تاریخ انتشار۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : 232805

مراسم بزرگداشت آیت الله آصفی در قم برگزار شد

مراسم بزرگداشت آیت الله محمد مهدی آصفی نماینده پیشین مقام معظم رهبری در عراق عصر پنج شنبه در قم برگزار شد.
مراسم بزرگداشت آیت الله آصفی در قم برگزار شد
به گزارش خبرگزاری تقریب، در این مراسم که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) و به مناسبت اولین سالروز رحلت وی برگزار شد، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه،، حجت الاسلام و المسلمین  اعرافی رئیس جامعه المصطفی، حجت الاسلام و المسلمین  ربانی رئیس مرکز خدمات و جمعی از علما، فضلا، روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم و نمایندگانی از بیت آن مرحوم حضور داشتند.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، حجت الاسلام و المسلمین حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در عراق، حجت الاسلام و المسلمین هاشیمان رئیس جامعه الزهرا(س) و حجت الاسلام و المسلمین احمد سعدی و استاد حسن سعید از بیت آیت الله آصفی به سخنرانی پرداختند.

گفتنی است، دفتر مقام معظم رهبری، شورای عالی حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، جامعه المصطفی، دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران جامعه المصطفی از جمله نهادهایی بودند که در برگزاری این همایش همکاری داشتند.

آیت الله "سیدمجتبی حسینی"  نماینده مقام معظم رهبری در عراق طی سخنانی در این مراسم با اشاره به خطبه معروف امام علی(ع) به کمیل بن زیاد گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند « اى كميل ابن زياد، گردآورندگان دارائی‌ها تباه‌شده‌اند درحالی‌که زنده هستند (اگرچه زنده‌اند ولى غرور و طغيان هلاكشان خواهد كرد) و دانشمندان پايدار می‌باشند چندان‌که روزگار بجا است، وجودشان (با بدرود گفتن از اين جهان) گمشده است و صورت‌هایشان (بر اثر ذكر جميل و پسنديده گوئى مردم از آنها) در دلها برقرار است.»

وی با بیان اینکه کسانی که اهل دنیا هستند حتی لذتشان در این دنیا بیشتر از دیگران است، تصریح کرد: انسان از مسائل مادی لذت نمی‌برد، چراکه همراه با لذت‌های مادی یک تألمی وجود دارد ولی با لذت‌های معنوی هیچ تألمی وجود ندارد.

نماینده رهبری در عراق با اشاره به اینکه انسانی که برای خدا کار کند خداوند او را عزیز می‌کند، گفت: دشمنان امام(ع) حتی در دلشان عظمتی از امام(ع) وجود داشت؛ از اینکه امام(ع) در برابرشان ایستاده بود خشمگین بودند ولی درعین‌حال شخصیت امام را با عظمت نگاه می‌کردند.

وی با بیان اینکه امام علی(ع) در این خطبه به ویژگی‌های عالم اشاره می‌کند،  افزود: امام علی(ع) درحالی‌که به  سینه خود اشاره می‌کردند به کمیل می‌ فرمایند «در سینه من علم بسیاری است و افراد زیرک و بااستعدادی هستند که می‌توانند آن را سریع یاد بگیرند ولی امین نیستند.»

آیت الله حسینی با بیان اینکه علم ابزار و وسیله است و اگر در دست انسان‌های غیر امین باشد در راه فساد به کار می‌رود، گفت: تمام فسادهایی که در عالم وجود دارد از علمی است که در دست انسان‌های غیر امین قرار داد و آن را برای دنیا به کار برده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) می‌فرمایند دسته دوم کسانی هستند که تسیلمند، ولی در عین حال ساده هستند، عنوان کرد: عده‌ای از علما هستند که باسواد هستند، ولی مسائل اجتماعی را نمی‌فهمند و درکشان از مسائل اجتماعی بسیار پایین است.

نماینده ولی‌فقیه در عراق ابراز داشت: آدم با بصیرت کسی است که وقتی به روایات و قرآن نگاه می‌کند عمق مطلب را درک می‌کند و می‌تواند در بین مردم آنچه به مصلحت است عمل کند.

وی بیان کرد: حضرت می‌فرمایند دسته سوم کسانی هستند که از دنیا لذت می‌برند و دسته چهارم کسانی هستند که به دنبال مال‌اندوزی هستند.

آیت الله حسینی ادامه داد: دسته‌های سوم و چهارم کسانی هستند که هر چه علم بیاموزند سبب قدرت‌طلبی و جاه‌طلبی آن‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: دسته بعدی مانند حیوانات پرورشی هستند و نمی‌توانند علم را زنده کنند، علم می‌میرد به موت کسانی که صاحب این علم هستند.

نماینده رهبری در عراق گفت: حضرت می‌فرمایند «عالم واقعی کسی است که حجت و دلیل دین خدا را برپا می‌دارد» و آیت الله آصفی از جمله این افراد است و در زندگی‌شان این حالت را می‌بینیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های آیت الله آصفی بیان کرد: آیت الله آصفی زمانی که به سوریه می‌آمد، بااینکه مجالس بزرگی برای او ترتیب داده می‌شد، ولی ترجیح می‌داد که به روستاها برود و به تبلیغ بپردازد و علم خود را در آنجا مطرح کند.

آیت الله حسینی با بیان اینکه فقها در دو قسم هستند و عده‌ای تقلیدی هستند و روشی را که پیوسته بوده و یاد گرفته‌اند را در پیش می‌گیرند و در تطبیق مسائل دقتی ندارند گفت: نواندیشی، بدعت در دین نیست، بلکه در این است که به عمق مطالب پی ببرد و آنچه را که اهل‌بیت(ع) بیان کرده‌اند بهتر تطبیق کرده و به کار گیرد و آیت الله آصفی از فقهای نواندیش بود.

وی عنوان کرد: یکی از خصوصیات آیت الله آصفی نویسندگی بود و مطالب کوتاهی نسبت به مشکلات زمان و خطراتی که جامعه را تهدید می‌کرد می‌نوشت.

نماینده رهبری در عراق گفت: آیت الله آصفی در زمان صدام جزو حزب دعوت اسلامی بوده و فعالیت بسیاری داشت چراکه آن را مسیری برای رسیدن به اهداف عالیه می‌دانست و زمانی نیز که از این حزب جدا شد همچنان با آن همکاری می‌کرد.

وی ابراز داشت: آیت الله آصفی در عین اینکه بسیار زاهد بود، ولی درعین‌حال انسان متمدن و به روزی بود و در مسائل روز دخالت می‌کرد و موضع می‌گرفت و دیدگاه‌های بسیار عمیقی داشت.
https://taghribnews.com/vdchvinim23nx6d.tft2.html
مرجع : حوزه
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی