تاریخ انتشار۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : 239277

انحلال گارد ریاست‌جمهوری ترکیه؛ دستگیری دستیار گولن

نخست وزیر ترکیه از تصمیم دولت برای منحل کردن گارد ریاست جمهوری در پی کودتای نافرجام و تمدید حالت فوق العاده در صورت لزوم خبر داد.
انحلال گارد ریاست‌جمهوری ترکیه؛ دستگیری دستیار گولن
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "بن علی ییلدریم"  اعلام کرد که از این پس، گارد ریاست جمهوری وجود نخواهد داشت؛ ضرورتی برای آن وجود ندارد و ما نیازی به آن نداریم.

پیش تر روز شنبه، نیروهای امنیتی 283 نفر از اعضای گارد ریاست جمهوری را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام هفته گذشته بازداشت کرده بودند.

در همین حال در ادامه موج بازداشت‌ها در ترکیه، یک مقام رسمی اعلام کرد که نیروهای امنیتی  هالیس هانچی" یکی از دستیاران ارشد فتح الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت را در استان "طرابوزان"  بازداشت کرده‌اند؛ رسانه های ترکیه از این فرد به عنوان دست راست گولن، نام برده‌اند.

این مقام رسمی افزود: ظاهرا هانچی دو روز قبل از تلاش نافرجام برای کودتا وارد کشور شده است.

ترکیه، فتح‌الله گولن را به طراحی کودتای نافرجام در این کشور متهم می‌کند؛ گولن 75 ساله، که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می برد، هر گونه دخالت در کودتای نافرجام ترکیه را رد می‌کند.

همچنین مقام ارشد فوق الذکر، گزارش خبرگزاری آناتولی مبنی بر دستگیری داماد "آکین اوزتورک" فرمانده پیشین نیروی هوایی و یکی از مظنونان اصلی کودتای نافرجام در این کشور را تأیید کرد؛ بنابر این گزارش، سرهنگ "هاکان کاراکوس" در آنکارا بازداشت شد.

مقامات امنیتی ترکیه همچنین روز گذشته "محمد سعید" برادار زاده گولن را در شهر ارزروم در شرق ترکیه بازداشت و به آنکارا منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری "دوغان" ترکیه، پلیس همچنین یک خلبان زن ارتش ترکیه را به اتهام دخالت در کودتا در منطقه "یالوا" در جنوب استانبول بازداشت کرد.

وی متهم به همکاری با دو خلبان مردی است که آنها نیز به اتهام پرواز در شب کودتا در استانبول بازداشت شدند؛ رسانه‌های ترکیه می گویند خلبان بازداشت شده تنها خلبان زن در ترکیه است.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه که دستکم 290 کشته و هزار زخمی برجای گذاشت، دولت آنکارا موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرده است.

دولت ترکیه، در راستای برخورد با عوامل مرتبط با کودتا، تاکنون حدود 60 هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت، تعلیق و یا تحت پیگرد قرار داده است.
https://taghribnews.com/vdchqwniq23nxid.tft2.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی