تاریخ انتشار۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 274007

شکست داعش پايان همه‌چيز نيست

با وجود اينکه با خوش‌بيني مي‌توان گفت که کار شبکه داعش تمام شده و شکست کامل آن به‌زودي رقم مي‌خورد اما بايد نسبت به خوش‌بيني‌ها درپي شکست آن محتاط بود. به‌کار‌بردن واژه‌هايي نظير «پيروزي» و «شکست» بدون اينکه به‌طور دقيق معناي آن را تعريف کنيم، ما را درگير اشتباهات بزرگ مي‌کند؛ به‌ويژه که حقايق روشن به‌خوبي نشان مي‌دهد که حداقل موفقيت به دست آمده، در اين مرحله، اين است که داعش از مناطق تحت کنترلش بيرون رانده شده و تا مرزها عقب رانده شده است اما اين همه کار نيست.
شکست داعش پايان همه‌چيز نيست
اين همه اقدامي نيست که باعث شده است که قدرت تروريسم در هم بشکند، به‌ويژه که تروريسم بعد از اين شکست‌ها به سمت پنهان‌کردن خود حرکت کرده است و با ازدست‌دادن مناطقي که از دستش آزاد شده، به سمت مخفي‌کردن توانايي‌هايش حرکت خواهد کرد.
در اينجا سؤالي که مطرح مي‌شود اين است که تروريست‌ها به کجا خواهند رفت؟ به چه شکل مجددا دور هم خواهند آمد؟ چه کساني به آنها کمک خواهند کرد؟ و تا چه وقت در پناهگاه‌هاي خود مخفي خواهند ماند؟ اقدامات بعدي آنها، کي و چگونه خواهد بود؟ از حقايق بسيار تلخي که بايد آن را به خوبي فهميد و دقيقه به دقيقه آن را درک کرد، ويراني وحشتناکي است که داعش بعد از بيرون‌راندن از شهرها برجا گذاشته است؛ ويراني‌اي که موفقيت ديگران را دربرابر آنها تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. 

حالا مي‌توان درک کرد که داعش چيزي جز ويراني نيست! کساني که تلاش‌هاي عظيم کردند و کمک‌هاي فراوان براي آغاز به کار آن صرف کردند، اکنون نتايج اين کارهاي خود را مي‌بينند، داعشي‌ها از چيزي که به دست آورده‌اند، به راحتي کوتاه نمي‌آيند تا آنجا که همه‌چيز را ويران مي‌کنند و زمين سوخته تحويل مي‌دهند تا عقب‌نشيني کنند.
انتظار مي‌رود که سايه داعش با وجود اين شکست‌هاي سنگين همچنان باقي بماند، داعشي‌ها در سايه اين وضعيت سعي خواهند کرد در آينده دوباره خود را بازسازي کنند و اجازه ندهند کارشان پايان يابد تا اينکه مرحله دوم فرا برسد.
حقيقت تلخ ديگر اين است که عوامل خارجي نمي‌تواند چشم‌هاي خود را دربرابر دليل اصلي شکل‌گيري داعش ببندد تا زماني که چنين توطئه‌هایی ادامه دارند و درصدد ايجاد وحشتي جديد هستند.

اين واقعيت نشان مي‌دهد که بايد با داعش و امثال آن به شديدترين شکل ممکن مبارزه کرد، حتي اگر کمترين اهميت را داشته باشد. حتي اين هم کافي نيست، تا زماني که برخوردي با ريشه‌هاي افراط که هرگونه تساهل و تسامح ديني را برنمي‌تابد، وجود نداشته باشد و تا زماني که فتواهايي صادر مي‌شود که مي‌تواند داعش و امثال آن را متولد کند و به آنها قدرت بخشد، حتي اگر سال‌ها هم بگذرد، نمي‌توان گفت تفکر داعش پايان يافته است.
داعش براي ازبين‌بردن دشمنان خود از هيچ‌چيز فروگذار نخواهد کرد، يا بايد بر آن پيروز شد يا داعش بر ما غلبه خواهد کرد.
نمي‌توان تصور کرد اين وضعيت ادامه نيابد تا زماني که انديشه تکفيري هرگونه سلاح‌برداشتن را توجيه مي‌کند و هيچ برخوردي هم با مروجان و تبليغ‌کنندگان اين انديشه نمي‌شود.
حمايت از آزادي بيان و انديشه و رسانه و پژوهش علمي و هنر و ادبيات نبايد بهانه‌اي براي تقويت تروريسم ايجاد کند و جنايتکاران در سايه اين آزادي به فکر تقويت افکار جنايتکارانه خود باشند. 

احمد عبدالتواب
نماينده مجلس مصر
منبع: الاهرام

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب فوق نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdchvkniq23nqvd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی