تاریخ انتشار۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۶
کد مطلب : 169103
بان کی مون:

حضور ایران در ایجاد صلح و ثبات منطقه حیاتی است/ پیشرفت های بوکو حرام در نیجریه هر روز به طرز هشدار دهنده ای رو به رشد است

دبیرکل سازمان ملل گفت: همانطوریکه در گذشته نیز بارها گفته ام وقتی که موضوع به صلح و امنیت و هماهنگی در منطقه مربوط باشد، ایران می تواند در حل بحران های منطقه ای از جمله عراق، سوریه و یمن نقَش موثر و سازنده ای ایفا کند.
حضور ایران در ایجاد صلح و ثبات منطقه حیاتی است/ پیشرفت های بوکو حرام در نیجریه هر روز به طرز هشدار دهنده ای رو به رشد است
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد ضمن اشاره به بحران های جاری در جهان، از جمله جنگ سه ساله سوریه، بحران اوکراین، قدرت گرفتن نیروهای تروریستی داعش و شیوع هشدار دهنده بیماری ابولا، به ترسیم سرفصل هایی از مسائل مورد بحث درشصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

وی در این نشست همکاری های بین المللی را برای مقابله با بحران های یاد شده، به ویژه در خاور میانه ضروری دانست و تصریح کرد: همانطور که بارها گفته ام جمهوری اسلامی ایران مهم ترین کشور در این منطقه محسوب می شود.

بان کی مون گفت: وضعیت در اوکراین و اطراف آن همچنان ملتهب است و نظم در لیبی در حال از هم گسیختگی است، با توجه به عواقب پس از جنگ فاجعه بار دیگری که در غزه رخ داد، اسرائیل و فلسطینی ها بیش از هر زمان دیگری قطبی تر به نظر می آیند.

وی افزود: پیشرفت های بوکو حرام در نیجریه هر روز به طرز هشدار دهنده ای رو به رشد است، در سوریه و عراق شاهد شکل گیری سازمان های تروریستی هستیم که نه تنها حملاتی را انجام می دهند بلکه نواحی بیشتری را از کنترل دولت خارج کرده و در اختیار گرفته اند.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه در همه این بحران ها ابعاد فرقه ای، قومی و قبیله ای خطرناکی وجود دارد، گفت : تقسیمات شدیدی در واکنش به آنها میان جامعه بین المللی دیده می شود.

وی افزود: چهارشنبه هفته آینده در سخنرانی خود رهبران جهان را به وحدت و رعایت کرامت انسانی، حاکمیت قانون و اصول منشور سازمان ملل فرا می خوانم.

بان کی مون با بیان این که حضور ایران در ایجاد صلح و ثبات منطقه حیاتی است، اظهار امیدواری کرد که تهران ضمن تلاش در حل مساله برنامه های هسته ای بتواند به تعامل سازنده و موثر برای حل این بحران ها و برقرای صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس ادامه دهد.

دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از سخنانش به نگرانی بزرگ درباره بیماری ابولا در غرب آفریقا اشاره کرد و گفت: شورای امنیت پنجشنبه نشستی اضطراری در این باره برگزار خواهد کرد، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی و من نیز مطالبی را در شورا درباره طرح اقدام بین المللی برای توقف تهدیدات این بیماری عنوان خواهیم کرد.

وی افزود: هفته آینده نیز مجمع عمومی نشست عالیرتبه ای درباره نیازهای کشورهایی که ابولا در آنها شایع شده است، برگزار خواهد کرد.

بان کی مون تاکید کرد: نمی توانیم اجازه دهیم ممنوعیت در سفر یا حمل و نقل، سرعت ما را کم کند، ما باید مبتلایان به ابولا را قرنطینه کنیم نه کشوری را که برای مقابله با آن در جدال است.

وی افزود: ابولا فقط یک بحران سلامتی نیست و پیامدهای شدید انساندوستانه، اقتصادی و اجتماعی داشته است که می تواند بسیار فراتر از کشورهایی که در آنها رخ داده انتشار یابد، ابولا بحرانی استثنایی است که نیاز به واکنش جهانی استثنایی دارد.
https://taghribnews.com/vdchvwnzx23n-zd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی