تاریخ انتشار۲۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : 148377
آیت الله اراکی در همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی:

ساختار اخلاقی یکی از مبناهای اقتصادی اسلامی است

همایش ملی اخلاق و اقتصاد اسلامی روز پنج شنبه در سالن اجتماعات مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
ساختار اخلاقی یکی از مبناهای اقتصادی اسلامی است
 به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت محسن ا... اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در این همایش ضمن تسلیت اربعین حسینی به تبیین جایگاه اخلاق اسلامی پرداخته و افزود: یکی از مشکلات همه اقتصادها تضادی است که بین اخلاق و اقتصاد وجود دارد که این تضاد در ۴ مورد قابل بررسی است. 

وی افزود: مورد نخست حوزه انگیزه ها است که می گویند انگیزه های اخلاقی با اقتصاد همخوان نیست در واقع انگیزه های سودجویی و زیاده خواهی که در بعضی دیده می شود با اخلاق سازگارنمی باشد. مورد دوم: مشکل اصل مالکیت خصوصی است. چون مالکیت خصوصی اقتضائاتی دارد و باعث می شود چیزهای شخصی از دیگران منع شود که با اخلاق در تضاد است. مورد سوم: تضاد رفتارهای فردی با اقتصاد است زیرا رفتارهای فردی مبتنی بر زهد و رفاقت می باشد اما در اقتصاد رقابت حرف اصلی را می زند. ومورد چهارم، تضاد اخلاق اجتماعی با اقتصاد است.

آیت الله اراکی ضمن اشاره به جهان بینی اقتصاد اسلامی و بیان اصول این جهان بینی افزود: در اقتصاد اسلامی این مشکلات مرتفع شده و آن به دلیل جهان بینی اقتصاد اسلامی است. هر اقتصادی یک جهان بینی دارد و جهان بینی اقتصاد اسلامی چند اصل دارد : اصل اول ایمان به رازقیت خدا است. اصل دوم : ایمان به مالکیت خدا می باشد. وسومین اصل ایمان به جهان دیگراست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: مبنای دوم در اقتصاد اسلامی، ساختار اخلاقی اقتصاد اسلامی است،این ساختار مبتنی بر چند نوع رفتار اقتصادی است که مجموعه اینها باعث رفع شدن آن تضادها می شود. پس فعالیت های اقتصادی خود باعث رشد اخلاقیات هم می شود. 

وی با بیان پیوستگی نظام اقتصادی با نظام های دیگر اظهار داشت: موضوع دیگر پیوستگی نظام اقتصادی است؛ به عبارت دیگر نمی توان نظام اقتصادی را از نظام های فرهنگی، سیاسی و تربیتی جدا کرد و این نظام ها هماهنگ و پیوسته اند. و این پیوستگی باعث شکل گیری اقتصادی اخلاقی می شود.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: چند عنصر در نظام اسلامی وجود دارد که باعث اقتصادی اخلاقی می شود: اخوت اسلامی، انفاق در حال نیاز، آخرت گرایی. که تمام این موارد را می توان در فرد مسلمان مشاهده نمود.
https://taghribnews.com/vdchq6nzq23nkxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی