تاریخ انتشار۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : 286301
گزارش اختصاصی تقریب؛

​فرهنگ عاشورایی؛ مهمترین و ریشه دارترین فرهنگ ها در بین اهل تشیع و تسنن

آذربایجان غربی رنگین کمان اقوام است، در اين استان پيروان مذاهب شيعه و سني با وحدت و همدلي كم نظيري در كنار يكديگر زندگي مي كنند و در ماه محرم همه پيروان شيعه و سنی مذهب براي شهادت امام حسين(ع) عزاداري و سوگواري مي كنند كه برگزاری آنها نشان از عشق و ارادت پيروان سني مذهب استان به ذريه پاك حضرت رسول(ص) دارد.
​فرهنگ عاشورایی؛ مهمترین و ریشه دارترین فرهنگ ها در بین اهل تشیع و تسنن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تقریب از ارومیه، حماسه عظیم عاشورا شورانگیزترین و مهمترین حماسه تاریخ بشر است و ارزش و حرمت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) امروز همه را تحت تاثیر خود قرار داده است به گونه ای که نه تنها محبان آن حضرت بلکه بیگانگان هم در گوشه و کنار دنیا در برابر نام باشکوه او سرتعظیم فرو می آورند و قیام کربلا را با احترام یاد می‌‌کنند.

امام جمعه اهل سنت تکاب در گفتگو با خبرنگار تقریب در ارومیه می گوید: ده روز اول محرم از قدیم تاکنون به سبب اینکه خداوند 10 پیامبر را در آن روزها نجات داده است، دارای احترام ویژه ای است.

ماموستا مرادي عزاداری اباعبدالله(ع) را سرمایه عظیم دینی و مذهبی ما عنوان و تصریح می کند: هدف از قیام امام حسین(ع) احیاء و زنده نگه داشتن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود و دشمنان از این فریضه هراس دارند و مایوس و ناامید هستند.

امام جمعه اهل سنت تکاب می افزاید: امام حسین(ع) تمام قد و با مقاومت مقابل دشمنان ایستادگی کرد و با نثار خون خود و 72 تن از یارانش، دین اسلام را برای همیشه از گزند دشمنان بیمه کرد.

مرادی اضافه می کند: حضرت امام حسین(ع) حقیقتی جاودان است زیرا اقدامات و حرکات آن امام بزرگوار مطابق با قانون خلقت است و با سیرت و فطرت انسان ها سازگار است و هرگز از اذهان و تاریخ پاک نمی شود.

شهادت امام حسین (ع) درس بزرگی برای مسلمانان بود

امام جمعه سردشت می گوید: شهادت امام حسین (ع) درس بزرگی برای مسلمانان بود اما این درس ساده و بدون هزینه و تلخی نبوده بلکه خون های زیادی ریخته شده است لذا ما مسلمانان همین که بگویم مسلمانیم کافی نیست.
ماموستا سلام امینی می افزاید: مسلمان بودن آزمایش و امتحان دارد و باید از این امتحان سربلند بیرون آمد.

امام جمعه سردشت اذعان می دارد: فرهنگ عاشورایی ما یکی از مهمترین و ریشه دارترین فرهنگ ها در بین ملت های اسلامی است و این فرهنگ به ملت ها درس ایستادگی و برائت از مشرکان را داده است.

وی اضافه می کند: هجرت حضرت محمد(ص) از مکه به مدینه بر اثر فشارهای که از سوی مکی ها به پیامبر وارد می شد یکی از رخدادهای ماه محرم است که مردم مدینه با آغوش باز از پیامبر(ص) و مهاجرین استقبال کردند و این استقبال آنان ستودنی و بی نظیر بود زیرا آنچه را داشتند با مهاجرین تقسیم کردند.

احیای امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف بلند قیام امام حسین (ع) بود

یکی از روحانیون شهرستان بوکان نیز می گوید: احیای امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف بلند قیام امام حسین (ع) بود و همه ما و به خصوص جوانان باید از این سنت و سیره آن حضرت به خوبی الهام گرفته و در زندگی خود و اجتماع به کار گیرند.

ماموستا ملاعباس احمدی می افزاید: امام حسین علیه السلام با عمل خود ثابت کردند هنگامی که اسلام در خطر است باید با فداکاری و از جان گذشتگی در راه حفظ آن کوشید تا اساس مکتب با خطر مواجه نشود.

وی ادامه می دهد: عاشورا و تاسوعا بیانگر رشادت‌ها، درس آزادگی و دینداری کسی است که در این راه از جان و مال و فرزندان و یاران خود گذشت و اجازه نداد که مرد فاسقی چون یزید احکام الهی را پایمال سازد و با حفظ ارزش‌های الهی در برابر طاغوتیان قیام کرد تا از این طریق ارزش‌های دینی را در طول قرون متمادی از خطرها حفظ کنند.

امام جمعه موقت بوکان اضافه می کند: یکی از درس‌های مهم نهضت عاشورا برای همه انسان‌ها این بود که صرف نظر از هر عقیده‌ای که دارند، سعی کنند در زندگی آزاده باشند و تن به هیچ گونه خواری ندهند و تسلیم ستم هیچ ستمگری نشوند، همچنان‌که امام حسین (ع) با مقاومت و ایستادگی که از خود نشان دادند در برابر یزیدیان هرگز تن به چنین ذلتی ندادند و چنین بیعتی را  قبول نکردند.

احمدی تصریح می کند: حماسه عاشورا در واقع خود نوعی از بردباری و شکیبایی حماسه آفرینان عاشورا را نمایان می‌‌کند، که با وجود مشقت‌ها و تمام حوادث تلخ یاران امام حسین (ع) صبر و شکیبایی را پیشه خود کردند. و به همه انسان‌ها در طول تاریخ درس بردباری در راه هدف آموختند.

وی خاطرنشان می کند: امروز هر چه داریم در سایه مقاومت و درس ایثار آن امام بزرگوار است که یاد گرفتیم در راه مجاهدت آزاده باشیم، وفادار به آرمان‌ها بوده و به نماز پایبند بوده و در تمام کارها بردباری پیشه خود کرده، هرگز از مرگ هراسی نداشته باشیم.
https://taghribnews.com/vdchv-niz23n6xd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی