تاریخ انتشار۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۰۵
کد مطلب : 287571

نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران،ترکیه و عراق درباره اقلیم کردستان

یک نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق اعلام کرد که طی روزهای آینده نشستی با حضور رؤسای جمهور ایران، ترکیه و عراق برای بررسی همه پرسی اقلیم کردستان، در بغداد برگزار خواهد شد.
نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران،ترکیه و عراق درباره اقلیم کردستان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "جاسم محمد جعفر" نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق اعلام کرد: در راستای مذاکرات بین المللی در خصوص تحولات اقلیم کردستان عراق،‌ واشنگتن با بررسی کرکوک به عنوان پرونده ای جداگانه موافقت کرده است، زیرا وضعیت این استان متفاوت و ویژه است.

وی تأکید کرد که در حال حاضر طرحی در واشنگتن ارائه شده که به عنوان یکی از گزینه ها در خصوص کرکوک در نظر گرفته شود و سازمان ملل هم به نوعی با آن موافقت کرده است.

بر اساس این طرح، قرار است اداره کرکوک با توجه به تنوع قومیتی که دارد به مردم خود این منطقه سپرده  شود،  بدون اینکه اربیل در این شهر نفت خیز دخالتی داشته باشد و شهر فقط از لحاظ امنیتی تحت نظر و اشراف بغداد باشد.

وی تأکید کرد که این طرح پیشتر از سوی ترکمان های کرکوک مطرح شده که موافقت زیادی هم با آن صورت گرفته است.

جاسم محمد جعفر که از افراد نزدیک به حیدر العبادی نخست وزیر عراق به شمار می رود به روزنامه العربی الجدید گفته که قرار است، نشستی سه جانبه با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و به میزبانی حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بغداد برگزار شود.

وی اعلام کرد که این مسأله پیشتر مورد موافقت قرار گرفته و طی چند روز آتی در بغداد برای بررسی مسأله همه پرسی کردستان و طرح جدایی کُردها از عراق برگزار خواهد شد.

 این نماینده پارلمان عراق تأکید کرد که علاوه بر مسأله کردستان و اتخاذ ساز و کاری که اقدامات تنبیهی دولت علیه اقلیم کردستان برای مردم این منطقه مضر نباشد،‌ قرار است در این نشست همکاری های سه جانبه میان بغداد، آنکارا و تهران نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

وی یادآور شد که قرار بود، حیدر العبادی به اردوغان در سفری که اخیرا به تهران داشته ملحق شود، اما نخست وزیر عراق تأکید کرده است که با توجه به اینکه مسأله اقلیم کردستان مسأله ای عراقی است، بهتر است در بغداد مورد بررسی قرار بگیرد.
 
https://taghribnews.com/vdchqqniz23n6md.tft2.html
مرجع : مهر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی