تاریخ انتشار۲۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۴
کد مطلب : 238502

طراح کودتای ترکیه وابسته نظامی سفارت این کشور در تل آویو بوده است

تنا
مظنون اصلی در کودتای نافرجام اخیر علیه دولت ترکیه پیش از این به عنوان وابسته نظامی در سفارت آنکارا در تل آویو فعالیت داشته است.
طراح کودتای ترکیه وابسته نظامی سفارت این کشور در تل آویو بوده است
ژنرال اکین اوزترک، فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه، روز شنبه (26 تیر) همراه با دست کم پنج ژنرال دیگر در ارتباط با کودتای نافرجام نظامی در این کشور دستگیر شد. به گزارش پرس تی وی اوزترک از سال 1998 تا 2000 میلادی در سفارت ترکیه در تل آویو خدمت کرده و سپس فرماندهی نیروی دریایی این کشور را به عهده داشته است. وی آگوست گذشته خدمت خود را در ارتش ترکیه به پایان برد اما همچنان به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی این کشور باقی ماند.اوزترک پیش از کودتا از جمله چهره‌های مشهور نظامی در ترکیه محسوب می شد که از سوی کشورش و ناتو مدال افتخار دریافت کرده بود.   ترکیه اعلام کرده است اوزترک و شرکای وی به اتهام خیانت محاکمه خواهند شد.

به گفته بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، افرادی که در کودتا دست داشته اند با حکم اعدام مواجه نخواهند شد چرا که این نوع محکومیت در حال حاضر خلاف قانون اساسی این کشور است، اما در قانون اساسی ترکیه تغییراتی صورت می‌گیرد تا از هر گونه کودتای احتمالی در آینده جلوگیری شود.

کودتای نافرجام در ترکیه جمعه شب با استقرار تانک‌های نظامی در دو پل تنگه بوسفورس در استانبول آغاز شد که با جلوگیری از هر گونه تردد خودرو در این مسیر همراه بود. 
روز شنبه، ترکیه شکست کودتای گروهی از نیروهای مسلح برای کنترل این کشور را اعلام کرد و افزود  در این راستا 2 هزار و 839 سرباز از جمله افسران عالی رتبه دستگیر شده‌اند. ییلدریم همچنین ماجرای جمعه شب را «لکه ننگی بر دموکراسی ترکیه» خواند و اعلام کرد در درگیری‌های جمعه شب در این کشور 161 نفر کشته و هزار و 440 تن زخمی شده‌اند.
https://taghribnews.com/vdchv6nii23nxmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی