تاریخ انتشار۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : 250409

ویژگی ها، ابعاد و تأثیرات نبرد حلب

پرونده سوریه و عراق تاثیر روشنی بر یکدیگر دارند به همین جهت امریکا و روسیه سعی می کنند نتایج مطلوب خود را از آن برداشت کنند.
ویژگی ها، ابعاد و تأثیرات نبرد حلب



 
بسمه تعالی

ویژگی ها، ابعاد و تأثیرات نبرد حلب
 
 
     در سومین روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات، هادی محمدی کارشناس مسایل راهبردی جهان اسلام، میهمان ویژه غرفه خبرگزاری تقریب بود و طی مصاحبه ای به سؤالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد . آنچه در ذیل می خوانید، خلاصه ای از این مصاحبه کوتاه  است:
 

خبرگزاری تقریب: آتش بس چند روزه در حلب با چه هدفی برقرار شد وچه تغییراتی در صفوف طرفین در گیر در حلب ایجادکرد؟

هادی محمدی: به طور معمول در ماجرای سوریه، آتش بس ها ، از یک منطق واحد پیروی می کنند. زمانی مطالبه آن ها به اوج می رسد که گروه های مسلح، شرایط اضطراری پیدا کنند.. در واقع غربی ها می کوشند تا  برای حفظ پتانسیل گروه های مسلح مخالف در این کشور تنفسی را به وجود بیاورند.

       اما آتش بس پایانی، تفاوتش با گذشته این بوده که حجم فشار به طرف سوری و روسی بیشتر از قبل بوده است.
به روس ها می گفتند: شما شهروندان عادی را قربانی می کنید. این موجب شد که مسئله در توافقی انعکاس پیدا کند؛ ولی طرف آمریکایی به توافق خود عمل نکرد.

     با این حال روس ها  حدود دوهفنه  آتش بس یک طرفه ای را در حلب به اجرا گذاشتند اما مجددا  هواپیماهای سوریه، بمباران های خود را شروع کرده اند؛ چون 10 هزار تروریست بسیج شده اندتا به داخل حلب رخنه کنند.

         بخصوص که آمریکایی ها دادن سلاح جدید برنامه فشار علیه روس ها و سوری ها  را به اجرا گذاشتند. موشک های پیشرفته  بیشتری در اختیار تروریست ها قرار گرفته موشک های ضدهوایی هم همین طور در استان ادلب صورت گرفته روس ها واکنش نشان دادند چون شرایط جنگی را پیچیده تر می کند.

در جنوب شرق حلب شاهد درگیری های پرشدت طی دوهفته گذشته بودیم از دیروز فشار عملیاتی نیروی هوایی ارتش سوریه بیشتر شده است.


خبرگزاری تقریب: مقاصد روسیه ازاستقرار بی سابقه نیروهای دریاییاش در سواحل سوریه چیست واین اقدام چه تاثیرتبلیغات یا عملی بر معادلات سیاسی منطقه ای خواهد داشت؟


هادی محمدی: حضور ناو هواپیمابر که یک ناو پرقدرت هست و هواپیماهای ویژه ای را حمل می کندو همچنین هلیکوپترها و موشک ها مجموعه توانمندی های این ناو نه صرفا برای اجرای عملیات در حلب شرقی بلکه به این دلیل است که آمریکایی ها از زبان مقامات ارشد خود چنین پیش بینی کرده اند که ممکن است دست به تحرکات هسته ای بزنند. این تحرکات روس ها در مقابل این مطلب است که پنتاگون آن را مطرح کرده است.

موضوع مربوط به حضور ناوگان نوعی موازنه قواست که  بعضا  برای ایجاد جنگ فراگیر تفسیر می شود.

چیزی که مد نظر هست بر روی محیط پیرامونی حلب متمرکز هست و روس ها برای اینکه زمنیه های سیاسی و تبلیغاتی پرفشاری که رویشان هست را پس بزنند این را موقتا طرح کرده اند.

چندین مسئله نظامی در پیرامون حلب در جریان هست که ایجاب می کند اولویت اول به مسایل نظامی تعلق  گیرد
در شمال حلب ترک ها اشتیاق خود را برای تصرف شهر گفته اند از اوایل هفته  عملیات های شمال حلب به سمت دانشکده پیاده نظام صورت گرفته تا نقطه نزدیکتری را در اختیار داشته باشند.

اتفاق دیگر در جنوب غرب حلب است که 10 هزار نیروی تروریست که جدیدا ترکیه از ادلب وارد سوریه کرده، تجمع کرده اند تا رخنه ای به داخل حلب ایجاد کنند.

سوم اتفاقی است که از دیروز شاهد بودیم که تشکیلات نیروهای دمکراتیک ترکیه که آمریکایی ها در شمال دیرالزور و حسکه ساماندهی کرده اند و می خواسته اند این نیروها را در کنار نیروهای کُرد، به عنوان پیاده  نظام مورد استفاده قرار دهد.

چون ترک ه و کردها شرط گذاری دارند و حضور هر یک منوط به عدم حضور دیگری است، آمریکایی ها تحت فشار هستند. نوعی برد تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست که نشان دهد علیه داعش اقداماتی انجام داده است
 
 

3- نبرد موصل ونبرد حلب چه تاثیرات متقابلی بر یکدیگر دارند وبرای طرف های درگیر ، چه فرصت ها وتهدیداتی را ایجاد می کنند؟

هادی محمدی: پرونده سوریه و عراق تاثیر روشنی بر یکدیگر دارند به همین جهت امریکا و روسیه سعی می کنند نتایج مطلوب خود را از آن برداشت کنند.

پرونده موصل تنها محدود به انتخابات امریکا نیست بلکه به عنوان آغاز پایان داعش در عراق در نظر گرفته می شود
آمریکایی ها احساس می کنند با توجه به پارامترهایی که در عراق وجود دارد اهرم های قابل توجهی را در اختیار ندارند بنابراین دست به دو اقدام زدند از نیروی دمکراتیک سوریه استفاده می کنند تا بگویند سهمی در مبازره با داعش داریم
موضوع دوم تشکیل یک لشکر بزرگ از عشایر عرب  است که قرار بود ترکیه این را زمامداری کند و چون ترکیه نتوانست، این کار را به مسعود بارزانی محول شد.

استاندار سابق نینوا و 10 هزا رنفر آموزش دادند که به عنوان حشد وطنی آمدند در عملیات موصل هم حضور دارند
آمریکایی ها می خواستند یک قدرت سنی را برای دوران پسا داعش ایجاد کنند
پرونده عراق و سوریه یه شدت بر هم تاثیر دارد به همین دلیل حشد الشعبی اعلام کرد که پایان داعش د ر عراق به عنوان پیان بحران تروریستی در عراق تلقی نمی شود.

هر آن ممکن است گروه ه ای تروریستی دوباره به خاک عراق سرازسیر شوند
این دو پرونده از جهت ایجاد موازنه هم برای بازیگران زیر سطح ملی و هم فراملی در عراق و سوریه اهمیت دارد
در سال گذشته اراضی تحت اشغال تروریست ها در سوریه به نصف تقلیل یافته، این شیب پرشدت موازنه روی زمین را تحت تاثیر قرار می دهد.

طی ماه های اخیر آمریکایی ها و ترک ها در خصوص سوریه نقش پررنگ تری داشته اند.


 
خبرگزاری تقریب:  با توجه به جمیع عوامل تاثیرگذار، چه چشم اندازی را می توان برای آینده نبرد حلب ترسیم کرد؟
 

هادی محمدی: چیزی که انتظار می رود این است که از حال به بعد با مولفه های امنیتی و بازیگری جدیدی روبرو هستیم
با اینکه در دستور کار هست که پاکسازی تروریست ها هم شیب  مناسب را داشته باشد اما چون آمریکایی ها و ترک ها وارد بازی شده اند باید منتظر اتفاقات جدیدی باشیم.

از جهت امنیتی و سیاسی و تبلیغاتی طی سال آینده باید شاهد پرونده ی پیچیده تری باشیم که در سال های آینده به اجرا در خواهد آمد.




 
https://taghribnews.com/vdchvvniw23nmkd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی