تاریخ انتشار۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵۸
کد مطلب : 232607

آزاد سازی فلوجه، ایمن سازی بغداد و تکمیل آزاد سازی الانبار است

حسین رویوران با بیان اینکه اولویت عراق در شرایط فعلی جنگ با داعش است، گفت: آزاد سازی فلوجه ایمن سازی پایتخت و تکمیل آزاد سازی الانبار است و می توان امیدوار بود، طبق قولی که آقای العبادی داده است، سال 2016، عراق از داعش پاکسازی شود.
آزاد سازی فلوجه، ایمن سازی بغداد و تکمیل آزاد سازی الانبار است
"حسین رویوران" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری تقریب، پیرامون عملیات آزادسازی فلوجه و تأثیر آن بر تحولات عراق و منطقه گفت: شرایط عراق الان به گونه ای است که اولویت آن جنگ با داعش است و دولت هم الان در غرب الرمادی و در فلوجه (از دو روز پیش) وارد عملیات شده است.

وی ادامه داد: یک سری از نیروهای سیاسی عراق  با تظاهرات و حمله به بخشی از مؤسسات دولتی، اولویت اصلاح ساختار را مطرح می کنند؛ هر دو اولویت مطلوب است اما آیا دولت عراق توان جمع کردن بین این دو اولویت( جنگ با داعش و اصلاح ساختار) را دارد یا خیر؟

رویوران افزود: دولت عراق الان توان اصلاح ساختار با اولویت جنگ را ندارد و به همین دلیل آنچه در عراق در حال روی دادن است و تظاهرات مردمی برای اصلاح ساختار در این شرایط، به اولویتهای دولت آسیب می زند.

وی اظهار داشت: قطعا بحث اصلاح ساختار یک اولویت است اما بعد از جنگ علیه تروریسم؛ تا جایی که امکان جمع بین این دو باشد، دولت باید این کار را انجام دهد، اما دولت نمی تواند اصلاح ساختار را اولویت قرار دهد؛ به دلیل اینکه ممکن است فرصتی به تروریسم داده شود و آسیب جدی به کل  جامعه عراق بزند.

حسن رویوران گفت: اهمیت عملیات فلوجه در این است که اولا فلوجه در فاصله 50 یا 60 کیلومتری بغداد است و به عبارتی منشأ اکثر انفجارهای انتحاری و بمب گذاریهای که در عراق روی می دهد فلوجه است؛ آزاد سازی فلوجه ایمن سازی بغداد و پایتخت و تکمیل آزاد سازی الانبار است که الان فقط دو منطقه آزاد نشده در آن باقی مانده است و آزاد سازی اینها می تواند کمک کند که دولت عراق با تکمیل آزاد سازی فلوجه به سوی موصل و نینوا حرکت کند و طبق قولی که آقای العبادی داده است که سال 2016، سال پاکسازی عراق از داعش باشد، این وعده تحقق یابد.

وی در خصوص واکنشهای منطقه ای و جهانی به عملیات فلوجه هم گفت: واکنشهای منطقه ای و جهانی به آزاد سازی فلوجه عموما مثبت است، چرا که الان هیچ کسی از داعش حمایت نمی کند؛ داعش یک گروه تروریستی است و هیچ کشوری در دنیا حتی حامیان قبلی این گروه مثل ترکیه و عربستان الان تجاهر به حمایت از این گروه تروریستی نمی  کنند، لذا الان فرصت بسیار مناسبی است که دولت عراق بتواند فلوجه را پاکسازی کند و پیروزی جدیدی بر داعش در عراق به ثبت برساند.
 
گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی
https://taghribnews.com/vdchviniq23nx-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی