامه پر بیننده "نیوز نایت" شبکه 2 بی بی سی صحبت می کرد در بخشی از سخنان خود صراحتا عنوان کرد که جنگ عراق یک جنگ غیرقانونی و تصمیم تونی بلر رهبر وقت حزب کارگر بعنوان نخست وزیر انگلیس برای مشارکت در این جنگ و حمله به عراق در سال 2003 تصمیمی غیر قانونی بود .
این عضو کهنه کار حزب کارگر که اینک از مطرح ترین کاندیداهای رهبری آینده این حزب به شمار می رود،از چهره های فعال صلح طلب واز مخالفان جدی جنگ علیه عراق در سال 2003 بود.

رسانه های انگلیس می گویند این اظهارات جرمی کوربین که سالهای زیادی است بعنوان نماینده این حزب در پارلمان حضور دارد در شرایط فعلی می تواند موجب افزایش تنش در رقابت های گرم انتخاباتی درون حزب کارگر شود.

روزنامه ایندیپندنت در این باره نوشته است :کوربین که از منتقدان دیرینه تونی بلر است در این گفتگوی تلوزیونی اظهار داشت مطابق گزارش تحقیق قاضی چیلکات درباره جنگ عراق که در آینده منتشر خواهد شد تونی بلر به نقطه ای رسیده است که باید در مورد عواقب ناشی از اعمال خود در قضیه جنگ عراق پاسخگو باشد.

جرمی کوربین می افزاید: تونی بلر با این تصمیم خود ما را به صحنه یک جنگ غیر قانونی کشاند که عواقب آن هزینه های سنگین مالی برای ما و از دست رفتن جان انسان ها ی بی گناه و آواره گی آنها و مرگ ومیر در دریای مدیترانه که همچنان ادامه دارد در بر داشت.

وی در برابر این سوال که آیا معتقد است که تونی بلر باید مجازات شود گفت: بله اگر او مرتکب جنایات جنگی شده است باید مجازات شود زیرا هرکس مرتکب جنایت جنگی شده است باید مجازات شود.

کاندیدای رهبری حزب کارگر تاکیدکرد که دبیرکل وقت سازمان ملل کوفی عنان می تواند به وضوح تایید کند که حمله به عراق کاری غیرقانونی بود.
 
https://taghribnews.com/vdchwvnix23nv-d.tft2.html
مرجع : رسانه های انگلیس- خبرنگار تنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی