تاریخ انتشار۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۱
کد مطلب : 232571

علل ترور یا حذف رهبر طالبان افغانستان

با حذف " ملامنصور"، این احتمال وجود دارد که گروه طالبان بار دیگر با انشعاب مواجه گردد، و اعضای این گروه به گروه افراطی " داعش " در افغانستان و پاکستان بپیوندند
علل ترور یا حذف رهبر طالبان افغانستان
 
 
 
علل ترور یا حذف رهبر طالبان افغانستان  
 
به گزارش رسانه‌های افغان، "ملا اختر منصور "سرکرده گروه طالبان،  غروب جمعه در منطقه دالبندین در استان بلوچستانِ پاکستان توسط پهبادهای امریکایی کشته شده است. ملا اختر منصور در هفتم مرداد 94 و پس از اعلام مرگ ملا عمر، سرکرده پیشین طالبان، ریاست این گروه ‏را بر عهده گرفته بود‎. اما برخی از سران گروه سخنان ضد و نقیضی را مطرح کرده‌اند.اعلام کشته شدن ملامنصور پرسش های مختلفی را در پی داشته است:دلیل حذف ملا منصور چیست ؟ چه کسانی از حذف ملا منصور سود می برند ؟ پیامدهای کشته شدن ملا منصور در افغانستان و پاکستان چه خواهد بود ؟ در یادداشت پیش روی به برخی از پرسش ها پاسخ داده می شود .
 
*****
 
 
درباره  چگونگی کشته شدن " ملامنصور " سرکرده طالبان تاکنون دو برداشت  مطرح شده است:
 
الف)برداشت اول:
"ملا منصور" سرکرده گروه طالبان  شامگاه جمعه در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در منطقه " دلبندین " استان سیستان و بلوچستان پاکستان کشته شده است.
 
ب) برداشت دوم:
"ملا منصور " سرکرده گروه طالبان سال گذشته در منزل " عبدالله  سرحدی " یکی از اعضای ارشد طالبان کشته شده یا به قتل رسیده است  و در مقطع فعلی آمریکا انتشار خبر آنرا لازم دانسته است.
 
 
 
*واکنش های مرگ ملا منصور :

1-آمریکا
مقامات امریکا کشته شدن " ملا منصور " سرکرده طالبان را تایید کردند. صرف نظر از مقامات وزارت دفاع آمریکا، جان کری وزیر خارجه و بارا ک اوباما رئیس جمهور این کشور  آنرا نمونه ای از اقدامات دقیق نیروهای اطلاعاتی آمریکا ذکر کردند  و بر این موضوع تاکید کردند که " ملامنصور " منافع آمریکا را به خطر انداخته بود و مانع  بزرگ مذاکرات صلح افغانستان  به شمار می رفت.
 
2- افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دو لت وحدت ملی  نیز متفقاً از حذف ملامنصور حمایت کردند .این دو مقام افغانی به این نکته تاکید کردند که با کشته شدن " ملا منصور " فضا برای پیوستن گروهای طالبان به میز مذاکرات صلح افغانستان فراهم شده است.
 
3-  پاکستان
اگر چه خبرهای مربوط به کشته شدن " ملا منصور "  در رسانه های پاکستان ، انعکاس داشته ، اما هیچ یک از مقامات سیاسی و نظامی اسلام آباد  در تایید و  یا در رد کشته شدن " ملا منصور " واکنش رسمی از خود نشان ندادند . در این میان  تنها نواز شریف که در لندن بسر می برد  در این باره اظهار نظر کرده است .وی گفته که کشته شدن " ملامنصور " در ایالت بلوچستان پاکستان نقض حاکمیت ملی پاکستان است.
 
4- طالبان
اگر چه تاکنون رسما گروهک طالبان  کشته شدن ملا منصور  را تایید نکرده است .اما برخی مواضع رهبران گروهک طالبان  حکایت از  کشته شدن رهبر گروهک طالبان دارد .تا آنجا که به گفته برخی منابع خبری اعضای این گروه رایزنی هایی را برای انتخاب جانشین " ملامنصور " آغاز کردند.

 
*جانشینی " ملامنصور"  
 
با کشته شدن " ملامنصور " مهمترین  پرسش آن بود که:  «چه کسی جانشین وی خواهد گردید؟» . در پاسخ به این پرسش، محافل سیاسی و رسانه های منطقه در گمانه زنی های  خود، از افراد زیر به عنوان گزینه های احتمالی برای جانشینی "ملا اختر منصور" سخن می گفتند:
 
1-هیبت الله آخوندزاده : وی یکی از معاونان " ملا منصور" بود ( در حال حاضر وی به رهبری طالبان انتخاب شده است )
2-سراج الدین حقانی: حقانی نیز یکی دیگر از معاونان " ملامنصور" بود . حقانی فرمانده شبکه حقانی هم است  که بیشتر فعالیت این گروه بیشتر در خارج از افغانستان است .
3-ملا محمد یعقوب : وی فرزند ارشد " ملا عمر "  اولین رهبر طالبان است .
4-ملا محمد عبدالرسول : رهبر یکی از شاخه های انشعاب یافته طالبان بعد از مرگ " ملا عمر " است .
5- "ملا عبدالقیوم ذاکر" و "ملا شیرین" از زندانیان پیشین گوانتامو  از دیگر گزینه های جانشین "ملا منصور" است .

  البته در حالی که  برخی کارشناسان  شانس "ملا یعقوب" و "سراج الدین سراج " را بیشتر از دیگران می دانستند و  دلیل این امر را  به روابط نزدیک تر این دو  تن با پاکستان ذکر می کردند، سخنگوی طالبان اعلام کرد که " هیبت‌ا‎لله آخوندزاده" به عنوان جانشین «ملااختر منصور»  انتخاب شده است.


 
*پیامدهای کشته شدن " ملامنصور "  :

 
1-در مورد نحوه  رهبری "ملا منصور" سرکرده طالبان دو دیدگاه مطر ح است :
 
الف)مدیریت موفق
به اعتقاد برخی از کارشناسان ، از زمانی که " ملا منصور" به جانشینی "ملا عمر" انتخاب شده ، ایشان مدیریت موفقی داشتند .به باور این کارشناسان اگر چه "ملامنصور" 10 ماه زمامداری طالبان را بر عهده داشت  اما ایشان از حدود 2 سال پیش که کشته شدن "ملا عمر" رسانه ای نشده بود در واقع هدایت گروهک طالبان را بر عهده داشته است . ودر حال حاضر ضرورت حذف وی از معادله قدرت طالبان حکایت از جایگاه وی در میان این گروهک است .به همین دلیل حذف وی از معادلات قدرت ، باعث انشقاق در میان اعضای طالبان خواهد شد .
 
ب)مدیریت ناموفق و ضعیف
اما در مقابل برخی ناظران از عملکرد " ملا منصور " ناخرسند و معتقدند که عملکرد 10 ماهه وی درمدیریت طالبان، باعث انشعاب گروه طالبان به سه شاخه شده است . (شاخه ملامنصور، شاخه  ملا محمد رسول و شاخه عبیدالله هنر) بادرک همین مفروض حذف "ملا منصور" تاثیر زیادی در معادله قدرت طالبان نخواهد داشت.
 
2-مذاکرات صلح افغانستان
 مقامات امریکا در کنار دولتمردان دولت افغانستان بر این باورند که یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح افغانستان،  حضور "ملامنصور" درراس گروهک طالبان است ، در واقع حذف وی می تواند به مسیر گفتگوهای  صلح افغانستان کمک نماید .
 
3- داعش
در کنار مسائل فوق، این موضوع هم مطرح است که در صورتی که با حذف " ملامنصور" رهبران گروهک طالبان به میز مذاکرات نپیوندند ، این احتمال وجود دارد که گروه طالبان بار دیگر با انشعاب مواجه گردد، و اعضای این گروه به گروه افراطی " داعش " در افغانستان و پاکستان بپیوندند که این موضوع می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را در منطقه به همراه داشته باشد .

 
*نتیجه گیری
 
در مجموع کشته شدن"ملا منصور "  حاوی چند نکته است :

1-کشته شدن "ملامنصور" در خاک پاکستان ، حاکی از نقض حاکمیت ملی پاکستان است .اگر چه کشته شدن هرفردی در پاکستان آن هم در منطقه صعب العبور سیستان وبلوچستان بدون همکاری نهادهای اطلاعاتی این کشور کمی  دشوار است .

2-" ملا یعقوب " و " سراج الدین حقانی " از گزینه های جدی جانشینان " ملامنصور " هستند . هر دو از افراد نزدیک به کانون های قدرت پاکستان محسوب می شود .

3- در صورتی که با حذف " ملامنصور" رهبران گروهک طالبان به میز مذاکرات نپیوندند ، این احتمال وجود دارد که گروه طالبان با ر دیگر با انشعاب مواجه گردد ، و اعضای این گروه به گرو افراطی " داعش " در افغانستان وپاکستان بپوندند که این موضوع می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را در منطقه به همراه داشته باشد .

4- انتشار خبر کشته شدن " ملامنصور"  در کنار سفر باراک اوباما به ویتنام و آغاز روابط سیاسی دو کشور  بعد از 50 سال و تاکید کاخ سفید درباره عدم عذر خواهی اوباما از بازماندگان بمب اتمی آمریکا در سفر خود ژاپن ، -که دررسانه های  گروهی هم  انعکاس بیشتر یافته است – در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  بسیار قابل تأمل است . 

نویسنده : فرهاد همتی کارشناس مسایل آسیا

 
https://taghribnews.com/vdchqiniz23nxmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی